HONDA HR-V III e:HEV – hybryda szeregowa czyli elektryk zasilany silnikiem spalinowym

pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż nie ma działu HONDA przedstawię tutaj swój nowy nabytek – nową HONDĘ HR-V III e:HEV w środkowej wersji wyposażenia Advance + lakier metalik Premium Crystal Red Metallic.

a.jpg

Jest to hybryda szeregowa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła.
Działa to znakomicie (lepiej niż w Toyocie nawet w V generacji jaka jest w Corolli Cross) - technologią ponoć zaczerpnięta z Formuły 1® 😊

Pod maską mamy silnik spalinowy 1,5 czterocylindrowy wolnossący i silnik elektryczny 131 KM (253 Nm) co pozwala na realne przyśpieszenie od 0 do 100 km w 9,5 s.

IMG_20221122_150403a.jpg

Jak na małego crossovera B/B+ w kabinie jest zaskakująco dużo miejsca tak jak w Tesli 3 (a to auto klasy D) oczywiście nie mówię o bagażniku, ale za to system składania tylnych siedzeń jest genialny i można przewozić przedmioty o sporych gabarytów gdzie w TM3 w życiu by nie weszły.

IMG_20221122_150058a.jpg

Co mnie zaskoczyło w tym autku:
- jest cichutkie w środku (MY2023 jest dodatkowo wyciszony) silnik pracuje na wolnych obrotach i stosunkowo często podejmuje pracę ale jest zupełnie niewyczuwalny tak do ok. 90 km/h potem go już słychać ale fajnie są wirtualne biegi co powoduje że dźwięk jest zdecydowanie przyjemniejszy niż w hybrydach Toyoty. Silnik spalinowy przez większość czasu pracuje jako generator prądu, a dopiero przy wyższych, jednostajnych prędkościach przekazuje napęd bezpośrednio na przednie koła.
- akumulator ma ok. 0,9 kWh jest mały ale szybko się ładuje szczególnie w czasie jazdy po mieście;

IMG_20221122_092356a.jpg

- zawieszenie jest sztywne, sprężyste i cicho wybiera nierówności (lepiej niż w TM3 przez co autem dobrze jeździ się po krętych drogach – szkoda że nie ma parę kucyków więcej (ale do spokojnej jazdy tak do 120-130 km/h wystarczy);
- bardzo dobra jakość użytych materiałów (nawet wizualnie wyglądają lepsze niż są w rzeczywistości);

IMG_20221122_145656a.jpg

- miękkie obicie deski rozdzielczej czy boczków drzwi oraz miłe w dotyku inne elementy są rzadko spotykane w tym segmencie (kokpit trochę przypomina ten w Mazdzie);

IMG_20221122_150219a.jpg

- bardzo cichutko i lekko zamykają się wszystkie drzwi (nawet elektryczna klapa bagażnika delikatnie się domyka) Tesla tu znacznie gorzej wypada;
- bardzo dobre fotele ale to kwestia indywidualna;

IMG_20221122_145721a.jpg

- w miarę duży prześwit 18,5 cm;

IMG_20221122_143855a.jpg

- dobra jakość kamery cofania, ale niestety nie ma porównania z tą w Teslach;
- brakuje mi wyświetlania kamer martwego punktu, ale jest informacja świetlna i dźwiękowa więc jest spoko;
- system utrzymania pasa ruchu jest bardzo agresywny (w Toyocie czy Tesli jest to lepiej dopracowane) dla mnie za bardzo ingeruje w samą jazdę więc je wyłączam szczególnie podczas jeździe po wąskich drogach ( na drogach ekspresowych i autostradach jest ok);
- AUTO HOLD nie wyłącza się po zgaszeniu auta – duży plus;
- nie da się przełączyć napędu ręcznie na EV – decyduje to tylko komputer w trybie automatycznym;
- czterostopniowa rekuperacja sterowana łopatkami przy kierownicy;
- bardzo niskie spalanie paliwa (z trasy Poznań – Zielona Góra drogami A2 i S2 z prędkościami 120-130 km/h wyszło 4,4 l/100 km), w mieście często jest widoczna 3 z przodu 😊 super (po pierwszym tankowaniu zużycie wyszło 4,42 l/100 km z przebiegu 725 km a jeszcze rezerwa mi się nie zapaliła (bak mały tylko 40 l) – jazda w trasie tańsza niż elektrykiem.

