Hak Tesla Juniper- nacisk pionowy

Bronek

Pionier e-mobilności
Nacisk na hak zawsze jest ok 75 kg , nawet za specjalne mierniki -proste sprężynowe.,
Tu chodzi bardziej o wyważenie przyczepy .
Hak wytrzyma o wiele większe obciążenie . I np150kg rowerów nic mu nie zrobi . Ale dla upierdliwego Policjanta może być inaczej ale takiego nie spotkałem....Oni mają to w nosie i dobrze
Większość bagażników rowerowych ma za małe udziwigi w opisie/papierach do tego na ile rowerów są przeznaczone, ale wytrzymują kilka razy większe .
Głupota np - bagażnik na cztery czy trzy i 75kg , chyba że dla dzieci ? Popatrzcie co ludzie wożą a bagażnikimi haki mają jak my .

I tak warto wyjmować baterię z ebikow.... ale wkładając ją do tylnego bagażnika i tak obciążany tylną oś . Wiec to pierdolamento gdy wesola rodzinka jedzie zapakowana na wczasy .
Moim zdaniem jeśli chodzi o hak a propos "bagażnik rowerowy", to można spokojnie olać te np 75kg i np. 3x tyle nic nie zrobi
W końcu szarpiemy kilka ton czepki i tu są olbrzymie chwilowe obciążenia a haki się nie urywają

NATOMIAST INNA SPRAWA JAK CIĄGNIEMY PRZYCZEPĘ np 1500DMC patrz niżej

Nacisk na hak, zwany również obciążeniem pionowym, to siła, jaką przyczepa wywiera na hak holowniczy pojazdu. Jest to kluczowy parametr określający stabilność i bezpieczeństwo podczas holowania. Optymalny nacisk na hak, zazwyczaj w zakresie 50-80 kg, zapewnia prawidłowe rozłożenie ciężaru i zapobiega nadmiernemu obciążeniu tylnej osi pojazdu oraz haka holowniczego.
Dlaczego nacisk na hak jest ważny?
Stabilność jazdy:
Zbyt mały nacisk na hak może powodować "myszkowanie" przyczepy i niestabilność podczas jazdy, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
Bezpieczeństwo:
Zbyt duży nacisk na hak może obciążać tylną oś pojazdu, zmniejszając przyczepność przednich kół i utrudniając manewrowanie.
Trwałość haka:
Przekroczenie dopuszczalnego nacisku na hak może prowadzić do uszkodzenia haka i innych elementów pojazdu.
Zgodność z przepisami:
Przekroczenie dopuszczalnego nacisku na hak jest niezgodne z przepisami i może skutkować mandatem.
 
Last edited:

Koshotzkee

Zadomawiam się
To jest ciekawa kwestia, bo TM3HL i TM3PHL mają podaną różną wartość nacisku pionowego, mimo tego, że hak jest identyczny i nadwozie też. Performance ma sztywniejsze zawieszenie, więc teoretycznie powinno lepiej znosić obciążenie takim bagażnikiem na haku, a wartość nacisku pionowego ma o połowę mniejszą (całe 25 kg), zgodnie z nią, to po założeniu bagażnika rowerowego nie ma już limitu na jakikolwiek rower poza dziecięcym "bobikiem". Pytanie zatem, po kiego grzyba komuś taki hak ? Ja wożę swojego Speca Turbo Levo (21 kg), ze świadomością, że jestem poza limitem. Jak dotąd nic nie odpadło.
Czyli sporo poza limit i jest ok. I ta odpowiedź mnie uspakaja.
 

boa

Pionier e-mobilności
Mocno wystający bagażnik rowerowy, w którym na ostatnich miejscach dasz ciężkie rowery będzie mocniej dociskał tył auta, który mocno siada - to jest często realny problem w autach, które nie mają rozwiązań poziomowania tylnej osi lub w ogóle pneumatyki. Sprawdza się nawet proste rozwiązanie typu nivomat, jakie były w volvo czy są w hyundai/kia (niektóre modele)
 

boa

Pionier e-mobilności
Mocno wystający bagażnik rowerowy, w którym na ostatnich miejscach dasz ciężkie rowery będzie mocniej dociskał tył auta, który mocno siada - to jest często realny problem w autach, które nie mają rozwiązań poziomowania tylnej osi lub w ogóle pneumatyki. Sprawdza się nawet proste rozwiązanie typu nivomat, jakie były w volvo czy są w hyundai/kia (niektóre modele)
To napisałem w kontekście tego, że musisz tak załadowany ostrożnie jechać i wyczuć, na ile możesz sobie pozwolić, a w razie czego być czujnym na nierówności ;)
 

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Cześć. Wozicie na bagażniku rowery o wyższej jak dopuszczalna masa 72 kg nacisku pionowego? Ja zamierzam wozić 4 rowery, które razem ważą ok 80 kg (wraz z platformą Thule 926) i tak się zastanawiam Czy nie strach?
Woże na haku 5 rowerów, waga koło 65kg. W górnej granicy rekomendowanego obciążenia bagażnika rowerowego. Prędkość 130-160km/h nic sie nie dzieje

 

eimi

Pionier e-mobilności
Ciekawe że Juniper i stary Y mają ten sam dopuszczalny nacisk, a Juniper ma miększe zawieszenie.

Ja bym ta stabilność jazdy porównał do wożenia dziecka na rowerze na tylnym foteliku. Jak fotelik będzie przesunięty na maxa do tyłu i dziecko się wychyli jeszcze do tyłu to wyraźnie czuć o ile gorzej się prowadzi rower.
 
Top