Jak wasze zużycie opon?

pluto

Pionier e-mobilności
W moich całorocznych CONTINENTAL Allseasoncontact 255/45 R19 XL 104 Y do modelu Y wysokość bieżnika nowej opony wynosiło 8 mm co jest jednym z najwyższych wartości w oponach całorocznych.
20230713_173507.jpg
20230713_174218.jpg

Niemniej od ponad 10 lat jeżdżę tylko na oponach całorocznych i tak dla siebie zapisuję jak zużywają się w różnych modelach - oczywiście zdaję sobie sprawę że nie można tak porównywać bo pomimo tego samego modelu opony różne są ich rozmiary / szerokości opon, różne auta z różnymi mocami i napędami ale tak mi wychodziło zużycie (średnia z 4 opon).

Bez nazwy.jpg
 

viallos

Pionier e-mobilności

KrzysztofFly

Moderator
W moich całorocznych CONTINENTAL Allseasoncontact 255/45 R19 XL 104 Y do modelu Y wysokość bieżnika nowej opony wynosiło 8 mm co jest jednym z najwyższych wartości w oponach całorocznych.
View attachment 13509
View attachment 13510

Niemniej od ponad 10 lat jeżdżę tylko na oponach całorocznych i tak dla siebie zapisuję jak zużywają się w różnych modelach - oczywiście zdaję sobie sprawę że nie można tak porównywać bo pomimo tego samego modelu opony różne są ich rozmiary / szerokości opon, różne auta z różnymi mocami i napędami ale tak mi wychodziło zużycie (średnia z 4 opon).

View attachment 13511
Ja myślałem, że to ja jestem jakiś zboczony, ze swoimi statystykami spalania w swoich samochodach już od kilkunastu lat, jednak jak zobaczyłem Twoje tabelki z oponami, to stwierdziłem, że Ty jesteś jeszcze bardziej niż ja :);):);) Tak przy okazji, jest jakaś strona na której to notujesz? Dla kolegi pytam ;).
 

pluto

Pionier e-mobilności
Dzięki ;) statystyki prowadzę tylko dla siebie (nigdzie ich nie zamieszczam - prosty Excel).
Zużycie spalania mam w Motostat ale tylko dla aut spalinowych, niestety nie mam tam opcji dla aut elektrycznych więc wszystkie moje elektryki znowu spisywałem w Excelu :cool:
 
@ipepe polecam się. Niby 2 osoby już brały ale jakoś kontakt się urwał więc są jeszcze dostępne.

Thread 'Sprzedam nowe letnie opony Hankook Ventus S1 EVO3 EV 255/45 R19 104 W XL (TMY 19)' https://forum.elektrowoz.pl/threads...s-s1-evo3-ev-255-45-r19-104-w-xl-tmy-19.4896/
Ja raczej Hancook już nie wezmę. Coś innego bym spróbował. No i nie mam gdzie trzymać kolejnego kompletu.
Ja myślałem, że to ja jestem jakiś zboczony, ze swoimi statystykami spalania w swoich samochodach już od kilkunastu lat, jednak jak zobaczyłem Twoje tabelki z oponami, to stwierdziłem, że Ty jesteś jeszcze bardziej niż ja :);):);) Tak przy okazji, jest jakaś strona na której to notujesz? Dla kolegi pytam ;).
Wygląda na zwykły arkusz kalkulacyjny jak Excel albo Google Spreadsheets, tylko z wklejonymi zdjęciami
Zacząłbym od tego, aby ustalić jaka jest wyjściowa głębokość bieżnika nowej opony.
Do niedawna takim rynkowym standardem dla opon była całkowita głębokość bieżnika w okolicy 8mm. Należy przy tym pamiętać, że opon nie zużywamy do poziomu slick, minimalna dopuszczalna prawem głębokość bieżnika opony to 1,6mm (TWI), przy czym producenci, ze względu na parametry pracy i odprowadzanie wody i błota pośniegowego, zalecają wymianę opon przy głębokości bieżnika 3mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych.
Wracając do początkowej myśli o głębokości wyjściowej, korzystając z okazji, że posiadam w zapasie komplet nowych oryginalnie montowanych przez Teslę w modelu Y opon letnich 255/45R19 Hankook, dokonałem pomiaru głębokości bieżnika. Uzyskany wynik wynosi 6,6mm w miejscu gdzie bieżnik jest najgłębszy (w cienkim rowku przy rancie jest to tylko 6mm). Krótkie wyliczenia dają więc wynik do zużycia maksymalnie 5mm, a zalecane zaledwie 3,6mm.
Przy okazji zmierzyłem także głębokość moich nowych opon zimowych, u mnie są to 255/45R19 GOODYEAR UltraGrip Performance+, wynik w odróżnieniu od opon letnich zaskakujący, ponieważ pomiar wskazuje na 9,8mm, co daje w wyliczeniach do maksimum 6,2mm, a do zalecanego poziomu całe 5,8mm.
Pomierzyłem moje i jedyna konkluzja do której doszedłem to, że mam kiepską suwmiarkę i równie kiepskiego operatora tej ów suwmiarki.

