Olecki
Pionier e-mobilności
Testowałem właśnie w Volvo C40 i nie działa w ten sposób, 1 faza 32A i ładuje z mocą 3,6 kW. Pewnie to zależy od producenta, muszę sprawdzić jeszcze moją kijankę. Co nie zmienia faktu że w naszych warunkach patrząc na liczbę słupków 1f 32A i tak to jest praktycznie bezużyteczne.OBC 11kW składa się z 3 modułów po 3,6kW. Standardowo każdy z nich jest podłączony do osobnej fazy. Ale samochód ma możliwość połączenia ich równolegle do jednej fazy. Z czym zresztą łączył się słynny błąd w sofcie w Hyundaiu Kona. Otóż niektóre EVSE potrafią się przełączać pomiędzy 3f i 1f w trakcie jednej sesji ładowania. Dzieje się to wtedy gdy na przykład w trakcie ładowania braknie jednej fazy. Lub gdy mają płynną regulację mocy (na przykład na podstawie aktualnej produkcji z fotowoltaiki) i chcą zjechać poniżej 3f 6A. W czasie takiego przejścia 1f->3f EVSE przesyła sygnał rozłączenia, żeby samochód miał czas na rozłączenie OBC do standardowej konfiguracji - każdy moduł na osobną fazę. Kona tego nie robiła po otrzymaniu wspomnianego sygnału (robiła to tylko po wyciągnięciu wtyczki) i w rezultacie równolegle spięte moduły 3,6kW dostawały różne fazy. Kończyło się to wywaleniem bezpieczników w domu i uszkodzeniem OBC.