Elektrykiem po Buspasach i nie tylko. Ustawy, regulacje prawne itd

Khar

Posiadacz elektryka
Tutaj nie ma znaków pionowych wiec obowiązują poziome. Znak poziomy p-22 wraz ze znakiem p-8a oznacza oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką dla ruchu pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. Przechodząc dalej do ustawy o elektromobilności : „Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów”.
No właśnie o to chodzi, że strzałka oznacza tylko, że autobusy mogą jechać prosto. Ale czy na pewno spełniona jest definicja, że jest to "pas dla autobusów"? W ustawie o elektromobilności jest wprost o "poruszaniu się po pasach dla autobusów", a nie przestrzeganiu jakichkolwiek przepisów dot. autobusów.
Gdyby był znak pionowy, to byłoby jasne. W wielu miejscach są takie sytuacje, że z pasa dla autobusów wolno "normalnym samochodom" skręcać w prawo. Ale tu nie ma znaku pionowego. I czytam definicję pasa dla autobusów i nadal nie wiem, czy to pas dla autobusów, czy nie...
 

Khar

Posiadacz elektryka
To są właśnie polskie przepisy… masz znak poziomy P-22, więc ja bym interpretował to jako buspas.
Ustawa o elektromobilności: "... po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów".
Kodeks drogowy znak P-22 "BUS": "pas ruchu przeznaczony dla ruchu pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach".
Czy to na pewno to samo w świetle prawa?
Abstrahuję już od tego, że przepisy tworzone są byle jak, na kolanie.
Super. Najważniejszy jest zdrowy rozsądek. Zawsze wyznaję zasadę, że oznaczenia mają być tak skonstruowane, żeby dało się je zrozumieć w ułamku sekundy, który możemy poświęcić na ich interpretację.
Zasada dobra, ale nie jest tak w rzeczywistości. Czy ten dylemat da się jakoś rozstrzygnąć? Albo może Redakcja mogłaby wysłać zapytanie do organów państwowych z prośbą o wyjaśnienie?
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Ustawa o elektromobilności: "... po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów".
Kodeks drogowy znak P-22 "BUS": "pas ruchu przeznaczony dla ruchu pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach".
Czy to na pewno to samo w świetle prawa?
Abstrahuję już od tego, że przepisy tworzone są byle jak, na kolanie.

Zasada dobra, ale nie jest tak w rzeczywistości. Czy ten dylemat da się jakoś rozstrzygnąć? Albo może Redakcja mogłaby wysłać zapytanie do organów państwowych z prośbą o wyjaśnienie?
Niestety tak jak piszesz, polskie przepisy są tak niedopracowane że interpretacja może być inna. Czy na tym pasie jeżdżą też taksówki?

Jeżeli chodzi o pomysł to myślę, że redakcja mogłaby zebrać wątpliwości dotyczące korzystania z SPP i bus i zapytać oficjalnie u źródła.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Tak sie jezdzi elektrykiem po BUS pasie w Warszawie, kierowca autobusu wioząc pasażerów uczy mnie przepisów, a ja jeszcze chcialem byc mily i tulilem sie do prawego pasa zeby mial wiecej miejsca.
Zgłaszać gdzieś czy szkoda bić piany ?

 
Last edited:

Michal

Moderator
Masz numer boczny i godzinę - ja bym zgłosił do ZTM, żeby przeszkolili kierowców z przepisów - tak ogólnie, bo nawet gdybyś Ty nie miał prawa jechać tym pasem, to taki manewr mógłby doprowadzić do poważnego wypadku. Nawet jak ktoś łamie przepisy, to Ty nie możesz łąmać innych żeby go nauczyć posłuszeństwa... Nadaje się na mandat i porządną reprymendę w pracy, jeśli nie zwolnienie...
Nawet nie chcę myśleć, jak straszne przeżycie to by było dla mojej żony...
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Przekroczył ciągłą jadąc z pasażerami. Naraził ich..Nie musial uciekac np przed kimś z swojej prawej.

tempFileForShare_20220211-154018_copy_1024x651.jpg
. To nagranie link do niego wystarczy przesłać do glin i dać w mailu do ZTM

Nie usprawiedliwiając, to nie widział tablic ale wożąc ludzi, zajechanie to przegięcie karalne
Obojętnie komu zajechał, godzna, numer autobusu i bym ch.. wi nie popuścił.
Migać se może OK bo wiadomo, widzi cwaniaka ale... Jw
 
Last edited:

solik

Pionier e-mobilności
w krakowie niestety tez spotykalem sie z nieprzyjemnosciami na buspasach, no coz, starsi panowie juz odchodza, na ich miejsce przychodza mlode sebki pelne gniewu

nikt normalny nie chce w MPK robic za 2700 zl albo na b2b ;)

ja bym wyslal nagranie bo kiedys mozesz byc pasazerem takiego autobusu ze sfrustrowanym kierowca i np ciezarowka nie bedzie miala gdzie odbic :)
 
Top