Estymacja zużycia energii podczas jazdy na dłuższej trasie

Pepek

Posiadacz elektryka
Ja estymacjom samochodu średnio wierzę. Raz chciał mnie już wysyłać w trasę z ładowarki, ale znając samochód i zużycie w różnych warunkach wiedziałem, że brakuje conajmniej 10%. Jakbym wtedy ruszył ostatnie 50km miałbym horror z jazdą 80 po ekspresówce i pewnie bez ogrzewania w zimie. Jak dla mnie najpewniejsza metoda to poznać co samochód w różnych warunkach jest w stanie wycisnąć i poświęcić 5 minut na przjrzenie trasy samodzielnie, posiłkując się ewentualnie podpowiedziami z ABRP. Doświadczenia nic nie zastąpi.
Powiem tak - zwykle w trasie estymuje auto ok, ale właśnie najgorzej jest na samej ładowarce. W trakcie ładowania pokazuje coś, a potem po ruszeniu i odjechaniu 1-2 km od ładowarki nagle wyliczenie się zmienia i to nie o 1-2% a o ~10%.
Dlatego ja już teraz mniej więcej wiem jakich zużyć na jakich drogach się spodziewać, znam rozmiar baterii, wyliczam sam konieczną ilość procent u celu, dodaję 5% na zapas i tyle.
 

tomA

Posiadacz elektryka
Tez liczę na siebie i sprawdzam w ABRP ale to nie tak powinno wyglądać. Niech WLTP sobie podają wg jakiegoś nierealnego wzoru ale jak już jeździsz autem trochę i jedziesz cały czas swoim tempem to ta estymacja przewidywanego procentu powinna być na podstawie twojego zużycia z ostatnich 50 - 100 km jazdy plus to jakie warunki drogowe, pogodowe ciebie oczekują na następne 200 - 300 km zaplanowanej drogi. Wtedy to by się sprawdziło bo jak nie zmieniam stylu jazdy to sam jestem prawidłowo ocenić procent dojazdu a tym bardziej zaawansowana technologia a gdzie AI ?
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ja juz sie nauczylem i zawsze dobijam minimum 10% wiecej.
Estymacje sa calkiem niezle, ale warunki na drodze sa nie do przewidzenia, co wiecej mam wrazenie ze moze i bierze pod uwage wiatr, ale zbyt malo. Ostatnio jechalem mocno pod wiatr i gdybym ufal temu co napisane to by mi braklo 5%.
A wszystko i tak sie rozbija o nasza ciagle slaba infrastrukture.
 

STMS

Pionier e-mobilności
to ta estymacja przewidywanego procentu powinna być na podstawie twojego zużycia z ostatnich 50 - 100 km jazdy plus to jakie warunki drogowe, pogodowe ciebie oczekują na następne 200 - 300 km zaplanowanej drogi. Wtedy to by się sprawdziło bo jak nie zmieniam stylu jazdy to sam jestem prawidłowo ocenić procent dojazdu a tym bardziej zaawansowana technologia a gdzie AI ?
to masz na wykresie zużycia - tam właśnie tak liczy
 

tomA

Posiadacz elektryka
Ja juz sie nauczylem i zawsze dobijam minimum 10% wiecej.
Estymacje sa calkiem niezle, ale warunki na drodze sa nie do przewidzenia, co wiecej mam wrazenie ze moze i bierze pod uwage wiatr, ale zbyt malo. Ostatnio jechalem mocno pod wiatr i gdybym ufal temu co napisane to by mi braklo 5%.
A wszystko i tak sie rozbija o nasza ciagle slaba infrastrukture.
Dokładnie. Jakbedzie więcej ładowarek to problem zniknie. Ja tez ładuje 10 % więcej na trasie
 

xcszuv

Zadomawiam się
20230530_154839.jpg

Odnosnie fotki wykres wyglądał analogicznie jak na zdjęciu tyle że rysował sie na zielono nad szarą linią o kilkanaście procent (ok 20 %) wyżej równolegle do szarej linii. Tak więc na ok 250 km od razu preklamal ok 18-20 % . Oczywiście również doladowoję conajmniej 10 więcej i porównuję to że średnim.moim zużyciem i estymacją i ABRP. To dopiero pierwsza taka dłuższa trasa a tak jak piszecie problem byłby żaden gdyby sieć ładowarek była gęstsza 50 km może zrobić różnicę orzy niedoszacowaniu zużycia :).
Dobrze ze mam niezły assistance wykupiony 😀.
 

Michal

Moderator
"Dynamiczne przyspieszanie powoduje większe zużycie energii" ;)
 

elektryk

Pionier e-mobilności
A wg mnie problem leży w estymacji jeśli trasa ma ustawione punkty pośrednie lub ładowanie po drodze. Zrobiłem jakieś 2k bez punktów pośrednich i ładowania i estymacja była bardzo dobra, a w trasie z punktami pośrednimi była zła.

Dla mnie to jakiś błąd w sofcie, bo skoro może dobrze estymować na trasach do 300 km to czemu nie może na dłuższych (ale właśnie się zorientowałem że na dłuższej trasie trudniej estymować bo nieznane są parametry wiatru, temperatury, ruchu, itd.).
 
Top