Jak długo elektryk może stać niepodpięty do prądu?

miksell

Posiadacz elektryka
Załóżmy, że polece na urlop na 2 miesiące. Jak na taki okres ostawić elektryka? Czy nie ma to negatywnego wpływu na baterie?
 

Michal

Moderator
Dużo zależy jakiego masz "elektryka" - jaka bateria, czy ma system zarządzania temperaturą baterii, jaka jest temperatura...
Jeśli zostawisz w ten sposób Teslę z włączonym wartownikiem zimą przy -20C, to możesz mieć później problem z odpaleniem ale też się, da, bo wystarczy wyłączyć wartownika i wyłączyć doszczętnie auto, chociaż taka niska temperatura niszczy baterię sama w sobie więc...

Najlepiej oczywiście zostawić auto podłączone ale jak nie masz takiej możliwości, to zalecenia są takie same jak dla wszystkich baterii Li-ion (telefony, laptopy, itp.):
Pozostaw wyłączone urządzenie, naładowane do ~70% w temperaturze ~20C.
(stopień naładowania wydaje się ważniejszy jeśli temperatury nie są skrajne (0-30C))
 
Last edited:

Michal

Moderator
Last edited:

ciastek

Pionier e-mobilności
W jakimś celu w Teslach robią to podgrzewania baterii nawet na postoju ;)
Nie znalazłem tam słowa o możliwości uszkodzenia baterii przy przechowywaniu jej w niskiej temperaturze. Tylko o problemach z ładowaniem i (tymczasowym?) spadku pojemności.
Spotkałem się z praktyką długotrwałego przechowywania baterii naładowanej w połowie w lodówce, lecz nie mam linka na poparcie jej słuszności.
Jeśli zostawisz w ten sposób Teslę z włączonym wartownikiem zimą przy -20C
I tu warto zalinkować do Twojego wątku :D https://forum.elektrowoz.pl/threads...eni-lat-1951-2021-w-pultusku.1198/#post-17647
 

Michal

Moderator
Nie znalazłem tam słowa o możliwości uszkodzenia baterii przy przechowywaniu jej w niskiej temperaturze. Tylko o problemach z ładowaniem i (tymczasowym?) spadku pojemności.
Spotkałem się z praktyką długotrwałego przechowywania baterii naładowanej w połowie w lodówce, lecz nie mam linka na poparcie jej słuszności.
Rzeczywiście, chyba masz rację:
Z tej pracy wynika, że podstawowe zjawiska powodujące degradację ogniw są mniejsze w temperaturze -20C. Przy czym gdzieś kiedyś czytałem, że elektrolit li ion zamarza chyba w -30C :p

W takim razie pewnie w Teslach podgrzewają baterię po to, żeby miała sensowna wydajność w razie potrzeby. Pewnie jest jakiś wykres utraty pojemności względem temperatury vs podgrzewanie baterii.

Oczywiście, że nie ma co się tym przejmować za bardzo w PL ;)
 

PiotrS

Posiadacz elektryka
No więc mi też się wydaje, że w niskiej pojemności bateria traci pojemność i ogólnie jest jej źle, ale niskie temperatury raczej nie wpływają na degradację ogniw.

Swoją drogą co się stanie, gdy w pełni naładowaną baterię schłodzimy.
Straci pojemność, ale co z prądem. Zniknie ;) ?
 

Michal

Moderator
Ciekawy, tylko on był podłączony cały czas do prądu ;)
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Normalne auto na 3 miesiace nie powinno byc problemow. Oczywiscie w tesli trzeba wylaczyc wartownika, i warto zostawic auto na ok 70% baterii. Normalnie nie powinno byc problemow, choc niektore auta moga miec problem z bateria 12v ale to jedynie promil.
Ogolnie zostawiasz i tyle.
 
Top