Skąd taka interpretacja przepisów? Wedlug prawa DMC pojazdu ma wplyw na kategorie B a nie DMC zespołu pojazdów. Moim zdaniem jezeli nie podpinasz przyczepy spokojnie mozesz jezdzic na B
Jest takie orzeczenie TSUE dotyczące konieczności używania tachografu w pojeździe:
Z treści art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE wynika, że ma ono zastosowanie do przewozu drogowego rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony. Pojęcie „
przewóz drogowy” zostało zdefiniowane w art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE i oznacza ono „każdą podróż odbywaną w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używany do przewozu osób lub rzeczy”. Pojęcie „dopuszczalnej masy całkowitej” zostało zdefiniowane w art. 4 lit. m) rozporządzenia 561/2006/WE jako „maksymalna dopuszczalna robocza masa pojazdu z pełnym ładunkiem”. Trybunał stwierdził, że skoro treść art. 2 ust. 1 lit. a) w zw. z art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE definiuje pojęcie „przewozu drogowego” poprzez odniesienie do „
każdej podróży”, to nie może wyłączać z zakresu stosowania tego rozporządzenia niehandlowego przewozu drogowego rzeczy.
Komentarz
Z niniejszego wyroku wynika, że podstawowe kryterium wyłączające stosowanie wymogów wynikających z rozporządzenia 561/2006/WE obejmuje wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony, używane do niehandlowego przewozu rzeczy. Trybunał jednoznacznie uznał, że okoliczność, iż pojazd jest przystosowany do tego, aby służyć jako tymczasowa przestrzeń mieszkalna do użytku prywatnego, czy przestrzeń ładunkowa na rzeczy przewożone w celach niehandlowych, nie wpływa na zakres tego wyłączenia. Zatem dla wykładni pojęcia „przewozu drogowego rzeczy” w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia 561/2006/WE zasadnicze znaczenie ma kryterium masy całkowitej pojazdu, a nie przykładowo jego faktyczne wykorzystanie czy rejestracja w krajowym rejestrze ruchu drogowego.
Powyższa interpretacja rozporządzenia 561/2006/WE
, ze względu na charakter prawny tego aktu (ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest
bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich) powinna być stosowana również w polskich warunkach.
Z tego wynika że jeśli pojazd posiada przestrzeń ładunkową (a pickup ma) i jest technicznie przystosowany do poruszania się z masą całkowitą powyżej 7,5 tony tachograf jest obowiązkowy, nieważne czy masz podpiętą przyczepę, ładunek czy jedziesz na pusto. Nawet jeśli będziesz mógł poruszać się bez podpiętej przyczepy na kategorii B to obowiązek montażu tacho praktycznie przekreśla taki samochód z eksploatacji jako typowa osobówka.