Jedna czy dwie instalacje w garażu podziemnym

Jegomosc-X

Nowy na Forum
Cześć,

Noszę się z zamiarem kupna pierwszego samochodu elektrycznego (bateria minimum 80kW, w tygodniu ok 30-50km dziennie), wcześniej nie miałem z nimi do czynienia. W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody.
W naszym nowobudowanym mieszkaniu deweloper oferuje możliwość przygotowania miejsc parkingowych do instalacji ładowarek 11kW (18tys zł), 5kW (10tys zł) i 3,7kW (6tys zł) przy każdym z naszych dwóch miejsc parkingowych, które nie są obok siebie.
Czy jest sens instalacji ładowarek przy obu miejscach parkingowych i w jakiej konfiguracji (np 11kW + 3.7kW, 11kW + 5kW lub inna)?
Liczba instalacji w całym parkingu podziemnym jest ograniczona więc jeżeli nie zdecydujemy się zrobić tego teraz to w przyszłości może być to już niemożliwe.
Cena tych instalacji wg mnie jest b. wysoka co ma duży wpływ na decyzję.

Pozdrawiam,
Jegomość X
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Ja wiem że ceny rosną ale 18K PLN to już przesada. Ja trzy lata temu w centrum Krakowa dałem 3.5K PLN za pełną instalację11kW z sublicznikiem, kablami i zabezpieczeniami oraz montażem wallboxa. Ale jedno 11kW weź na pewno jak liczba jest ograniczona.
 

luk49696

Posiadacz elektryka
Czy jest sens instalacji ładowarek przy obu miejscach parkingowych i w jakiej konfiguracji (np 11kW + 3.7kW, 11kW + 5kW lub inna)?
Ja zrobiłbym 11kW + 3,7kW. Pytanie na jakim bezpieczniku będzie 5kW. Przy 3,7 i ładowarce 1 fazowej powinieneś naładować przez 10h około 30kW i to wystarczy na twoje dzienne przebiegi.
Dopłacać do 5kW - 4 tys. to trochę dużo.
 

Jegomosc-X

Nowy na Forum
Ja wiem że ceny rosną ale 18K PLN to już przesada. Ja trzy lata temu w centrum Krakowa dałem 3.5K PLN za pełną instalację11kW z sublicznikiem, kablami i zabezpieczeniami oraz montażem wallboxa. Ale jedno 11kW weź na pewno jak liczba jest ograniczona.
Myślę, że mógłbym wiele zaoszczędzić robiąc instalację na własną rękę już po oddaniu budynku ale jest ryzyko że nie byłoby już technicznych możliwości podłączenia kolejnej instalacji.
 

Jegomosc-X

Nowy na Forum
Ja zrobiłbym 11kW + 3,7kW. Pytanie na jakim bezpieczniku będzie 5kW. Przy 3,7 i ładowarce 1 fazowej powinieneś naładować przez 10h około 30kW i to wystarczy na twoje dzienne przebiegi.
Dopłacać do 5kW - 4 tys. to trochę dużo.
Nie mam informacji o rodzaju bezpiecznika dla 5kW niestety. Czy to będzie mieć na coś wpływ później?
 
Last edited:

Halisep

Posiadacz elektryka
Chore ceny, zwłaszcza jak na nowy budynek. Mi deweloper podłączył 3x22kW za jakąś śmieszną kwotę typu 1 tys. za gniazdko.
5kW to trochę dziwny format i jest szansa, że wcale nie będzie szybciej ładować niż 3,7kW.
Gdybym ja był w takiej sytuacji, to też wybrałbym 11kW + 3,7kW. Szkoda, że miejsca nie są obok siebie, bo wtedy możnaby zamontować jedną ładowarkę z dwoma wtyczkami.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Ja wiem że ceny rosną ale 18K PLN to już przesada. Ja trzy lata temu w centrum Krakowa dałem 3.5K PLN za pełną instalację11kW z sublicznikiem, kablami i zabezpieczeniami oraz montażem wallboxa. Ale jedno 11kW weź na pewno jak liczba jest ograniczona.
dodajmy do tego że to nowy budynek projektowany z myślą o nowych przepisach a jednak deweloperka chce na tym zarobić, jeszcze rozumiem że trójfaza jest drożsa ale przy 1 fazie odlecieli

dizwna też ta wartość 5kW, pręczej powinno być 6,6kW
 

ev666

Zadomawiam się
Developer chce oczywiscie zarobic, ale ja bym w podobnej sytuacji chyba bym przystal na ich oferte- w kwestii zakupu mieszkania w wiekszym miescie 20pare tys jest procentowo mala kwota a moze zwiekszyc wartosc samej nieruchomosci w przyszlosci kiedy adopcja EV w Polsce sie zwiekszy do ajksi sensownych wartosci.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Nie mam informacji o rodzaju bezpiecznika dla 5kW niestety. Czy to będzie mieć na coś wpływ później?
Ceny obłędne (monopol?) Mnie jesienią wycenili wykonanie ekspertyzy, projektu, uzgodnienia ppoż i instalacji indywidualnego przyłącza 22kW+punktu ładowania 11kW na 13,5 tyś. brutto (drugi punkt w planach, dlatego moc większa).

Ale moim zdaniem trzeba skorzystać na tym etapie, bo później ktoś na górze będzie Ci robił przeszkody (chociaż w nowych budynkach, prawo już z góry wymaga dostosowania instalacji i rezerwy 3,7 kW mocy przyłączeniowej na co drugie miejsce postojowe w garażu?)

Odnośnie rodzaju bezpiecznika:
Jeśli to byłoby 1-fazowe przyłącze: 5kW/230V= 21.7A, bezpiecznik powinien być B25A, bo B20A to za mało;
A przyłącze 3-fazowe: 5kW/3/230V=7.2A, bezpiecznik B10A, bo B6A byłby za mały.

Piszesz o planowanym przebiegu 50 km dziennie, czyli zależnie od stylu jazdy, warunków na drodze, pogody itp. będzie to od 7 do 12 kWh dziennego zużycia (zakładam 14...24kWh/100 km).
Na ładowarce 3,7 kW to się doładuje w 2...3,5h więc na drugi dzień będzie już z powrotem tyle co było stanu baterii, lub nawet więcej - po całej nocy :)

Ładowarka 11 kW może się przydać jak wrócisz z trasy z 10% baterii i potrzebujesz naładowanego auta w ciągu 6 godzin :)
Jeśli planujesz 2 auta w przyszłości, to zdecydowanie warto rozpatrzyć te 11 kW.
Czy punkty ładowania przy obu stanowiskach postojowych ? Musisz rozważyć, to kwestia komfortu użytkowania.
Teoretycznie można przeparkowywać auta, zamieniać stanowiska przed ładowaniem, ale może to być, delikatnie mówiąc, upierdliwe ;)
 
Last edited:
Top