IMG_20221122_191104a.jpg
IMG_20221123_185849a.jpg

Tyle uwag które sukcesywnie będę uaktualniał.
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Miałem tak samo w Toyocie RAV-4 plug-in jak codziennie ją ładowałem i przejeżdżałem nie więcej niż 100-130 km to zużycie było bardzo niskie - około 1 l/100 km.
No właśnie tak kojarzyłem, że miałeś rav4 plugin.
Już jej nie masz?
Co się stało?
Niestety jak zapominałem ją naładować lub przy dłuższych trasach spalanie drastycznie wzrastał i np. na trasie Zielona Góra - Warszawa przy śr. prędkości 115 km/h zużycie wychodziło 6 - 7 litrów więc tak samo jak w zwykłej hybrydzie i taka jazda phevem traciła sens.
No ale ile miało być i jakim cudem, skoro nienaładowany był właśnie zwykłą hybrydą?
Na trasie to był raczej jego plus a nie minus....
 

vwir

Pionier e-mobilności
Z tymi dołączaniem kół - podobnie ma Ampera/Volt. Generalnie hybryda szeregowa, ale gdy prędkość obrotowa kół pasuje do zakresu obrotów silnika to sprzęgło załącza bezpośrednio napęd ze spaliniaka na koła. Taka hybryda szeregowo-równoległa.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Jest to hybryda szeregowa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła.
Działa to znakomicie
Nie wiem co w tym takiego znakomitego.
Wyje, nie jedzie, szału nie robi.

Byłem dzisiaj na jeździe próbnej, zaintrygowany Twoimi wpisami.
Nie urzekła mnie ta historia.

- jest cichutkie w środku (MY2023 jest dodatkowo wyciszony) silnik pracuje na wolnych obrotach i stosunkowo często podejmuje pracę ale jest zupełnie niewyczuwalny
Nie potwierdzam.
Jest bardzo mocno wyczuwalny i słyszalny.
Na oko ma mniej ducha niż C-HR, o QQ e-power nie wspominając (ten faktycznie był cichy i słychać go było w tle).
Ten w Hondzie akustycznie jest mocno na pierwszym planie.
Pseudo biegi nie ratują sytuacji.
tak do ok. 90 km/h potem go już słychać ale fajnie są wirtualne biegi co powoduje że dźwięk jest zdecydowanie przyjemniejszy niż w hybrydach Toyoty.
Tak, ale gorszy niż w QQ.

- zawieszenie jest sztywne, sprężyste i cicho wybiera nierówności
Miałem takie wrażenie, jakby koła były źle przykręcone i żyły własnym życiem na każdej dziurze.
Nie wiem czy jechałem w życiu czymś równie fatalnym w prowadzeniu.
Żona siedziała z tyłu i mówiła, że jej z kolei wydawało się jakby uciekał tył.

- bardzo dobra jakość użytych materiałów
Wręcz przeciwnie, praktycznie sam twardy plastik.
Jakość zbliżona do Zoe.

Soul jest dużo lepiej zrobiony i z lepszych materiałów.
- miękkie obicie deski rozdzielczej
Nie stwierdzono.

- w miarę duży prześwit 18,5 cm;
Fakt - to zdecydowanie na plus.

- czterostopniowa rekuperacja sterowana łopatkami przy kierownicy;
To chyba tylko udaje rekuperację - Soul lepiej rekuperuje nawet na najniższym jej stopniu.
- bardzo niskie spalanie paliwa (z trasy Poznań – Zielona Góra drogami A2 i S2 z prędkościami 120-130 km/h wyszło 4,4 l/100 km),
A mi jazda próbna miasto+ekspresówka z max 110 wyszło 6,1.
Nieźle, ale szału nie robi.
C-HR był podobny, a 6l średnio to palił, ale na lpg.

No i był po prostu ładny, czego o tej Hondzie nie można powiedzieć.
Zawiodła mnie trochę, ale może miałem po tych wpisach zbyt wysokie oczekiwania.
A toto w niczym nie jest lepsze od każdej innej hybrydy.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Tez sie zawiodlem. Autor powinien zastanowic sie nad wykonaniem badania sluchu ;)
O ile w trybie elektrycznym jest super cicho, dobrze wyciszone nadkola itp. o tyle po zalaczeniu silnika i wcisnieciu gazu jest sporo gorzej niz w leksusie ct200h, a jestem przyzwyczajony do cvt bo jezdzilem takim prawie 5 lat.
To auto jest bardzo zle wyciszone jesli chodzi o wyciszenie silnika, albo silnik ma jakis jazgotliwy dzwiek.
Co do reszty, calkiem fajne auto, materialy sa ok, siedzi sie niezle. Auto kosztuje 150kzl gdzie teraz zwykle polo w automacie kosztuje ponad 100kzl

