HONDA HR-V III e:HEV – hybryda szeregowa czyli elektryk zasilany silnikiem spalinowym

pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż nie ma działu HONDA przedstawię tutaj swój nowy nabytek – nową HONDĘ HR-V III e:HEV w środkowej wersji wyposażenia Advance + lakier metalik Premium Crystal Red Metallic.

a.jpg

Jest to hybryda szeregowa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła.
Działa to znakomicie (lepiej niż w Toyocie nawet w V generacji jaka jest w Corolli Cross) - technologią ponoć zaczerpnięta z Formuły 1® 😊

Pod maską mamy silnik spalinowy 1,5 czterocylindrowy wolnossący i silnik elektryczny 131 KM (253 Nm) co pozwala na realne przyśpieszenie od 0 do 100 km w 9,5 s.

IMG_20221122_150403a.jpg

Jak na małego crossovera B/B+ w kabinie jest zaskakująco dużo miejsca tak jak w Tesli 3 (a to auto klasy D) oczywiście nie mówię o bagażniku, ale za to system składania tylnych siedzeń jest genialny i można przewozić przedmioty o sporych gabarytów gdzie w TM3 w życiu by nie weszły.

IMG_20221122_150058a.jpg

Co mnie zaskoczyło w tym autku:
- jest cichutkie w środku (MY2023 jest dodatkowo wyciszony) silnik pracuje na wolnych obrotach i stosunkowo często podejmuje pracę ale jest zupełnie niewyczuwalny tak do ok. 90 km/h potem go już słychać ale fajnie są wirtualne biegi co powoduje że dźwięk jest zdecydowanie przyjemniejszy niż w hybrydach Toyoty. Silnik spalinowy przez większość czasu pracuje jako generator prądu, a dopiero przy wyższych, jednostajnych prędkościach przekazuje napęd bezpośrednio na przednie koła.
- akumulator ma ok. 0,9 kWh jest mały ale szybko się ładuje szczególnie w czasie jazdy po mieście;

IMG_20221122_092356a.jpg

- zawieszenie jest sztywne, sprężyste i cicho wybiera nierówności (lepiej niż w TM3 przez co autem dobrze jeździ się po krętych drogach – szkoda że nie ma parę kucyków więcej (ale do spokojnej jazdy tak do 120-130 km/h wystarczy);
- bardzo dobra jakość użytych materiałów (nawet wizualnie wyglądają lepsze niż są w rzeczywistości);

IMG_20221122_145656a.jpg

- miękkie obicie deski rozdzielczej czy boczków drzwi oraz miłe w dotyku inne elementy są rzadko spotykane w tym segmencie (kokpit trochę przypomina ten w Mazdzie);

IMG_20221122_150219a.jpg

- bardzo cichutko i lekko zamykają się wszystkie drzwi (nawet elektryczna klapa bagażnika delikatnie się domyka) Tesla tu znacznie gorzej wypada;
- bardzo dobre fotele ale to kwestia indywidualna;

IMG_20221122_145721a.jpg

- w miarę duży prześwit 18,5 cm;

IMG_20221122_143855a.jpg

- dobra jakość kamery cofania, ale niestety nie ma porównania z tą w Teslach;
- brakuje mi wyświetlania kamer martwego punktu, ale jest informacja świetlna i dźwiękowa więc jest spoko;
- system utrzymania pasa ruchu jest bardzo agresywny (w Toyocie czy Tesli jest to lepiej dopracowane) dla mnie za bardzo ingeruje w samą jazdę więc je wyłączam szczególnie podczas jeździe po wąskich drogach ( na drogach ekspresowych i autostradach jest ok);
- AUTO HOLD nie wyłącza się po zgaszeniu auta – duży plus;
- nie da się przełączyć napędu ręcznie na EV – decyduje to tylko komputer w trybie automatycznym;
- czterostopniowa rekuperacja sterowana łopatkami przy kierownicy;
- bardzo niskie spalanie paliwa (z trasy Poznań – Zielona Góra drogami A2 i S2 z prędkościami 120-130 km/h wyszło 4,4 l/100 km), w mieście często jest widoczna 3 z przodu 😊 super (po pierwszym tankowaniu zużycie wyszło 4,42 l/100 km z przebiegu 725 km a jeszcze rezerwa mi się nie zapaliła (bak mały tylko 40 l) – jazda w trasie tańsza niż elektrykiem.

