Czy obecnie FSD jest wogóle możliwe...?

zibizz1

Pionier e-mobilności
To trochę inaczej działa. FSD - także v13+ end-to-end - składa się z modułów NN. Jest ich, jeśli dobrze pamiętam grubo ponad sto
Napisałem o tym pare postów wcześniej, ze HW3 i HW4 używa 100+ takich samych sieci. Ale to głównie jest tak zrobione ze te sieci sa wyspecjalizowane w pewnych zadaniach i wyjście jednej podawane jest na wejście innej. Daje to super możliwości debugowania bo można tam wpiąć jakas wizualizacje. Parametry prawie wszystkich tych sieci muszą być caly czas w pamięci, mozna sie przełączać ale pomiędzy tymi ktore mamy już zaladowane

nie sądzę, żeby złożoność sceny miała wykrywalny wpływ na prędkość obliczania. Najbardziej komputożerny etap - analiza obrazu - ma zawsze identyczną ilość danych na wejściu (wszystkie subpiksele kamer)
Tak kiedyś to działało ze na całym obrazie były rozpoznawane obiekty i potem kazdy wycinek mogło byc osobno analizowany. Dużo algorytmów opartych o sieci NN tak działa ze dla kazdego obiektu przeliczamy sieć klasyfikacji na nowo.

Ale Tesla od jakiegoś czasu używa Occupancy Network. Czyli obraz ze wszystkich kamer wrzucany jest w taka jedną sieć która generuje siatkę w układzie samochodu wokół. W każdym punkcie mamy informację jak bardzo punkt jest wolny albo zajęty, można to sobie tez inerpolowac pomiędzy punktami i samochód używa potem tego do manewrowania. Na podstawie tego generowany jest ten widok w trybie parkowania taki rozmyty, to jest niezależne od skomplikowania sceny. A dołączając na wejście poprzedni rezultat możemy mieć też wykrywanie zasłoniętych obiektów.

Mimo wszystko wszystkie te sieci NN musza zmieścić sie w pamięci i przeliczenie klatki musi sie wyrobić a wiecej parametrów to tez troszkę dłuższe obliczenia. Przy obliczeniach zawsze można np zmienić ilość klatek na sekundę z 36 na mniej. 20/s to absolute minimum. Wątpię aby w trakcie działania te największe sieci były przeładowywane, po prostu trzeba by dezaktywować FSD na ~ sekundę.

To co będzie działało w tym roku w Austin jako Robotaxi to będzie właśnie prawdopodobnie douczony model specjalnie pod ten obszar wiec bedzie to taki geofencing( Level 4) ale dzięki temu na HW4 bedzie to działało lepiej niz model ogólny na cały kraj. I właśnie to może byc jedyna metoda aby FSD działało lepiej niz człowiek na HW4 czyli np różne modele na różne części kraju albo pory roku itp;)
 
Last edited:

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Napisałem o tym pare postów wcześniej, ze HW3 i HW4 używa 100+ takich samych sieci. Ale to głównie jest tak zrobione ze te sieci sa wyspecjalizowane w pewnych zadaniach i wejście jedynej podawane jest na wejście innej. Daje to super możliwości debugowania bo można tam wpiąć jakas wizualizacje.
...i przede wszystkim pozwala na kontrolę niektórych zachowań pojazdu
Parametry prawie wszystkich tych sieci muszą być caly czas w pamięci, mozna sie przełączać ale pomiędzy tymi ktore mamy już zaladowane
Skąd pewność, że nie można przeładować modułu z wyprzedzeniem, żeby był gotowy do użycia w odpowiednim momencie?
Tak kiedyś to działało ze na całym obrazie były rozpoznawane obiekty i potem kazdy wycinek mogło byc osobno analizowany. Dużo algorytmów opartych o sieci NN tak działa ze dla kazdego obiektu przeliczamy sieć klasyfikacji na nowo.

Ale Tesla od jakiegoś czasu używa Occupancy Network. [...]
Occupancy networks zostały porzucone w v12 (poza wizualizacjami otoczenia)
Mimo wszystko wszystkie te sieci NN musza zmieścić sie w pamięci i przeliczenie klatki musi sie wyrobić a wiecej parametrów to tez troszkę dłuższe obliczenia. Przy obliczeniach zawsze można np zmienić ilość klatek na sekundę z 36 na mniej. 20/s to absolute minimum.
v14@HW4 chodzi na 36fps - tak jest oficjalnym opisie aktualizacji. Jeśli jest stabilne 36, nie ma sensu schodzić niżej. Chyba że na postoju
Wątpię aby w trakcie działania te największe sieci były przeładowywane, po prostu trzeba by dezaktywować FSD na ~ sekundę.
Nawet jeśli się nie da ładować na żywo potrzebnych modułów... to są do dyspozycji dwa niezależne komputery (nodes) FSD. Wiadomo, że jeden komp na pewno może sam prowadzić i może płynnie oddać kontrolę drugiemu, bo to główne założenie redundancji. Więc jeden prowadzi, drugi się rekonfiguruje pod nowy scenariusz
To co będzie działało w tym roku w Austin jako Robotaxi to będzie właśnie prawdopodobnie douczony model specjalnie pod ten obszar wiec bedzie to taki geofencing( Level 4) ale dzięki temu na HW4 bedzie to działało lepiej niz model ogólny na cały kraj.
Zgadzam się
I właśnie to może byc jedyna metoda aby FSD działało lepiej niz człowiek na HW4 czyli np różne modele na różne części kraju albo pory roku itp;)
Z jednej strony - tak - regiony różnią się przepisami, stylem jazdy itd. - więc dostosowanie geograficzne ma sens.
Z drugiej strony - okazuje się, że "amerykańskie" FSD wrzucone w Chinach na głęboką wodę radzi sobie zaskakująco dobrze - pomimo bardzo skromnych możliwości treningu na to terytorium. Więc model jednak jest w znacznym stopniu uniwersalny

Jakie by nie były obecne ograniczenia, v14@HW5 prawdopodobnie wystarczy do obsługi kontynentu
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Zdarza się. To tylko beta.

Natomiast najważniejsze pytanie, jak do tego podejdzie Tesla.
Czy zwali winę na użytkownika, bo FSD wyłączyło się tuż przed kolizją, czy weźmie na siebie odpowiedzialność.

Bo ewidentnie, coś tu nie pykło, na poziomie software czy hardware.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
No cóż, skoro szef projektu FSD w Tesli mówi że są w tej chwili lata do tyłu za Waymo (link) to zaufanie na tą chwilę takiemu systemowi na drodze to akt albo wyjątkowej odwagi albo wyjątkowej głupoty.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Natomiast najważniejsze pytanie, jak do tego podejdzie Tesla.
Czy zwali winę na użytkownika, bo FSD wyłączyło się tuż przed kolizją, czy weźmie na siebie odpowiedzialność.

Bo ewidentnie, coś tu nie pykło, na poziomie software czy hardware.
Im więcej informacji wypływa, tym więcej wskazuje na to, że to jednak kierowca był powodem wypadku, nie FSD. Winą FSD było chyba tylko to, że nie walczyło z kierowcą ;) no ale to z kolei wynika ze sposobu, w jaki FSD działa (albo raczej kiedy przerywa działanie).
 
Top