Degradacja baterii Tesla Model 3 Long Range 2021r

Bartosz

Pionier e-mobilności
Mam baterię Panasonic jak w stopce.
Byłem bardziej ciekawy jaki to dokładnie typ. Jeżeli E3LD to podana przez Ciebie degradacja wydaje się typowa dla tego typu ogniw. Panasonic 3 przy takim przebiegu wykazuje wysoką degradację, właśnie na poziomie 10%, potem już nie będzie tak szybko rosła według danych z podanego arkusza.
 

Attachments

  • IMG_2066.jpeg
    IMG_2066.jpeg
    170,6 KB · Liczba wyświetleń: 34
Last edited:

Bartosz

Pionier e-mobilności
Fakt. Jeżdżenie niczego nie zmienia ale już stanie na parkingu/garażu wiele zmienia. Oczywiście dla NMC.
A o ile zmienia w perspektywie 10 lat?
Dobra sprawdziłem to. Post zamieścił były pilot śmigłowca, a opiera się na symulacji przeprowadzonej przez zespół 6 naukowców z UK, którzy zbudowali kilka zestawów testowych, każdy składający się z 3 cel i testowali je w różnych temperaturach przez 57 tygodni po tym czasie test zakończono. Do testów wykorzystali baterie litowo-jonowe o nieujawnionej chemii. Od 30 tygodnia niezależnie od SoC wszystkie baterie degradowały mniej więcej w tym samym tempie. Z tego badania wynika, że różnica pomiędzy SoC 60%, a 80% przez cały okres użytkowania może przynieść mniejszą degradację w całym cyklu życia baterii o 2%, a w praktyce mniej, ponieważ samochodu jednak się używa i mało kiedy cały czas stoi naładowany do takiego poziomu.

Dlatego producenci zalecają zakres 20-80%. Nie ma co sobie w ogóle tym głowy zawracać.

Dołączam także odseparowane wykresy dla SoC 60 i 80% pokryte od 30 tygodnia.
 

Attachments

  • Degradation.png
    Degradation.png
    388,2 KB · Liczba wyświetleń: 47
  • 60-80.png
    60-80.png
    137,7 KB · Liczba wyświetleń: 43
Last edited:

Ratt

Posiadacz elektryka
Z tego badania wynika, że różnica pomiędzy SoC 60%, a 80% przez cały okres użytkowania może przynieść mniejszą degradację w całym cyklu życia baterii o 2%, a w praktyce mniej
Ale już różnica między 50% a 60% jest :)
1731660957056.png
 

eimi

Pionier e-mobilności
Te badanie jest dość stare, a w obecnych long range na LG nie ma ani ogniwa NCA ani NCM, tylko NCMA więc też nie wiadomo jaki to jest próg. Staranie się trzymania SOC<55% przez większość czasu wydaje się najrozsądniejsze.
 

Bartosz

Pionier e-mobilności
6% a nie 0.6% a to jednak różnica. I to tylko jeden z czynników.
Dobrze. Nie wiedziałem jak mam traktować tą pionową oś wykresu, bo jeśli „1” miałby odpowiadać 100% to byłby on absurdalny i odklejony od rzeczywistości. Czyli nawet jakby ten teoretyczny wykres miałby odzwierciedlenie w praktyce, a nie wiadomo czy tak jest, to po naładowaniu do 80% z auta jednak się korzysta, więc można przyjąć, że ten poziom utrzymuje się stosunkowo krótko, ale niech to będzie nawet połowę tego czasu. Co oznacza, że degradacja z powodu ładowania w przedziale 20-80% zwiększy się o 3% na przestrzeni 10 lat i to tylko w temperaturze 25’C, gdy w Polsce średnia temperatura całodobowa wynosi 9’C, a to wszystko są rozważania czysto teoretyczne. O czym my w ogóle rozmawiamy?
 
Last edited:
Top