IMG_20221122_191104a.jpg
IMG_20221123_185849a.jpg

Tyle uwag które sukcesywnie będę uaktualniał.
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
Wygląda na to że rozwiązanie bardzo podobne do Outlandera, mix hybrydy, przy czym outlander ma dużo większą baterię. Mnie też zastanawia jak będzie z trwałością jednak małej baterii. Jak uzyskać 100kw z baterii 0.9KWh? Jakim prądem jest ona rozładowywana? Po przesiadce z Outlandera do Corsy miałem dziwny nawyk przyspieszania na elektrycznych silnika tylko do pewnego momentu żeby się silnik spalinowy nie załączał😅
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Wygląda na to że rozwiązanie bardzo podobne do Outlandera, mix hybrydy, przy czym outlander ma dużo większą baterię. Mnie też zastanawia jak będzie z trwałością jednak małej baterii. Jak uzyskać 100kw z baterii 0.9KWh? Jakim prądem jest ona rozładowywana? Po przesiadce z Outlandera do Corsy miałem dziwny nawyk przyspieszania na elektrycznych silnika tylko do pewnego momentu żeby się silnik spalinowy nie załączał😅
Miałem to samo w Outku :D, do połowy skali żeby sie nie odpalił silnik.
Spójrz na outlandera PHEV, większa bateria i AWD
Jak wybierałem drugiego PHEV to Outlander przegrał ekonomią. Może te z 2.4l silnikiem są lepsze, ale ten co ja miałem żłopał kosmiczne ilości na trasie po wyczerpaniu baterii, i z testów wyglądało na to że nowy podobnie.
Tryb szeregowy w Outku nie nadawał się do niczego. Obroty silnika szły liniowo z zapotrzebowaniem na moc, więc nic nie szło do akumulatora ani nie ubywało z niego.
Mialem nawet taką technikę jazdy na krajówki, że jak sie włączał równoległy (od 65kmh) to włączałem doładowywanie baterii a na wioskach przechodził na EV, bateria wtedy ładowała się z nadwyżek i wychodziło ekonomicznie.
 

Przemekc1

Fachowiec
Z ciekawostek to Honda nie ma skrzyni biegów - napęd pochodzi z baterii
Na samym prądzie udało mi się jechać około 125 km/h (jak bateria jest naładowana silnik podczas przyspieszanie się nie włącza)

Właśnie wyraźnie to widać na rysunkach że to hybryda szeregowa - warto zasięgnąć wiedzy na temat zasady połączenia równoległego i szeregowego przed pisaniem :ROFLMAO:


Nie wiem skąd wziąłeś taką definicję, zazwyczaj wszędzie podają, że rozwiązanie szeregowe to rozwiązanie gdzie tylko jeden element jest na stałe podłączony do kół, tutaj jest ewidentnie hybryda szeregowo-równoległa rozwiązana za pomocą sprzęgła. Oczywiście nie ma to wielkiego znaczenia skoro się sprawdza.

Niezbyt rozumiem, skoro ten samochód niby nie ma skrzyni biegów to dlaczego producent podaje, że ją ma w katalogu?
"Bezstopniowa przekładnia automatyczna e-CVT"
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Miałem to samo w Outku :D, do połowy skali żeby sie nie odpalił silnik.

Jak wybierałem drugiego PHEV to Outlander przegrał ekonomią. Może te z 2.4l silnikiem są lepsze, ale ten co ja miałem żłopał kosmiczne ilości na trasie po wyczerpaniu baterii, i z testów wyglądało na to że nowy podobnie.
Tryb szeregowy w Outku nie nadawał się do niczego. Obroty silnika szły liniowo z zapotrzebowaniem na moc, więc nic nie szło do akumulatora ani nie ubywało z niego.
Mialem nawet taką technikę jazdy na krajówki, że jak sie włączał równoległy (od 65kmh) to włączałem doładowywanie baterii a na wioskach przechodził na EV, bateria wtedy ładowała się z nadwyżek i wychodziło ekonomicznie.
Ja przed zakupem Corsy rozważałem BMW 2 Active Touring PHEV, ze względu na AWD, przód benzyna, tył elektryczny jak Outlanderze. I muszę powiedzieć że autko miało duże plusy (w stosunku do Outlandera) ponieważ posiada 7-stopniowy automat i nic nie wyje:). Bateria chyba coś około 13kWh. Sam silnik pomimo tylko 3 cylindrów (1.5l turbo) brzmi bardzo fajnie, i nawet podczas ostrej prawie 70km jazdy testowej wokół Krakowa średnie nie przekroczyło 7.8l. Dramatu nie ma, ciekawe jak przy użytkowaniu długotrwałym.


