Cybertruck - wątek ogólny

Belkot

Posiadacz elektryka
No własnie nie. Nowe przepisy mają zunifikować przepisy we wszystkich krajach członkowskich. Np oprocz zwiekszenia DMC tez są zapisy o ilosci alkoholu we krwi, punktach karnych itp. Wychodzi na to ze bedzie wszedzie tak samo
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Czas letni, USB, znaki drogowe... nawet to że od dzisiaj mają zabierać samochody a zabierać nie będą.. świadczy tylko za tym że sobie poczekamy, a jak się doczekamy o niekoniecznie na to co powinno być.
C'est la vie
 

Olecki

Pionier e-mobilności
No własnie nie. Nowe przepisy mają zunifikować przepisy we wszystkich krajach członkowskich. Np oprocz zwiekszenia DMC tez są zapisy o ilosci alkoholu we krwi, punktach karnych itp. Wychodzi na to ze bedzie wszedzie tak samo
Zdaje się że Cybertruck seryjnie jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy więc do limitu trzeba doliczyć maksymalną wagę przyczepy (po naszemu to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) a to razem już ponad 7 ton, czyli kategoria C + tachograf.
 

Belkot

Posiadacz elektryka
Zdaje się że Cybertruck seryjnie jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy więc do limitu trzeba doliczyć maksymalną wagę przyczepy (po naszemu to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) a to razem już ponad 7 ton, czyli kategoria C + tachograf.
Skąd taka interpretacja przepisów? Wedlug prawa DMC pojazdu ma wplyw na kategorie B a nie DMC zespołu pojazdów. Moim zdaniem jezeli nie podpinasz przyczepy spokojnie mozesz jezdzic na B
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Zdaje się że Cybertruck seryjnie jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy więc do limitu trzeba doliczyć maksymalną wagę przyczepy (po naszemu to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) a to razem już ponad 7 ton, czyli kategoria C + tachograf.
A to Ci ciekawostka. Patrol ma na haku 3500kg i nie musialem miec C zeby nim jezdzic. Wystarczy B bo DMC bylo 2400.
Uprawnienia sa potrzebne po przekroczeniu wagi…
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Skąd taka interpretacja przepisów? Wedlug prawa DMC pojazdu ma wplyw na kategorie B a nie DMC zespołu pojazdów. Moim zdaniem jezeli nie podpinasz przyczepy spokojnie mozesz jezdzic na B
Jest takie orzeczenie TSUE dotyczące konieczności używania tachografu w pojeździe:
Z treści art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE wynika, że ma ono zastosowanie do przewozu drogowego rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony. Pojęcie „przewóz drogowy” zostało zdefiniowane w art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE i oznacza ono „każdą podróż odbywaną w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używany do przewozu osób lub rzeczy”. Pojęcie „dopuszczalnej masy całkowitej” zostało zdefiniowane w art. 4 lit. m) rozporządzenia 561/2006/WE jako „maksymalna dopuszczalna robocza masa pojazdu z pełnym ładunkiem”. Trybunał stwierdził, że skoro treść art. 2 ust. 1 lit. a) w zw. z art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE definiuje pojęcie „przewozu drogowego” poprzez odniesienie do „każdej podróży”, to nie może wyłączać z zakresu stosowania tego rozporządzenia niehandlowego przewozu drogowego rzeczy.

Komentarz​

Z niniejszego wyroku wynika, że podstawowe kryterium wyłączające stosowanie wymogów wynikających z rozporządzenia 561/2006/WE obejmuje wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony, używane do niehandlowego przewozu rzeczy. Trybunał jednoznacznie uznał, że okoliczność, iż pojazd jest przystosowany do tego, aby służyć jako tymczasowa przestrzeń mieszkalna do użytku prywatnego, czy przestrzeń ładunkowa na rzeczy przewożone w celach niehandlowych, nie wpływa na zakres tego wyłączenia. Zatem dla wykładni pojęcia „przewozu drogowego rzeczy” w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia 561/2006/WE zasadnicze znaczenie ma kryterium masy całkowitej pojazdu, a nie przykładowo jego faktyczne wykorzystanie czy rejestracja w krajowym rejestrze ruchu drogowego.
Powyższa interpretacja rozporządzenia 561/2006/WE, ze względu na charakter prawny tego aktu (ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich) powinna być stosowana również w polskich warunkach.


Z tego wynika że jeśli pojazd posiada przestrzeń ładunkową (a pickup ma) i jest technicznie przystosowany do poruszania się z masą całkowitą powyżej 7,5 tony tachograf jest obowiązkowy, nieważne czy masz podpiętą przyczepę, ładunek czy jedziesz na pusto. Nawet jeśli będziesz mógł poruszać się bez podpiętej przyczepy na kategorii B to obowiązek montażu tacho praktycznie przekreśla taki samochód z eksploatacji jako typowa osobówka.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Kwestia ile ma wpisane w DR i tyle jedynie może zestaw przekroczyć 3,5 T gdy ciągnie tzw przyczepę lekką (DMC 750kg), wtedy na B możesz ciągnąć 4250 bez robienia u na innych kategorii.
Tyle na dzień dzisiejszy.
U nas hak mozna wozić bez demontażu nawet jak nic nie ciągniemy, tak mamy i tyle. I nawet jak z takim sterczącym hakiem wyjedziemy za granicę tam gdzie nie wolno to i tak możemy, ale lepiej nie. Bo gliniarze to nie są za na ogół orły wiedzy niezależnie od kraju i czasem wygramy lecz dopiero z w Sądzie.
 