Ciekawe auto, dla mnie lepsze niz toyota, z tylu normalne szyby, i chyba wiekszy bagaznik ? Ja bym wybral honde. Jesli ktos nigdy nie wciska gazu wiecej niz 50% to bedzie zadowolony.
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Tez sie zawiodlem. Autor powinien zastanowic sie nad wykonaniem badania sluchu ;)
O ile w trybie elektrycznym jest super cicho, dobrze wyciszone nadkola itp. o tyle po zalaczeniu silnika i wcisnieciu gazu jest sporo gorzej niz w leksusie ct200h, a jestem przyzwyczajony do cvt bo jezdzilem takim prawie 5 lat.
To auto jest bardzo zle wyciszone jesli chodzi o wyciszenie silnika, albo silnik ma jakis jazgotliwy dzwiek.
Co do reszty, calkiem fajne auto, materialy sa ok, siedzi sie niezle. Auto kosztuje 150kzl gdzie teraz zwykle polo w automacie kosztuje ponad 100kzl

Ciekawe auto, dla mnie lepsze niz toyota, z tylu normalne szyby, i chyba wiekszy bagaznik ?
Być może.
Za to ciężko założyć gaz, a w słabszym silniku Toyoty nie ma z tym problemu, bo on nie ma bezpośredniego wtrysku
Czyli opcja z jeżdżeniem taniej niż bev odpada....
Toyota ma też tryb ev, na którym zajeżdża dalej niż honda, widać na hybrydzie szeregowej są większe straty, albo bateria w hondzie mniejsza.

Dlatego jeśli już hev, to ta w c-hr.
A najlepiej jakiś plugin, ostatecznie e-power nissana.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Może tak być, podobne różnice obserwowałem.

Aha - Toyotę sprzedałem, bo wyła i za mało jechała na prądzie, czyt. zbyt słabo przypominała elektryka.
Ta Honda wyje podobnie, a na prądzie jedzie kilka razy krócej i do tego w ogóle nie ma włączalnego trybu ev.
 

pluto

Pionier e-mobilności
Małe podsumowanie Hondy HR-V III e-hev po roku jej użytkowania.
Po 2 miesiącach od kupna samochód został "zarekwirowany" przez żoną i od początku roku służy jej głównie jako dojazd do pracy (7 km w jedną stronę) oraz sporadyczne dłuższe wypady ok. 150 kilometrowe.
Po roku średnie zużycie paliwa w takich warunkach użytkowania kształtuje się w okolicach 4,6 l/100 km (średnia obliczona z tankowań auta) - oczywiście najniższe jest w lecie, zimą wzrasta ok. 20% ale myślę że nie ma tragedii.

Zużycie.jpg

Żona chwali sobie fotele, duży prześwit auta, widoczność z miejsca kierowcy (wysoka pozycja) co pomaga jej podczas jazdy w mieście, aczkolwiek stwierdziła że przednia szyba jest wąska inna niż w innych użytkowanych przez nas aut więc wymaga na początku przyzwyczajenia.

Bardzo dobrze ocenia opony całoroczne PIRELLI Cinturato All Season SF 2, które wg. niej są lepsze od Kleber Quadraxer 2 które mieliśmy w kilku autach głównie pod względem jazdy po śniegu oraz głośności toczenia latem.

IMG_20230203_070858.jpg

Po roku użytkowania (ok. 10 tys. przebiegu) w aucie czuć jeszcze charakterystyczny zapach nowego auta, co też niektórym może się nie podobać.
Auto po pierwszym przeglądzie w ASO HONDA (nie stwierdzona żadnych usterek) - akumulator 12V tylko był nie doładowany, ale pewne z uwagi na krótkie odcinki które pokonuje codziennie samochód tym bardziej że producent daje bardzo mały akumulator 40Ah.

20231126_113009.jpg

Auto umyte, odświeżone w środku i przygotowane do dalszej eksploatacji - koszt przeglądu 266,56 zł (tzw. mały przegląd B).
Folia PPF położona na masce, przednim zderzaku i lampach także nie wykazuje żadnych nieprawidłowości.
Oby tak dalej ;)

20231027_103920.jpg
 
Last edited:
Top