vwir

Pionier e-mobilności
To nie kwestia “profesjonalizmu” tylko m.in. tempa oddawania ciepla w różnych mteriałach. Mało intuicyjne, ale wg. tabelki 5x6mm2 ma max prąd:
- w ścianie 31A !!!!
- na ścianie w peszli 36A
- na ścianie (pewnie jak luzem) 43A
🙂
PS 15m + złącza to może już robić różnicę przy 32A.

View attachment 13998
Tylko linka (przewód wielożyłowy). Drut (przewód jednożyłowy) już ma max prąd 33A. Innymi słowy - jeśli masz ładowarkę pokładową 22kW to minimalny przekrój kabla w ścianie to 6mm2. W przypadku jednofazowej ładowarki 7kW masz obciążone tylko dwie żyły, więc wtedy już na 6mm2 możesz puszczać 36A (dwie obciążone żyły).

Z własnego doświadczenia - standardowe gniazda 230V nie wytrzymują na dłuższą metę obciążenia 16A, nie bez powodu powstało gniazdo green up. U mnie nawet 13A potrafiło mocno grzać styki. Natomiast jeszcze nie spotkałem się z nadpalonymi stykami w gnieździe 3f (czy to 16A czy 32A). Oczywiście mówimy o ładowaniu samochodu.
 
Last edited:

adamusek

Posiadacz elektryka
@inter: W ścianie czy luzem różnica jest. Te normy z czegoś wynikają: https://elektrykadlakazdego.pl/wyznaczanie-przekroju-przewodow/

A tak ogólnie:
Jak ktoś się nie specjalizuje (jak ja), a jakiś tam ogar ma po szkole lub studiach technicznych i lubi DYI to ten blog super wszystko przypomni i przeprowadzi. Polecam.

Oczywiście jak są wątpliwości (nawet w kwestii gniazdek i przedłużaczy) to lepiej wołać wykwalifikowanego elektryka, co przestrzega norm.
PS
Np. Gniazdko standardowe shuko jest zaprojektowane i certyfikowane do prądów 16A, ale chwilowych. Stąd zwykłe ”cegły” puszczają prąd max 13A.
Inny przykład: gniazdo tzw. siły np. 32A jest certyfikowane do 32A przez max 6h. Wprawdzie trójfazowe 32A przez 6h to 132kWh i takich aut praktycznie nie ma, ale rozładowana Tesla MY LR przy ładowaniu do 100% obciąży gniazdo 3x16A (11 kW) przez prawie 7h. A jak jest więcej niż jedno auto?
Ja czasem ładuje 1F 32A mojego, ok 4h wystarcza, chociaz dość rzadko przeważnie ze słońca leci dużo mniej ok 20A
 

mecekbomba

Fachowiec
widzę że dyskusja się rozwinęła. super. Ale czy możecie mi po prostu powiedzieć że przedłużacz siłowy jest ok albo nie jest ok lub ewentualnie wskazać jaki przedłużacz siłowy jest prawidłowy. Nie mam bladego pojęcia o elektryce...
 

Michal

Moderator
Przewód 2,5 mm2 spokojnie wystarczy do ładowania mocą 11 kW (16 A) z trzech faz, ale już do ładowania większym prądem 32 A (22 kW albo 7 kW z jednej fazy), to może być za mało.
 

p0li

Pionier e-mobilności
widzę że dyskusja się rozwinęła. super. Ale czy możecie mi po prostu powiedzieć że przedłużacz siłowy jest ok albo nie jest ok lub ewentualnie wskazać jaki przedłużacz siłowy jest prawidłowy. Nie mam bladego pojęcia o elektryce...
jest ok pod dwoma warunkami
- przewody 6mm²
- podczas ladowania lezy rozwiniety a nie na bebnie
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Uwagę to trzeba zwrócić na przedłużacz, a nie na evse (to nie jest ładowarka)- każda będzie miała podobne wymogi.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
To nie kwestia “profesjonalizmu” tylko m.in. tempa oddawania ciepla w różnych mteriałach. Mało intuicyjne, ale wg. tabelki 5x6mm2 ma max prąd:
- w ścianie 31A !!!!
- na ścianie w peszli 36A
- na ścianie (pewnie jak luzem) 43A
🙂
PS 15m + złącza to może już robić różnicę przy 32A.

View attachment 13998
Skąd ta tabela? 15.5A na wielożyłowym 1.5mm2 położonym w ścianie? To ponad 3.5kW...
 
Top