Dania - nowy 'czarny koń'

delta

Zadomawiam się
Temat wypłynął w wątku o Renault 4, ale stwierdziłem, że rozwijanie moich duńskocentrycznych uwag może być tam przesadą. Nawiązując do komentarzy @nabrU i @Ev3 nt. cen R4 w PL i za granicą, stwierdziłem, że odnoszę wrażenie, że ceny katalogowe aut w PL są zawyżane, żeby dealer mógł zrobić dobry rabat "na wejście". @nabrU powiedział z kolei, że w UK nie ma kultury rabatowania, bo ceny są zbijane między dealerami przez portale w stylu Carwow.

W DK z tymi rabatami jest różnie. Dealer raczej się nie wyrywa z ich proponowaniem. A sami Duńczycy wydają się zbyt „nieśmiali”, żeby o nie zabiegać – większość z moich znajomych kupiło auta za ceny właściwie katalogowe. Od razu zaznaczę, że do orłów targowania się zdecydowanie nie należę, a i tak to raczej ja sugeruję znajomym Duńczykom możliwe sposoby zbicia ceny niż na odwrót.

Wracając do samych rabatów:

1) Na BEV-y, które jeszcze nie łapią się na podatek rejestracyjny, możliwości rabatu są ograniczone. Marża dealerska jest tu niska a popyt na auta ogromny, więc dealerzy nie chcą dawać upustów. Ja na swoim Enyaq-u urwałem ledwie 5k zł (ok. 2%)… i jestem zadowolony. Znajomi Duńczycy są pełni podziwu, że wykazałem się inwencją, podzwoniłem po różnych dealerach i dostałem jakikolwiek rabat 😊 W porównaniu do polskich upustów po kilkadziesiąt tysięcy złotych są to jednak orzeszki. Z drugiej strony, cena katalogowa auta była o 20k zł niższa od polskiej.

2) Dużo większe szanse na wyrwanie rabatu są przy autach, które łapią się na pełen podatek rejestracyjny. Gdy parę lat temu kupowałem spalinowe kombi, zajęło mi mniej niż minutę, żeby zbić cenę o 15k zł (ponad 8%). Aż żałowałem, że nie rozegrałem tego lepiej. W tym przypadku dealerzy mogą wykazać się kreatywnością, która sprawi, że klient zapłaci za auto dużo mniej, a zarobek dealera będzie tylko niewiele niższy. Na przykład, mogą zejść ze swojej marży o 10k zł brutto, co sprawi, że cena auta obciążonego 150% podatkiem rejestracyjnym spadnie o 25k zł. Po czym doliczą jakieś bzdurne okołosprzedażowe usługi (już nie obciążone podatkiem rejestracyjnym) za 5k zł. Kończy się to tym, że rzeczywisty spadek zysku dealera to ok. 5k zł, a klient płaci za auto z usługami 20k zł mniej i jeszcze się cieszy z tych zdecydowanie przepłaconych usług 😊
 

oooskaaar

Nowy na Forum
W Danii mieszkam od 2008 roku, co do rabatów i podatku dotyczącego elektryków wszystko zostało już praktycznie powiedziane :) a jeśli chodzi o auta spalinowe to wygląda to dokładnie tak:
  • 25 % od 72.900 kr.
  • 85 % w przedziale 72.900-226.500 kr.
  • 150 % od reszty
Czyli dla przykładu auto, które będzie w Polsce kosztować (wg dzisiejszego kursu 285.140 zł) 500.000 dkk zostanie dodatkowo obciążone następującym podatkiem:
25% x 72.900 = 18.225 dkk
85% x 153.600 = 130.560 dkk
150% x 273.500 = 410.250 dkk

Daje to 559.035 dkk opłaty rejestracyjnej, czyli ten sam samochód będzie kosztował w Danii 1.160.000 kr / 661.380 zł :)

Dodatkowo od każdego auta co pół roku płaci się "grøn ejerafgift" czyli podatek środowiskowy od posiadania auta. Dla przykładu:
Opel Corsa 2017 1.6 turbo - 4.900 dkk/rok,
Peugeot 307 2008 2.0 HDI - 7.700 dkk/rok,
a dla plug inów i elektryków jest to niecały 1.000 dkk rocznie.

Jakby tego było mało, spółka Clever, która posiada największą sieć ładowarek w Danii i należy do państwowego koncernu NRGi oferuje abonament na nieograniczone ładowanie za 800 kr miesięcznie (chyba od następnego miesiąca będzie obniżka do 700 kr czyli ok. 400 zł). Obejmuje on też ładowanie w domu (prąd do wallboxa nie jest wliczany w kwotę rachunku), więc chyba tłumaczy to nieco ilość kupowanych elektryków.

U mnie w domu nastąpiła właśnie 2 dni temu zmiana z 3P na YP, a drugie auto (spalinowe) wystawione jest na sprzedaż i nie wiem czy wziąć kolejną Teslę 3P czy Mercedesa C300e. Takie realia :)
 
Last edited:

delta

Zadomawiam się
W Danii mieszkam od 2008 roku,
To się zaczyna nas coraz więcej duńskich cichociemnych ujawniać ;) Co do dat, licytować się nie będę... bo, na moje szczęście, i tak bym wygrał ze sporą przewagą ;)
Gdzie mieszkasz w DK?

co do rabatów i podatku dotyczącego elektryków wszystko zostało już praktycznie powiedziane :) a jeśli chodzi o auta spalinowe to wygląda to dokładnie tak:
Wypada mi tylko potwierdzić twoje info.

