Jedna czy dwie instalacje w garażu podziemnym

Jegomosc-X

Nowy na Forum
Cześć,

Noszę się z zamiarem kupna pierwszego samochodu elektrycznego (bateria minimum 80kW, w tygodniu ok 30-50km dziennie), wcześniej nie miałem z nimi do czynienia. W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody.
W naszym nowobudowanym mieszkaniu deweloper oferuje możliwość przygotowania miejsc parkingowych do instalacji ładowarek 11kW (18tys zł), 5kW (10tys zł) i 3,7kW (6tys zł) przy każdym z naszych dwóch miejsc parkingowych, które nie są obok siebie.
Czy jest sens instalacji ładowarek przy obu miejscach parkingowych i w jakiej konfiguracji (np 11kW + 3.7kW, 11kW + 5kW lub inna)?
Liczba instalacji w całym parkingu podziemnym jest ograniczona więc jeżeli nie zdecydujemy się zrobić tego teraz to w przyszłości może być to już niemożliwe.
Cena tych instalacji wg mnie jest b. wysoka co ma duży wpływ na decyzję.

Pozdrawiam,
Jegomość X
 

KrzysztofFly

Moderator
Cześć,

Noszę się z zamiarem kupna pierwszego samochodu elektrycznego (bateria minimum 80kW, w tygodniu ok 30-50km dziennie), wcześniej nie miałem z nimi do czynienia. W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody.
W naszym nowobudowanym mieszkaniu deweloper oferuje możliwość przygotowania miejsc parkingowych do instalacji ładowarek 11kW (18tys zł), 5kW (10tys zł) i 3,7kW (6tys zł) przy każdym z naszych dwóch miejsc parkingowych, które nie są obok siebie.
Czy jest sens instalacji ładowarek przy obu miejscach parkingowych i w jakiej konfiguracji (np 11kW + 3.7kW, 11kW + 5kW lub inna)?
Ja na Twoim miejscu, przy Twoich założeniach "w tygodniu ok 30-50km dziennie", "W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody" zrobiłbym, na obu miejscach 3,7kW.
Dlaczego?
  • Przez noc (12h) naładujesz 40kW, a więc kilka razy więcej jak w ciągu dnia zużyjesz, więc nawet jeśli wrócisz z trasy ze stanem akumulatora 1%, to bez problemu do następnego dnia doładujesz połowę akumulatora, a zapewne mała jest szansa, że na następny dzień będziesz musiał znowu startować ze 100%.
  • Nawet jeśli raz na jakiś czas zdarzy Ci się konieczność naładowania samochodu, aby następnego dnia także gdzieś daleko pojechać, to za zaoszczędzone pieniądze doładujesz się na mieście lub w trasie, a myślę, że 6k PLN nie będziesz w stanie w takich awaryjnych sytuacjach wydać.
  • Jeśli już dzisiaj zakładasz posiadanie dwóch samochodów, to zdecydowanie łatwiej będzie jeśli będziesz na obu miejscach postojowych miał możliwość ich naładowania. Tak będzie po prostu wygodniej.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Developer chce oczywiscie zarobic, ale ja bym w podobnej sytuacji chyba bym przystal na ich oferte- w kwestii zakupu mieszkania w wiekszym miescie 20pare tys jest procentowo mala kwota a moze zwiekszyc wartosc samej nieruchomosci w przyszlosci kiedy adopcja EV w Polsce sie zwiekszy do ajksi sensownych wartosci.
myślę że jak nawet w większym mieście wrzucić ofertę "wynajmę miejsce parkingowe w garażu z własnym gniazdkiem 11kW" to będziesz miał duży plus przy znalezieniu chętnej osoby tak za 5 lat i moża tą cene wliczyć w koszt wynajmowania, powinino wyjśc spoko chyba że zaleją nas AC na ulicach osiedlowych od lokalnych operatorów
 

eimi

Pionier e-mobilności
Można też 11kW z dodatkowym gniazdkiem 230v/sila i awaryjnie ciągnąć przedluzacz do drugiego auta i ładować dwa jednocześnie przy ograniczeniu mocy dla tego pierwszego
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Ja na Twoim miejscu, przy Twoich założeniach "w tygodniu ok 30-50km dziennie", "W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody" zrobiłbym, na obu miejscach 3,7kW.
Dlaczego?
  • Przez noc (12h) naładujesz 40kW, a więc kilka razy więcej jak w ciągu dnia zużyjesz, więc nawet jeśli wrócisz z trasy ze stanem akumulatora 1%, to bez problemu do następnego dnia doładujesz połowę akumulatora, a zapewne mała jest szansa, że na następny dzień będziesz musiał znowu startować ze 100%.
  • Nawet jeśli raz na jakiś czas zdarzy Ci się konieczność naładowania samochodu, aby następnego dnia także gdzieś daleko pojechać, to za zaoszczędzone pieniądze doładujesz się na mieście lub w trasie, a myślę, że 6k PLN nie będziesz w stanie w takich awaryjnych sytuacjach wydać.
  • Jeśli już dzisiaj zakładasz posiadanie dwóch samochodów, to zdecydowanie łatwiej będzie jeśli będziesz na obu miejscach postojowych miał możliwość ich naładowania. Tak będzie po prostu wygodniej.
Ale po co ma jeździć po mieście? Ja cenię sobie np. wygodę nie korzystania ze stacji benzynowych tylko włożenia w 3s wtyczki po jeździe :) Kupuje nowe mieszkanie na X lat to niech nie robi "dziadowskich" oszczędności zwłaszcza że w przyszłości jak mu się zmieni styl życia/praca to już może nie mieć możliwości zmiany mocy.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Można też 11kW z dodatkowym gniazdkiem 230v/sila i awaryjnie ciągnąć przedluzacz do drugiego auta i ładować dwa jednocześnie przy ograniczeniu mocy dla tego pierwszego
Wspólnoty mieszkaniowe mają alergię na stosowanie przedłużaczy 230V do ładowania auta (niezależnie od kwestii technicznych; przedłużacz i gniazdko 230V przecież da się zrobić dobrze).
Ładowanie z gniazdek 230V bywa nawet wykluczane w ekspertyzach/projektach.
Jeśli już, to może zastosować jakieś gniazdko przemysłowe / kempingowe / siłowe, żeby nikogo nie kuło w oczy...