Zastanawia mnie jeszcze ta pojemność akumulatora w hr-v, 0.9kWh wydaje się "śmiesznie malutkie" jak na osiągi które prezentuje. Rozpędzenie tego 1400kg auta wydaje się wymagać więcej energii niż ilość podawana przez producenta. Niemniej jednak auto bardzo fajnie się prezentuje!
 
Last edited:

pluto

Pionier e-mobilności

Niezbyt rozumiem, skoro ten samochód niby nie ma skrzyni biegów to dlaczego producent podaje, że ją ma w katalogu?
"Bezstopniowa przekładnia automatyczna e-CVT"
Tak już wielu na to zwracało uwagę, Honda na zagranicznych forach tłumaczyła sie tym że chodziło im o inteligentną przekładnię pomiędzy silnikiem a akumulatorem ale nie ma na to oznaczenia więc przyjęli e-CVT i tak zostało :)

Co do hybrydy szeregowej w Hondzie to tak właśnie jest jak piszą i jak ja pisałem - zawsze jest jest tylko jeden element podłączony do zasilania (albo akumulator albo silnik) nigdy razem nie napędzają kół.
Jak wybierałem drugiego PHEV to Outlander przegrał ekonomią. Może te z 2.4l silnikiem są lepsze, ale ten co ja miałem żłopał kosmiczne ilości na trasie po wyczerpaniu baterii, i z testów wyglądało na to że nowy podobnie.
Miałem tak samo w Toyocie RAV-4 plug-in jak codziennie ją ładowałem i przejeżdżałem nie więcej niż 100-130 km to zużycie było bardzo niskie - około 1 l/100 km.
Niestety jak zapominałem ją naładować lub przy dłuższych trasach spalanie drastycznie wzrastał i np. na trasie Zielona Góra - Warszawa przy śr. prędkości 115 km/h zużycie wychodziło 6 - 7 litrów więc tak samo jak w zwykłej hybrydzie i taka jazda phevem traciła sens.

Tymczasem dzisiaj żona po tygodniu jazdy Hondą H-RV stwierdziła że zamienia się ze mną na elektrycznego Renault ZOE bo jak powiedziała lepiej jej się jeździ w mieście, bardziej przytulnie jest, kamera cofania jest lepsza a i systemy bezpieczeństwa lepiej pilnują auto przed ewentualnymi kolizjami.

Dzisiejszy jej powrót do domu z pracy - zużycie 3 litry - kurczaki gdzie ona swoją drogą rozwinęła w mieście ponad 80 km/h :unsure:

Screenshot_2023-01-11-19-20-35-140_com.honda_eu.connected.app.jpg

Tak wiec na razie przekazuję auto żonie a sam będę rozbijał na czynniki pierwsze Renault ZOE II i w osobnym wątku podzielę się swoimi uwagami o tym aucie ;)
 

Przemekc1

Fachowiec
Tak już wielu na to zwracało uwagę, Honda na zagranicznych forach tłumaczyła sie tym że chodziło im o inteligentną przekładnię pomiędzy silnikiem a akumulatorem ale nie ma na to oznaczenia więc przyjęli e-CVT i tak zostało :)
Ciekawe rozwiązanie, w jaki sposób działa to przy jeździe autostradowej kiedy wciskamy gaz do oporu? W klasycznym cvt/e-cvt mielibyśmy wzrost obrotów do optymalnej wartości, a jak to wygląda tutaj? Obroty jak rozumiem się nie zmieniają, a samochód przyspiesza?
Ogólnie ciekawy samochód, też na niego patrzyłem, niestety odpadł z powodu braku 4x4, szkoda, że honda się z niego wycofała nawet jako opcja.
 

pluto

Pionier e-mobilności
Obroty silnika nie zgrywają się z przyśpieszeniem - dziwne to rozwiązanie ale przy normalnej jeździe zupełnie to nie przeszkadza.
No niestety faktycznie Honda już nie jest tą Hondą z przed kilku lat - straciła swój charakter na rzecz ekologii -takie mamy czasy.

Podobne rozwiązanie jest w nowej Civic ale z silnikiem 2,0 i działa to ponoć jeszcze lepiej
 

nabrU

Moderator
Niezbyt rozumiem, skoro ten samochód niby nie ma skrzyni biegów to dlaczego producent podaje, że ją ma w katalogu?
"Bezstopniowa przekładnia automatyczna e-CVT"
Nawet @pluto ma to e-CVT w swoim podpisie, więc... ;) Ale przyjmuję wcześniejsze wyjaśnienie.
 
Top