Jakby tego było mało, spółka Clever, która posiada największą sieć ładowarek w Danii i należy do państwowego koncernu NRGi oferuje abonament na nieograniczone ładowanie za 800 kr miesięcznie (chyba od następnego miesiąca będzie obniżka do 700 kr czyli ok. 400 zł). Obejmuje on też ładowanie w domu (prąd do wallboxa nie jest wliczany w kwotę rachunku), więc chyba tłumaczy to nieco ilość kupowanych elektryków.
Z tego co kojarzę, z ceną Clevera jest trochę na odwrót. 1 czerwca ją zwiększyli z 799dkk na 899dkk dla osób bez ich wallbox-a. Dla osób z ich wallbox-ami cena pozostała bez zmian. Ty dostałeś jakieś info, że te ceny znów się wkrótce zmienią?

U mnie w domu nastąpiła właśnie 2 dni temu zmiana z 3P na YP, a drugie auto (spalinowe) wystawione jest na sprzedaż i nie wiem czy wziąć kolejną Teslę 3P czy Mercedesa C300e. Takie realia :)
Gratulacje z okazji już dokonanej zamiany :) Rozumiem, że rodzina zaczęła potrzebować więcej miejsca?

A ja dalej tylko aspiruję do posiadania BEV, doczekam się dopiero po wakacjach :)
 

nabrU

Moderator
A @cojestdoktorku pisał tak niedawno o Danii 🤣🤣🤣

 

delta

Zadomawiam się
A @cojestdoktorku pisał tak niedawno o Danii 🤣🤣🤣
Aż tak głeboko nie wchodziłem w wątki sprzed moich pierwszych wizyt na forum.

Co do komentarzy @cojestdoktorku, powiem dyplomatyczne "no comments" ;) Co do zasady, skandynawskie kraje naprawdę trzymają się razem - to wykracza poza ramy UE. System energetyczny też jest pomyślany jako system naczyń połączonych. Wiadomo, że wiatraki nie działają cały czas i wtedy korzystamy ze szwedzkich atomówek lub norweskich wodnych. Ale my im też dajemy coś w zamian, więc trudno DK uznać za pasożyta w tym układzie.
 

nabrU

Moderator
Aż tak głeboko nie wchodziłem w wątki sprzed moich pierwszych wizyt na forum.

Błąd, czasami jest jazda 'bez trzymanki' :ROFLMAO:

Co do komentarzy @cojestdoktorku, powiem dyplomatyczne "no comments" ;)

Nie wszyscy są w stanie wyobrazić sobie jak to działa :p. Ciekawe czy Polska dla 'doktorka' byłaby też 'pasożytem' biorąc ostatnio prąd z ogarniętej wojną Ukrainy ;)
 

nabrU

Moderator
Zgadza się, Marek to niezły blogger jest 👍
 

oooskaaar

Nowy na Forum
To się zaczyna nas coraz więcej duńskich cichociemnych ujawniać ;) Co do dat, licytować się nie będę... bo, na moje szczęście, i tak bym wygrał ze sporą przewagą ;)
Gdzie mieszkasz w DK?
2008 też trochę naciągany, bo byłem po maturze i wytrzymałem tu 4 miesiące. A później przez kilka lat przyjeżdżałem tu tylko na święta, więc zapewne byś wygrał :) mieszkam w Næstved

Z tego co kojarzę, z ceną Clevera jest trochę na odwrót. 1 czerwca ją zwiększyli z 799dkk na 899dkk dla osób bez ich wallbox-a. Dla osób z ich wallbox-ami cena pozostała bez zmian. Ty dostałeś jakieś info, że te ceny znów się wkrótce zmienią?
Faktycznie, jakiś czas temu widziałem info że abonament na elektryki będzie obniżony z 800 do 700, a na pluginy z 500 do 450. Widzę, że hybrydy już są po 450, także nie wiem czy czegoś nie doczytałem czy coś się zmieniło. Ale na ich stronie napisane teraz jest tak jak mówisz.

Gratulacje z okazji już dokonanej zamiany :) Rozumiem, że rodzina zaczęła potrzebować więcej miejsca?

A ja dalej tylko aspiruję do posiadania BEV, doczekam się dopiero po wakacjach :)
Nie nie, po prostu zarówno w spalinowym (z uwagi na obniżenie i dyfuzor) jak i 3P nie było możliwości zamontowania haka.

Enyaq bardzo fajny, ale dla mnie to już czołg :)
 

delta

Zadomawiam się
mieszkam w Næstved
To też Zelandia :) Czyli jak @p0li nie straci ochoty na zloty w DK, to będziemy mogli go przekonać, że na Zelandii, Møn i Falster najpiękniej ;)

Nie nie, po prostu zarówno w spalinowym (z uwagi na obniżenie i dyfuzor) jak i 3P nie było możliwości zamontowania haka.
Oj, widać trochę większe zacięcie 'sportowe' niż u przyszłego pana w kapeluszu ze skody ;)

Enyaq bardzo fajny, ale dla mnie to już czołg :)
To się trochę ubawiłem :D Bo YP to i dłuższy, i szerszy, i wyższy od enyaqa :)
 
Top