Jaki przewód Type 2 - wybór

Olecki

Pionier e-mobilności
OBC 11kW składa się z 3 modułów po 3,6kW. Standardowo każdy z nich jest podłączony do osobnej fazy. Ale samochód ma możliwość połączenia ich równolegle do jednej fazy. Z czym zresztą łączył się słynny błąd w sofcie w Hyundaiu Kona. Otóż niektóre EVSE potrafią się przełączać pomiędzy 3f i 1f w trakcie jednej sesji ładowania. Dzieje się to wtedy gdy na przykład w trakcie ładowania braknie jednej fazy. Lub gdy mają płynną regulację mocy (na przykład na podstawie aktualnej produkcji z fotowoltaiki) i chcą zjechać poniżej 3f 6A. W czasie takiego przejścia 1f->3f EVSE przesyła sygnał rozłączenia, żeby samochód miał czas na rozłączenie OBC do standardowej konfiguracji - każdy moduł na osobną fazę. Kona tego nie robiła po otrzymaniu wspomnianego sygnału (robiła to tylko po wyciągnięciu wtyczki) i w rezultacie równolegle spięte moduły 3,6kW dostawały różne fazy. Kończyło się to wywaleniem bezpieczników w domu i uszkodzeniem OBC.
Testowałem właśnie w Volvo C40 i nie działa w ten sposób, 1 faza 32A i ładuje z mocą 3,6 kW. Pewnie to zależy od producenta, muszę sprawdzić jeszcze moją kijankę. Co nie zmienia faktu że w naszych warunkach patrząc na liczbę słupków 1f 32A i tak to jest praktycznie bezużyteczne.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Odradzam przewody spiralne.
Może i mają te 5 m, ale po rozprostowaniu.
Tylko, że do rozprostowania potrzebna jest siła. Ta siła działa przez cały czas ładowania na gniazdo w samochodzie.
Najgorzej jest przy niskich temperaturach.
Testowałem w Lądku Zdroju, tam PGE ma taki słupek z 2 przewodami spiralnymi.
NIKT nie stawał tak, by wykorzystać długość przewodu. Wszyscy stawali tak by gniazdo było jak najbliżej słupka
ja też :D
Dlatego w pierwszym poście dodałem 'roboczą' długość przewodu, choć pewnie i tak skończy się na prostym ze względu na cenę. No chyba że w piątek na sam koniec wyprzedaży jakieś dodatkowe promocje się pojawią.

Spiralne mają jeszcze jeden minus - zwykły przewód można zwinąć i wpakować do torby. Po zwinięciu torba robi się płaska i łatwo ją upchnąć w różnych zakamarkach (w leafie II z boku bagażnika, w mustangu we frunku). Tymczasem spiralne już się tak łatwo nie zwijają w okrąg i akurat u mnie byłoby już ciężko je upchnąć w wyżej wymienionych miejscach. Przy czym to już zależy od auta i wielkości miejsca na kabel.
To fakt ale we frunku Niro to akurat nie jest problem.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Testowałem właśnie w Volvo C40 i nie działa w ten sposób, 1 faza 32A i ładuje z mocą 3,6 kW. Pewnie to zależy od producenta, muszę sprawdzić jeszcze moją kijankę. Co nie zmienia faktu że w naszych warunkach patrząc na liczbę słupków 1f 32A i tak to jest praktycznie bezużyteczne.
O, to będzie pierwszy znany mi przypadek. Kijanki tak nie mają, hyundaie tak nie mają, tesle też, ford też.
 

nabrU

Moderator
EV Database twierdzi że C40 ładuje się z mocą 7,4kW gdy ma 1F32A

1667938895236.png
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Na różnych rynkach mogą być różne OBC montowane, a może jest to w jakiś sposób zablokowane konfiguracyjnie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jesteś absolutnie pewien, że limit 16A nie był ustawiony w menu samochodu? Z tego co czytam to na rynkach na których volvo oferuje auto z ładowarką trójfazową można maksymalnie ustawić 32A. Właśnie po to, żeby w przypadku ładowania jednofazowego leciało 7,2kW. Tutaj przykład z Australii: https://www.xc40forum.com/threads/charge-limiter-restricted-to-32a.4529/
Jakoś nie chce mi się wierzyć, że Volvo specjalnie na Polskę opracowało inne OBC.
 
Top