Cybertruck - wątek ogólny

p0li

Pionier e-mobilności
Ciekawy wpis o tym po co robią 48V, sterowanie po kablach i zastępują CAN swoim rozwiązaniem opartym o internet gigabit - wszystko żeby usprawnić proces produkcji aut:
ciekawe jak sie to ma do wchodzacych w 2024 przepisach o cyberbezpieczenstwie w branzy automotiv
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
ciekawe jak sie to ma do wchodzacych w 2024 przepisach o cyberbezpieczenstwie w branzy automotiv
Spoko, spoko, wystarczy ogarniać Ethernet. Myślę, że na współczesnym rynku pracy da się znaleźć ludzi, którzy umieją w ten protokół.
To część specyficznego podejścia Tesli, które daje przewagę i dzieje się już od dawna, ot po prostu konsekwentnie idą w dobrą stronę. Podlinkuję (przypominajka bo chyba już tu gdzieś była) fragment rozmowy z CEO Forda, Jim Farley tłumaczy ich własne problemy z przestarzałą architekturą producenta wiertarek [1] kolaborującego z trucicielami gazem [2] zanim to było modne [3], architekturą, która była używana już w tym:
1702633482961.png
Ten fragment jest bardziej o oprogramowaniu, no ale nie do końca, więc można zrozumieć w czym tkwi problem:

 

p0li

Pionier e-mobilności
Spoko, spoko, wystarczy ogarniać Ethernet. Myślę, że na współczesnym rynku pracy da się znaleźć ludzi, którzy umieją w ten protokół.
czyli nie wiesz
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
czyli nie wiesz
🧐 zadziwiająca dedukcja

No nijak się ma. Nie wiem jak to prościej napisać. To wymiana danych, tylko współczesna. Nadchodzące regulacje (one już są tylko od 2024 będą bardziej) na tych wierzchnich warstwach ogarniania (ELI5: warstwy, jak cebula i ogry) opisują co producent powinien ogarniać i jak.

np. w Tabeli A1 (metody ataku itp.)
pozycja 4.3.7.29.2: Circumvent network separation to gain control:
Specific example is the use of unprotected gateways,
or access points (such as truck-trailer gateways), to
circumvent protections and gain access to other
network segments to perform malicious acts, such as
sending arbitrary CAN bus messages
No i co? No i nic. Uważać musisz na to tak samo, tylko inaczej.
Jak żarówka i ledówka.
Służą do tego samego, specyfikę mają trochę inną.

Tu w komunikacji nic się nie zmienia, używasz po prostu lepszych środków i narzędzi
wraz z ich specyfiką którą musisz wziąć pod uwagę.
Śmiem twierdzić, że ta specyfika jest nam lepiej znana.
Nam, w sensie ludziom, którzy się tym bezpieczeństwem zajmują.

Ale co ja tam wiem ;-)
 

p0li

Pionier e-mobilności
o widzisz - i z takiej wypowiedzi mozna sie cos dowiedziec ;)
mnie tylko zastanawia zmiana warstwy sprzetowej - co da ETH w porownaniu z CAN lepszego
na razie to ze z ETH zadne komponenty automotiv nie sa zgodne - czyli znowu tesla pierwsza - ciekawe z jakim skutkiem
taj jak sam pisales cybersecurity jest na wyzszym poziomie wiec co da zmiana nizszego oprocz marketingowego "bylismy pierwsi"?
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
To jest przezroczyste dla wyższych poziomów, ale samo w sobie ma ogrom zalet. Pewnie najważniejsza w ogólnym rozrachunku okaże się cena :) (no bo też hej, nie trzeba już płacić Boschowi), ale są i inne. Np. jest szybsza ... coś koło 1000 razy :-D

Składanie takiej canbusowej infrastruktury wewnątrz auta to też jakiś chory patchwork. A Ethernetowe sieci to dzieci chyba teraz w podstawówce ogarniają ;-)
 
Last edited:

Michal

Moderator
Mniej kabli - tym idzie nawet dźwięk do głośników - nie trzeba do każdego ciągnąć osobnego kabla.
Modułowość - dowolny element można łatwo przerobić bez konieczności zmiany okablowania. Chcesz przesunąć/zmienić kamerę, silnik, wycieraczki, głośnik, klamkę, czujnik - zmieniasz to tylko w obrębie części na której jest najbliższy router.

Moim zdaniem nie trzeba teraz już zmieniać wszystkiego, bo do takiego routera obecnie można podpiąć cos co gada po CAN, tam będzie tłumaczenie na ETH i poleci dalej. Jak pojawi się już część kompatybilna od razu z ETH, to myk - wyłączasz moduł tłumaczący na CAN i po sprawie.
 
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
no prosze - jakie to wszytko proste w umysle michala
a wez mi tak na szybko znajdz taki ruterek albo gateway z homologacja do automotiv


z jakiegos powodu stsu je sie w autach can a nie eth - moze za jakis czas sie to upowszechni - a moze zupelnie nei bo wejda swiatlowody (jak np w jednostach multimedialnych niektorych europejskich marek
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Ja jakoś średnio sobie wyobrażam szukanie ewentualnych usterek w takiej sieci opartej na eth. Pamiętam jak u mnie firma stanęła na kilka godzin z powodu zapętlonego switcha i zanim dział IT zlokalizował problem... W can też czasem nie jest łatwo ale jakoś szybciej to idzie.
 

Michal

Moderator
To nie jest zwykły protokół ETH, tylko jego teslowa wersja. Przede wszystkim różnica to synchroniczność, co pozwala na deterministyczność komunikacji bez straty pakietów.
 
Top