Jakie EVSE / Wallbox dla TM3?

chewbacca

Posiadacz elektryka
Ja wrzucę tu od siebie linka do testów Bjorna dot. strat energii jakie dotyczą poszczególnym sposobom ładowania.
LINK
Najmniejsze straty (jeśli chodzi o ładowanie AC) są przy 1F32A :)
 

daniel

Señor Meme Officer
ja ci moge polecic khonsa
potrafi ładować z jednej albo 3 faz, są wersje 11 albo 22kW, kosztuje połowe juicera bostera i jak na rayie mamz w firmie ..naście sytuk od prawie 2 lat - żodyn się nie popsuł

wygląda mniej więcej tak: https://www.aliexpress.com/item/32957350238.html
Ta aukcja ma fajną cenę w okolicach 1400, ale przesyłka 500 zł? Czy to jest ten motyw, że nie działa, odsyłasz, ale za przesyłkę nie dostajesz z powrotem?

Oto mały przegląd obecnego stanu rzeczy dla potomności:

Khons EVSE 11 kW kosztuje 1400 + 500 przesyłka z AliExpress. Na Allegro 2500.
Khons Wallbox 11kW kosztuje 2000.
Zencar z końcówkami 230V i 5pin 16A 1900.
Zencar tylko z końcówką 5pin 16A 1700.
Electronite 11kW kosztuje 1800.
Feyree 11kW kosztuje 1300 (5m kabel, 3,5m za 1100). Tanio, że aż strach, ale jakieś 3 opinie z Polski pozytywne: https://pl.aliexpress.com/item/1005004736971825.html
Wallbox GreenCell 1750 - trzeba mieć swój kabel Type 2.

W trakcie pisania doszedł jeszcze Tesla 32A 5pin - 2800.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ja wrzucę tu od siebie linka do testów Bjorna dot. strat energii jakie dotyczą poszczególnym sposobom ładowania.
LINK
Najmniejsze straty (jeśli chodzi o ładowanie AC) są przy 1F32A :)
1. Z jednej próby to żaden naukowiec wniosków nie wyciaga. Powinien powtórzyć doświadczenie 2-3 razy żeby zobaczyć czy to jest powtarzalne
2. To nie jest też tak że im dłużej trwa ładowanie tym auto wiecej zjada na bieżące potrzeby? Czyli jeśli ładowanie odbywało by sie z mocą 200W a samochód zużywałby 100W na komputer itp podczas ładowania to sprawnosc takiego ładowania byłaby 50%?
 

Phitherek_

Posiadacz elektryka
Ja ze swojej strony polecam również KHONSa. Jest dostępny, polecił mi go znawca tematu, jest lekko droższy niż Zencar ale za to dużo lepiej zabezpieczony (co było dla mnie argumentem przeważającym). Guzika (command button) nie ma, ale jak ktoś się uprze i lubi lutować to jest dostępny nieoficjalny retrofit na każdą wtyczkę type-2, ja nie odczuwam jakoś mocno jego braku. Pewnie są też inne metody, bo ten guzik to zwykły niezabezpieczony radiowy sygnał :D.
 

