Dla posiadaczyTM3 z bateriami LFP

Darek1

Posiadacz elektryka
spadło z 5,6 na 6,1 do setki (2021 vs 2022) @chewbacca ma teraz najlepsza tesle RWD - nowa baterie i stary (mocniejszy) silnik
Dzięki za informację. Nie wiedziałem, że były takie zmiany w konfiguracji.
Gratuluję kolegom z najlepszą konfiguracją RWD (może jeszcze przed pierwszymi podwyżkami?)

Jak dla mnie mój silnik mi całkowicie wystarcza. W razie czego osiągi i tak powodują banana na twarzy, a na codzień i tak jeżdżę na chillu.
 

Mat

Zadomawiam się
U mnie 2Q2022, 7000 przebiegu teraz pokazuje 434km a w momencie odbioru pokazywała 439km.
Nie ma się co tym przejmować bo te zasięgi spadają u wszystkich zaskakująco w podobnym czasie niezależnie od stylu jazdy i przebiegu.
Ja głównie ładuje AC i średnio raz na 2-3 tygodnie do 100%. Generalnie głównie trzymam ją w zakresie 20%-80% SOC.
Bardziej przyglądam się danym ze Scanmytesla przez OBDlink i tam w mojej TM3 bateria jako nowa pokazywała 60,5 kWh a teraz pokazuje 60,4 kWh gdzie tzw Nominal capacity określone jest na 59,8 kWh ;)
Generalnie to zalecenie Tesli by minimum raz w tygodniu ładować do pełna spowodowane jest tym by BMS się lepiej kalibrował i pokazywał akuratne dane zużycia energii. Z LFP w przeciwieństwie do "klasycznych" już Li-On np NMC w TM3 LR jest ten problem że długo utrzymują wysokie napiecia i spadek tego napiecia od pełnego naładowania do rozładowania jest niewielki. W przedziale 100%-10% SOC to zaledwie 400mV, gdzie w NMC to zakres od 4,2V do ok 3V czyli 3 razy większy. Edit: wartości w spoczynku.
Poniżej link do artykułu LG i jeżeli ktoś włada "lengłydżem" to myślę że mu to trochę rozjaśni różnice w chemii tych baterii (graf "charge discharge curve" ładnie pokazuje różnicę)


I poniżej jeszcze jedna tabelka odnosząca się do żywotności LFP w zależności od tego jak jest ładowana i rozładowywana :)


I teraz, LFP jak każda bateria lepiej znosi pełne naładowanie niż pełne rozładowanie, a że jej żywotność jest duża to Elon dla bezpieczeństwa zaleca jej częste ładowanie do pełna by uniknąć rozkalibrowania BMS i rozładowań do zera.

A teraz ciekawostka:
Swoją TM3 przejechałem 7tyś km i OBD naliczyło niecałe 21 pełnych cykli ładowania, więc gdybym ładował ją zawsze do 100% to zanim żywotność baterii osiagnie graniczne warunki, czyli 80% jej pierwotnej pojemności, przejadę na niej ok. 700tyś km. (Przy założeniu "tylko" 2000 pełnych cykli ładowania)
Natomiast w przypadku rzadkiego ładowania do pełna to nawet przebiegi ponad 2 mln km są do zrobienia.

Tak więc dbajcie o baterię, a prędzej całe auto się rozleci niż szlag trafi baterię ;)

Szerokości
 
Last edited:

Mat

Zadomawiam się
Też tak zawsze myślałem, ale pogubiłem się po przeczytaniu #1 760 , według którego mniejszy poziom naładowania skutkuje mniejszą degradacją "czasową".
Umówmy się, że jak jest pusta to już "niewiele" straci z pojemności niezależnie od tego jak długo będzie leżała ;) prawda?

Graf który przytoczyłeś mówi o utracie pojemności podczas składowania NCA i jak najbardziej zjawisko jest powszechne. Baterie tracą zgromadzoną energię w czasie (troche truizm). W granicznym przypadku dla temp 25°C mówimy o 5% w skali roku.

Ja natomiast pisałem o sytuacji gdzie jako producent Tesla słusznie zarządza ryzykiem roszczeń gwarancyjnych. Częstsze potencjalne rozładowania do 0% ze względu na niedokładnie kalibrujące się bms są zdecydowanie groźniejsze dla nich niż ładowanie do pełna co LFP z powodzeniem znoszą. A że żywotność tej chemii jest ponad 2 krotnie wyższa niż np NCA to tym bezpieczniej dla Tesli.
 

Rafalski

Posiadacz elektryka
Z tego co piszesz to również masz to combo :) 239kw to około 320hp. Dla pewności można rozkodować Vin ale dowód nie klamie a nowy silnik nie ma więcej niż 300 koni
 

solik

Pionier e-mobilności
Mam 3 LFP z Q4 2021 ale z mniejsza bateria na full mam 427 km, jak odbieralem mialem 437 albo 431

22 tys przejechane, 80% ladowania to na jednej fazie do 100%, reszta DC tyle co w trasie, uzytkuje normalnie tj jak stoi to laduje do 100% i nie schodze ponizej 10%
 

Mat

Zadomawiam się
Podpowiesz, jak to sprawdzić? Ja też 2024Q4, bateria 60 kWh, moc w dowodzie 239 kW, ale ile w rzeczywistości?
Zaglądnij sobie w świadectwo homologacji. Taka jedna kartka z dokumentami od Tesli. No chyba, że to leasing to niestety oni to mają. Natomiast w urzędzie pewnie się nie pomylili i dowod mówi prawdę. Moja niestety 208 kW czyli 283 KM a Twoja 325 KM ;)
 
Top