Widziałem przypadek, że nawet jak od wielu lat było zwykłe gniazdko "gospodarcze" 230V/16A z podlicznikiem przy stanowisku w hali garażowej, to zrobił się szum, i w końcu właścicielowi zakazali ładować PHEV "z cegły" w tym miejscu :(
(btw. w użyciu był przedłużacz z supermarketu :whistle:)
 

KrzysztofFly

Moderator
Ale po co ma jeździć po mieście? Ja cenię sobie np. wygodę nie korzystania ze stacji benzynowych tylko włożenia w 3s wtyczki po jeździe :) Kupuje nowe mieszkanie na X lat to niech nie robi "dziadowskich" oszczędności zwłaszcza że w przyszłości jak mu się zmieni styl życia/praca to już może nie mieć możliwości zmiany mocy.
No to przeczytaj raz jeszcze całą moją wypowiedź ;), a w razie potrzeby raz jeszcze ;).
 

Froggy

Posiadacz elektryka
Liczba instalacji w całym parkingu podziemnym jest ograniczona więc jeżeli nie zdecydujemy się zrobić tego teraz to w przyszłości może być to już niemożliwe.
Cena tych instalacji wg mnie jest b. wysoka co ma duży wpływ na decyzję.
80 kWh do jazdy 30-50 km dziennie?
Po co?
Ja robię właśnie tyle (czasami ponad 50, nigdy poniżej 35-40) i 32 kWh wystarcza ze sporym zapasem na 3 zimowe dni (a jak było cieplej to i na 5).

Co do cen - zapytaj dewelopera o samo przyłącze, bez Wallbox-a, bo to co proponuje to rozbój w biały dzień.
Co do samego przyłącza - jak planujesz dwa auta elektryczne, to bym się decydował na 1x11kW i zwykłe gniazdko 16A. Jak nie będziesz ładował samochodu (co przy baterii o 40% pojemności, którą ty chcesz mieć występuje u mnie przez większość czasu), to będziesz mógł sobie podłączyć odkurzacz (jak masz dzieci i/lub psa to będzie to nieocenione wprost), a po "kosmetyce" podłączyć drugie auto zwykłą "cegłą".
 

Jegomosc-X

Nowy na Forum
80 kWh do jazdy 30-50 km dziennie?
Po co?
Ja robię właśnie tyle (czasami ponad 50, nigdy poniżej 35-40) i 32 kWh wystarcza ze sporym zapasem na 3 zimowe dni (a jak było cieplej to i na 5).

Co do cen - zapytaj dewelopera o samo przyłącze, bez Wallbox-a, bo to co proponuje to rozbój w biały dzień.
Co do samego przyłącza - jak planujesz dwa auta elektryczne, to bym się decydował na 1x11kW i zwykłe gniazdko 16A. Jak nie będziesz ładował samochodu (co przy baterii o 40% pojemności, którą ty chcesz mieć występuje u mnie przez większość czasu), to będziesz mógł sobie podłączyć odkurzacz (jak masz dzieci i/lub psa to będzie to nieocenione wprost), a po "kosmetyce" podłączyć drugie auto zwykłą "cegłą".
Ceny o których wspomniałem nie obejmują wallboxa a jedynie przygotowanie instalacji pod wallboxa :/
Co do wielkości baterii: minimum 80kW bo samochód elektryczny ma być jedynym samochodem w domu więc musimy mieć możliwość wyjazdów w weekendowe dłuższe trasy (raz w miesiącu 400km w jedną stronę napewno).
 

eimi

Pionier e-mobilności
Ceny o których wspomniałem nie obejmują wallboxa a jedynie przygotowanie instalacji pod wallboxa :/
Co do wielkości baterii: minimum 80kW bo samochód elektryczny ma być jedynym samochodem w domu więc musimy mieć możliwość wyjazdów w weekendowe dłuższe trasy (raz w miesiącu 400km w jedną stronę napewno).
sorry za offtop ale wolisz samochód który ma 80kWh i zużycie 25kWh czy taki który ma 70kWh a zużycie 20kWh? Bo dla mnie dziwne to kryterium pojemności baterii.
 
Top