Ciężko mi stwierdzić bo pomiary mi wychodziły pomiędzy 3mm a 6mm dla dowolnej części bieżnika, ale tak jakbym miał cokolwiek wytypować, że prawdopodobnie jest zgodne z rzeczywistością to na zimowych mam 5.7mm do "dna" i 4.4mm do znacznika. A na letnich mam 5.1mm do "dna" i 4.2mm do znacznika. Ale te pomiary to sobie między bajki wsadzić podejrzewam.

Muszę zakupić tę suwmiarkę do bieżników oponowych bo wszystkie te rowki w bieżniku są szersze niż szerokość mojej suwmiarki więc wszystkie pomiary to były tylko na jedną stronę, a druga krawędź suwmiarki wisiała w powietrzu. Pomijam pozycje w jakich trzeba mierzyć opony, które już są na aucie zamontowane.

Pytanie bonusowe: Czy możliwe, żeby głębokość bieżnika się różniła dla opony zdjętej z felgi, a tej samej opony założonej na felgę i napompowanej do roboczego ciśnienia?
 

pluto

Pionier e-mobilności
Z tymi pomiarami opon jest różnie bo głębokość bieżnika jest inna w środkowej jej części i na bokach. Dlatego w moich pomiarach biorę średnią tym bardzie że mocniejsze przyciśnięcie wskaźnika przy gumowym bieżniku powoduje znaczącą różnice w pomiarach ;)
 

KrzysztofFly

Moderator
Dzięki ;) statystyki prowadzę tylko dla siebie (nigdzie ich nie zamieszczam - prosty Excel).
Zużycie spalania mam w Motostat ale tylko dla aut spalinowych, niestety nie mam tam opcji dla aut elektrycznych więc wszystkie moje elektryki znowu spisywałem w Excelu :cool:
No ja zużycie paliwa od wielu już lat notuję w autocentrum, jednak u nich jest to opcja nie rozwijana od lat, dwa samochody prowadziłem w motostat i w sumie byłem zadowolony. W elektrykach nie prowadzę statystyk, bo nie było opcji, więc dałem sobie spokój ;). Co do opon, to przebieg na kołach letnich i zimowych wyciągam ze statysty autocentrum (nie ma tam jednak wysokości bieżnika ;) )
Zrzut ekranu 2023-09-27 231942.png
 

KrzysztofFly

Moderator
Pytanie bonusowe: Czy możliwe, żeby głębokość bieżnika się różniła dla opony zdjętej z felgi, a tej samej opony założonej na felgę i napompowanej do roboczego ciśnienia?
Raczej nie ma takiej możliwości.

Z tymi pomiarami opon jest różnie bo głębokość bieżnika jest inna w środkowej jej części i na bokach. Dlatego w moich pomiarach biorę średnią tym bardzie że mocniejsze przyciśnięcie wskaźnika przy gumowym bieżniku powoduje znaczącą różnice w pomiarach ;)
Dlatego ja zawsze mierzę we wszystkich rowkach i zawsze w kilku miejscach. Niestety jak felga z oponą jest zamontowana na samochodzie to nie jest to już takie proste. Dodatkowo pomiar opon we wszystkich rowkach na wszystkich kołach, pozwala zauważyć ewentualne problemy ze zbieżnością lub zbyt niskim/wysokim ciśnieniem w kołach.

Postaram się jutro w pracy pomierzyć moje opony zamontowane w samochodzie.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Nie mam doświadczenia o zużyciu opon w autach elektrycznych, ale mam (pewnie jak każdy) w autach spalinowych. Jeżdżąc stosunkowo dużo około 40 - 50K rocznie powiem wam na przykładzie poprzedniego samochodu czyli Mazdy CX-5, że przejechałem nią 200K używając opony letnie i zimowe, wiec upraszczam że 100K przypadło na oponę letnią i 100K na zimową. W obu oponach bieżnik jest jeszcze powyżej znacznika. Raczej przy wymianie będzie chodziło o wiek opony, o starzenie się mieszanki (niech będzie gumy) a nie o samo wytarcie poniżej znacznika. Dlatego dziwię się, że koledzy piszą że po 20K opony do wymiany. Jeżdżąc od końca kwietnia modelem Y zrobiłem 20K i moje opony nie wyglądają na kwalifikujące się do wymiany (letnie). Zimowe dopiero przede mną.
 

Michal

Moderator
Ja też nie rozumiem jak opony mogą się kończyć po 20 kkm. Przejechałem pierwsze półtorej roku na zimowych, bo nie zebrałem się do wymiany wiosną. Zrobiłem z 35 kkm i na pewno jeszcze ten sezon zimowy przejadę, więc wyjdzie minimum 45 kkm. Przy czym jazda latem na zimówkach to dla nich pewnie 2x większe zużycie niż zimą, więc przy normalnych wymianach wyszłoby pewnie z 60 kkm.
 

Najnowsze dyskusje

Top