Belkot

Posiadacz elektryka
Jest takie orzeczenie TSUE dotyczące konieczności używania tachografu w pojeździe:
Z treści art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE wynika, że ma ono zastosowanie do przewozu drogowego rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony. Pojęcie „przewóz drogowy” zostało zdefiniowane w art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE i oznacza ono „każdą podróż odbywaną w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używany do przewozu osób lub rzeczy”. Pojęcie „dopuszczalnej masy całkowitej” zostało zdefiniowane w art. 4 lit. m) rozporządzenia 561/2006/WE jako „maksymalna dopuszczalna robocza masa pojazdu z pełnym ładunkiem”. Trybunał stwierdził, że skoro treść art. 2 ust. 1 lit. a) w zw. z art. 4 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE definiuje pojęcie „przewozu drogowego” poprzez odniesienie do „każdej podróży”, to nie może wyłączać z zakresu stosowania tego rozporządzenia niehandlowego przewozu drogowego rzeczy.

Komentarz​

Z niniejszego wyroku wynika, że podstawowe kryterium wyłączające stosowanie wymogów wynikających z rozporządzenia 561/2006/WE obejmuje wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony, używane do niehandlowego przewozu rzeczy. Trybunał jednoznacznie uznał, że okoliczność, iż pojazd jest przystosowany do tego, aby służyć jako tymczasowa przestrzeń mieszkalna do użytku prywatnego, czy przestrzeń ładunkowa na rzeczy przewożone w celach niehandlowych, nie wpływa na zakres tego wyłączenia. Zatem dla wykładni pojęcia „przewozu drogowego rzeczy” w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia 561/2006/WE zasadnicze znaczenie ma kryterium masy całkowitej pojazdu, a nie przykładowo jego faktyczne wykorzystanie czy rejestracja w krajowym rejestrze ruchu drogowego.
Powyższa interpretacja rozporządzenia 561/2006/WE, ze względu na charakter prawny tego aktu (ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich) powinna być stosowana również w polskich warunkach.


Z tego wynika że jeśli pojazd posiada przestrzeń ładunkową (a pickup ma) i jest technicznie przystosowany do poruszania się z masą całkowitą powyżej 7,5 tony tachograf jest obowiązkowy, nieważne czy masz podpiętą przyczepę, ładunek czy jedziesz na pusto. Nawet jeśli będziesz mógł poruszać się bez podpiętej przyczepy na kategorii B to obowiązek montażu tacho praktycznie przekreśla taki samochód z eksploatacji jako typowa osobówka.
Caly czas mylisz zespoł pojazdów z pojazdem. Jezeli jedziemy autem bez przyczepy lub z przyczepą gdzie DMC pojazdów jest ponizej 7,5 tony nie trzeba tachografu
Zdaniem TSUE tę językową wykładnię potwierdza kontekst, w jaki wpisuje się art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 561/2006/WE. Art. 3 lit. h) rozporządzenia 561/2006/WE wyraźnie bowiem wyłącza z zakresu jego stosowania przewozy drogowe pojazdami „o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanymi do niehandlowego przewozu rzeczy”. Rzecznik generalny stwierdził w pkt. 39 opinii, że z treści tego przepisu w związku z art. 2 ust. 1 lit. a) wynika, że niehandlowy przewóz drogowy rzeczy jest wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia 561/2006/WE tylko wtedy, gdy dopuszczalna masa całkowita danego pojazdu nie przekracza 7,5 tony. I odwrotnie, jeżeli dopuszczalna masa całkowita danego pojazdu przekracza 7,5 tony, niehandlowy przewóz drogowy rzeczy na podstawie tych dwóch przepisów jest objęty zakresem stosowania rozporządzenia 561/2006/WE, a zatem powinien być zgodny z normami dotyczącymi czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku kierowcy, określonymi w tym rozporządzeniu, a także obowiązkami i wymogami dotyczącymi instalacji, użytkowania i kontroli tachografów wynikającymi z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4.2.2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. UE L z 2014 r. Nr 60, s. 1). Okoliczność (tak jak w sprawie w postępowaniu głównym), że pojazd jest przystosowany do tego, aby służyć nie tylko jako tymczasowa przestrzeń mieszkalna do użytku prywatnego, lecz także jako przestrzeń ładunkowa na rzeczy przewożone w celach niehandlowych, zdaniem TSUE nie może podważyć powyższego stwierdzenia. Co się tyczy bowiem przewozu drogowego rzeczy, zakres stosowania rozporządzenia 561/2006/WE jest określony, zarówno na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a), jak i art. 3 lit. h) rozporządzenia 561/2006/WE, przez „dopuszczalną masę całkowitą” danego pojazdu. Natomiast ww. przystosowania, lub dopuszczalne obciążenie tego pojazdu, bądź kategoria, pod jaką został wpisany do krajowego rejestru ruchu drogowego, w ocenie TSUE, nie mają w tym zakresie znaczenia.
 

daniel

Señor Meme Officer
Z dobrych informacji wczoraj wstepnie przegłosowano zwiekszenie DMC na kategorie B na samochody elektryczne, ambulance i campery. Do 4250 KG. Wiec jak ktos bardzo chce bedzie mogł sobie cybertrucka sprowadzic
To jest zła informacja. SUVietyzacja postępuje.
 
Top