Efektywność ładowania - jest szansa osiągnąć ponad 85 % ?

jakub_a

Nowy na Forum
Rzeczywiście słowo 'opłaca' się nie jest tutaj najlepsze i nie mam zamiaru gonić każdego kW energii ani czekać aż ładowarka się zwróci itd.
Bardziej wynika to z tego, że skoro mam już taką ładowarkę, to mogę ustawić ją tak, żeby nie rozpoczynała ładowania na 1F od 6A, jeżeli straty są wyższe niż 75%
 

Michal

Moderator
@zibizz1, trochę przesadza, bo auto bierze raczej 100W ale tak, to przy niskich mocach ładowania może być duży składnik "strat" ładowania. Faktycznie to nie są straty, bo auto zużywa tę moc na jakąś tam pracę i np. przy ładowaniu AC na mieście za tę moc masz wartownika, ale w garażu w domu to oczywiście trzeba traktować jako straty, bo nie potrzebujesz działania MCU, a nie możesz go wyłączyć.

Przy ładowaniu jedną fazą 6A i 230 V (1400 W) masz na samo działanie auta stratę 7% energii. Ale nadal nie sądzę, żeby nawet w takim przypadku całkowite straty zeszły u Ciebie poniżej 76%, a to jest próg poniżej którego bardziej opłaci Ci się oddać energię do sieci i ładować w nocy.
Do tego tak jak pisałem - fajnie jest mieć auto naładowane ze słońca, a to ciężko wycenić, więc może być warto stracić nawet trochę na bilansie, ale jednak mieć taką świadomość.
Jak jeszcze trochę to skomplikujemy i założymy, tak jak ja, że masz PV na garażu, to można dodać, że oddając energię do sieci i odbierając później w garażu stracisz jeszcze trochę na przesyle przez dom, i linię energetyczną do licznika, więc pewnie kolejne procenty (pewnie 1-2%) uciekną na samym oddawaniu i później odbieraniu z sieci, więc sprawność. odbierania to faktycznie nie 80%, tylko pewnie 78%, a to pozwala zejść ze sprawnością samego ładowania nawet do 74% ;)
 

jakub_a

Nowy na Forum
Upraszczając mój post: chciałbym zobaczyć krzywą efektywności ładowania dla TMY/TM3 dla 1f i 3f, tak po prostu z czystej ciekawości. Jeżeli ktoś ma takie dane, to byłbym wdzięczny za podzielenie się :)

- EDIT -
Tak to jest jak się o coś pyta, to przychodzą do głowy pomysły jak inaczej czegoś szukać. Więc zamiast po ang. zacząłem szukać po niemiecku. I mam odp na swoje pytanie:


TL;DR
- Ładowanie 1f małą mocą jest najmniej efektywne: 85% przy 6A do 92% przy 16A, (ale i tak to jest bdb wartość!)
- Ładowanie 3f jest najbardziej efektywne, 93%@6A - ~95%@16A

Oraz: Im dłuższe ładowanie, tym więcej energii zostaje 'zjedzone' przez auto (pobór ok 100-140W)
 
Last edited:

adamusek

Posiadacz elektryka
Upraszczając mój post: chciałbym zobaczyć krzywą efektywności ładowania dla TMY/TM3 dla 1f i 3f, tak po prostu z czystej ciekawości. Jeżeli ktoś ma takie dane, to byłbym wdzięczny za podzielenie się :)

- EDIT -
Tak to jest jak się o coś pyta, to przychodzą do głowy pomysły jak inaczej czegoś szukać. Więc zamiast po ang. zacząłem szukać po niemiecku. I mam odp na swoje pytanie:


TL;DR
- Ładowanie 1f małą mocą jest najmniej efektywne: 85% przy 6A do 92% przy 16A, (ale i tak to jest bdb wartość!)
- Ładowanie 3f jest najbardziej efektywne, 93%@6A - ~95%@16A

Oraz: Im dłuższe ładowanie, tym więcej energii zostaje 'zjedzone' przez auto (pobór ok 100-140W)
hmm a 1F 32A ? ;)
 

cooler

Pionier e-mobilności
hmm a 1F 32A ? ;)
Duży prąd = duże straty. Nie bez powodu stosuje się 3 fazy, gdzie prądy są mniejsze a dzięki napięciu międzyfazowemu osiąga się większe moce.
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Bawiłem się w taką analizę, jak 2 lata temu kupiłem Wallboxa i u mnie najbardziej efektywne było ładowanie w zakresie mocy 8-10 kW.
Ja nie jestem niewolnikiem auta i ładuję kiedy potrzebuję.
Jak wypada w tygodniu to nocą z mocą j.w. Jak mam weekend w domu i jest słońce to, bawię się w prąd z dachu. 😀 Nastawiam moc trochę powyżej produkcji, tak żeby auto pobierało całość produkcji, a braki zasilają się z sieci. Jak mam czas i mi się chce, to koryguję moc ładowania wg produkcji.
Generalnie w całym układzie elektrycznym przy ładowaniu jest dużo zmiennych zależnych od sytuacji jaką masz. Trudno oprzeć się tylko na doświadczeniach innych osób. Jak zależy Ci na precyzji, to musisz samemu zrobić pomiary u siebie.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@Michal Nie wiem jak wam wychodzi 100-140W, może tyle energii pobiera auto ale licząc ze stratą konwersji AC->DC i ile rzeczywiscie leci do baterii to mi wychodzi 200-300W
11kW=>97%=>330W
6kW =>95%=>300W
4kW=>93%=>280W
2kW=>90%=>200W
1,4kW=>85%=>210W
 

Michal

Moderator
@Michal Nie wiem jak wam wychodzi 100-140W, może tyle energii pobiera auto ale licząc ze stratą konwersji AC->DC i ile rzeczywiscie leci do baterii to mi wychodzi 200-300W
11kW=>97%=>330W
6kW =>95%=>300W
4kW=>93%=>280W
2kW=>90%=>200W
1,4kW=>85%=>210W
Mi to wychodziło chyba 2 lata temu z poboru energii przez system wartownik - liczone jako spadek energii w baterii przez klika dni w nieruszanym aucie. Nie ma związku z ładowaniem i dlatego opisuję to osobno. Starty na ładowaniu to dla mnie zupełnie coś innego niż pobór przez włączone MCU.
 
Top