Elektrykiem po Buspasach i nie tylko. Ustawy, regulacje prawne itd

Sierek

Fachowiec
Już kilka razy naciąłem się na opłaty parkingowe w strefie parkowania na prywatnych parkingach. Czasem to jest kilka metrów graniczące z parkingiem miejskim. Oczywiście parkometr był trudny do odróżnienia od "publicznego". Reklamacja nigdy nie została uwzględniona "bo przecież parking jest oznakowany".
EDIT: Żeby było śmieszniej to było z czasów jeżdżenia Alfą i parking był opłacony przez SkyCash.
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Z tymi parkingami to jak z niektorymi radarami. U nas Panstwo, Miasto, Gmina wilkiem Obywatelowi - złapać i ukarać/zarobić.
W Kolobrzegu, ludzie płacą np za kilka godzin , zwiedzają, zmieniają parkingi z tym jednym biletem bo wolno na miejskich , aż wpadną w "dziurę" prywatnego. Zupełnie niewinnie zostaną ukarani, bo jak piszesz, tylko opis maczkiem informuje.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Z tymi parkingami to jak z niektorymi radarami. U nas Panstwo, Miasto, Gmina wilkiem Obywatelowi - złapać i ukarać/zarobić.
W Kolobrzegu, ludzie płacą np za kilka godzin , zwiedzają, zmieniają parkingi z tym jednym biletem bo wolno na miejskich , aż wpadną w "dziurę" prywatnego. Zupełnie niewinnie zostaną ukarani, bo jak piszesz, tylko opis maczkiem informuje.
Żeby było jeszcze śmieszniej to w Kołobrzegu tymi prywatnymi parkingami zarządza spółka miejska która również zarządza SPP. Wystarczyło by aby wpisano do regulaminu tych parkingów, że z opłaty zwolnione są samochody elektryczne wymienione w ustawie o elektromobilności. Ale Bronek, niedługo zamkną centrum dla samochodów. Może udało by się wynegocjować aby samochody elektryczne mogły wjeżdżać.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Nie ma Janusza, ale pogadam :), toż Uny piastuje.
Ad rem : to jeden kontroler (kobitka) oświadczyla że nie kasuje BEV na prywatnych (Unii Lubelskiej) A drugi (facet z kompleksami) - brzydki jak ja, stwierdził że karze.
I to Babka rozpoznala Leafa na zwykłych blachach, a Facet wymądrzał się przy Tesli na zielonych.
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Trochę odkopię ten temat ale nigdzie indziej nic na temat pytania, które chcę zadać nie znalazłem. W Poznaniu są Buspasy i Buspasy DOP. Wg źródła, pojazdy elektryczne mogą poruszać się tylko po tych drugich. Ustawa jednak mówi ogólnie o Buspasach. Orientuje się ktoś jak to rozumieć? Czy to możliwe, że ustawa Prawa o Ruchu Drogowym jest w taki właśnie sposób ograniczona przez samorząd Poznania? Czy raczej jest to jakaś stara informacja i w rzeczywistości elektrykami można jeździć po wszystkich buspasach - tych DOP i zwykłych?:)
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Jeżeli chodzi o parkowanie w SPP, to jestem już prawie na ukończeniu poradnika jak to dokładnie wyglada. Muszę tylko skonsultować z prawnikami jeden wątek i będzie gotowe. Na pewno podrzucę to na elektrowóz.
Szalę goryczy przelała informacja w jednym z miast w zachodniopomorskim, że oni nie biorą udziału „w tej akcji” darmowego parkowania dla elektryków.
 

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Trochę odkopię ten temat ale nigdzie indziej nic na temat pytania, które chcę zadać nie znalazłem. W Poznaniu są Buspasy i Buspasy DOP. Wg źródła, pojazdy elektryczne mogą poruszać się tylko po tych drugich. Ustawa jednak mówi ogólnie o Buspasach. Orientuje się ktoś jak to rozumieć? Czy to możliwe, że ustawa Prawa o Ruchu Drogowym jest w taki właśnie sposób ograniczona przez samorząd Poznania? Czy raczej jest to jakaś stara informacja i w rzeczywistości elektrykami można jeździć po wszystkich buspasach - tych DOP i zwykłych?:)

Dzięki za odkopanie, w sumie dobry moment, bo jak widać zostały wprowadzone zmiany do tej ustawy (LINK)
W ustawie jest napisane że Miasto/Gmina mogą doprecyzować o zasadach ruchu na wyznaczonych buspasach, oraz określa ilość przewożonych osób.

Co do Poznania to pech jest w tym że są tam dwa rodzaje buspasów :(. Ciesz się że nie ustawili zakazu że w pojeździe musi być na przykład 3 osoby :) Ale według mnie ustawa daje Radzie Miasta takie prawo by dzielić.

Dz.U.2021.450 t.j.​

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 grudnia 2021 r. do: 31 grudnia 2021 r.
Art. 148a. [Poruszanie się pojazdów elektrycznych po buspasach]
1. 143
Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
2.
Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.
143 Art. 148a ust. 1 zmieniony przez art. 6 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2269) zmieniającej nin. ustawę z dniem 24 grudnia 2021 r.

 

Cav

Pionier e-mobilności
Dzięki za odkopanie, w sumie dobry moment, bo jak widać zostały wprowadzone zmiany do tej ustawy (LINK)
W ustawie jest napisane że Miasto/Gmina mogą doprecyzować o zasadach ruchu na wyznaczonych buspasach, oraz określa ilość przewożonych osób.

Co do Poznania to pech jest w tym że są tam dwa rodzaje buspasów :(. Ciesz się że nie ustawili zakazu że w pojeździe musi być na przykład 3 osoby :) Ale według mnie ustawa daje Radzie Miasta takie prawo by dzielić.
Chodzi o podział dla aut z 3 osobami, czy podział elektryki/autobusy?
Bo delegacja ustawowa jest tylko w tym pierwszym przypadku.
Czyli skoro nie postanowiono inaczej, elektryk DOWOLNYM buspasem może jeździć zawsze.
A na te DOP można wpuścić też inne pojazdy (i w Poznaniu tak jest są DOP gdzie można jechać dowolnym autem z 3 osobami).
 
Top