przemek

Zadomawiam się
Witam,
Czekam na TMYP od października i mam nadzieję, że zaraz będzie:) a w między czasie coś się organizuje.
Powinna mi wystarczać ta fabryczna ładowarka 1F. Ale awaryjnie chce mieć 3 fazową tym bardziej, że mam 10kVA PV z baterią i czasem może chciał bym szybciej się podładować:) - tego jeszcze nie wiem:)ale chcę mieć tą możliwość.
Zaznaczę, że mam uprawnienia elektryczne i zajmuje się zawodowo urządzeniami o dużych napięciach DC/AC. Po przeanalizowaniu tego wątku najbardziej podoba mi się Tesli Wall conector gen3 te Chińskie podróbki skreślam bo domyślam się jak są wykonane..
Ja to rozumiem, że to są trochę takie przejściówki wszystko bo właściwą ładowarkę ma auto na pokładzie i w Y jest to 11KW z 3faz przy ładowaniu AC.
Podoba mi się dodatkowo ten przycisk otwierający klapkę i mozliwosc konfig. Pradu itd. ale mam pytanka:
1. Auto samo rozpoczyna ładowanie po zamontowaniu wtyczki ?
2. Na jakimś filmiku widziałem, że rygluje się wtyk w gnieździe auta (czy ładowanie zaczyna się po zaryglowaniu , moze jakiś stycznik jest tam jeszcze dodatkowo w tym gnieździe ?)
3. Czy kończy się także naciskając przycisk i dopiero można wyjąć wtyczkę bo jak nie to nie mozna rozłączyć ładowania?
Tego nie wiem bo nie mam auta 🤣..
Przejrzałem także z początku forum te różne przejściówki i pewnie one działają choć mam zastrzeżenia co do podpowiedzi typu "zrób to sam" osobą które o prądzie pojęcia nie mają... że mogą połączyć sobie kabelki kolorami i będzie ok !Jak wiadomo że "każdy Polak to elektryk" 😁 i kolory kabelków nie muszą się zgadzać /i co wtedy ? /
Wypada żeby choć blade pojęcie mieć o elektryce i sprawdzić przed montażem przejsciówek... np. L -to linia, N-neutral-> nie podoba mi się, że autor nie wspomniał o tym, że wypada aby do przenośnych urządzeń zastosować przewód linkę w gumie, wypadało by aby przewody w lince zarobić cienkościennymi końcówkami i zacisnąć je zaciskarką przed wkręceniem w gniazdo czy wtyk o takich drobnostkach jak średnica przewodów nie wspominając (szczególnie przy 32A....) a jak wiemy 32x230V to sporo watów i ten domek na działce razem z Tesla może trafić do info. dnia ... polecam jednak na niektórych usługach i komponetach nie oszczędzać bo może się zemścić. Polska to nadal w tym zakresie dziki kraj ale jak ktoś nie czuję tematu to niech odpusci sobie takie przeróbki co by sobie i komuś kuku nie zrobił ..
Pozdrawiam PD.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Sam zarzucasz nonszalancję techniczną innym, a chcesz polegać na nas jako dawców wiedzy.
Jest instrukcja on line Tesli po Polsku warto przeczytać.
Tesla może wystartować od razu lub odoiwienio zaprogramowana
Wszystko tu bylo
 

przemek

Zadomawiam się
Jest instrukcja on line Tesli po Polsku warto przeczytać.
Tesla może wystartować od razu lub odoiwienio zaprogramowana
Wszystko tu bylo
Dzięki za info:) to wiele wyjaśnia:)
Ten Wallconector gen. 3 także pewnie ma jakąś instrukcje , jest jakiś link? bo człowiek leniwy.. :)
W 3 fazowych urządzeniach kierunek wirowania zazwyczaj ustalamy na w prawo , nie spodziewam się aby dla tego urządzenia miało to znaczenie choć dla świętego spokoju sprawdze to przed montażem..:) ale jak ma ktoś info to miło; czy mam sam sprawdzić i napisać dla potomnych?
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Ten Wallconector gen. 3 także pewnie ma jakąś instrukcje , jest jakiś link? bo człowiek leniwy.. :)
https://www.tesla.com/pl_PL/support/home-charging a tam
https://www.tesla.com/pl_PL/support/installation-manuals-wall-connector i
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Koledzy chciałbym jeszcze dopytać o waszą opinię odnośnie montażu Wallboxa. Zakładałem że będzie w garażu tam gdzie gniazdo 230 i siła ale może powinienem to wystawić na zewnątrz budynku. Wiele zdjęć w necie pokazuje Wallboxa na zewnątrz. Może to bezpieczniejsze? co myślicie, jak macie u siebie?
 

Michal

Moderator
Koledzy chciałbym jeszcze dopytać o waszą opinię odnośnie montażu Wallboxa. Zakładałem że będzie w garażu tam gdzie gniazdo 230 i siła ale może powinienem to wystawić na zewnątrz budynku. Wiele zdjęć w necie pokazuje Wallboxa na zewnątrz. Może to bezpieczniejsze? co myślicie, jak macie u siebie?
Raczej nie chodzi o bezpieczeństwo, tylko o to, że większość aut i tak stoi na zewnątrz garażów, bo garaże to magazyny śmieci ;)
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to raczej żadna różnica. Albo inaczej, jeśli boisz się trzymać EV w garażu, to już od dawna powinieneś trzymać ICE poza ;)
 
Top