Jedna czy dwie instalacje w garażu podziemnym

Jegomosc-X

Nowy na Forum
Cześć,

Noszę się z zamiarem kupna pierwszego samochodu elektrycznego (bateria minimum 80kW, w tygodniu ok 30-50km dziennie), wcześniej nie miałem z nimi do czynienia. W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody.
W naszym nowobudowanym mieszkaniu deweloper oferuje możliwość przygotowania miejsc parkingowych do instalacji ładowarek 11kW (18tys zł), 5kW (10tys zł) i 3,7kW (6tys zł) przy każdym z naszych dwóch miejsc parkingowych, które nie są obok siebie.
Czy jest sens instalacji ładowarek przy obu miejscach parkingowych i w jakiej konfiguracji (np 11kW + 3.7kW, 11kW + 5kW lub inna)?
Liczba instalacji w całym parkingu podziemnym jest ograniczona więc jeżeli nie zdecydujemy się zrobić tego teraz to w przyszłości może być to już niemożliwe.
Cena tych instalacji wg mnie jest b. wysoka co ma duży wpływ na decyzję.

Pozdrawiam,
Jegomość X
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Jeśli te Twoje dwa miejsca są obok , a kasa się bardzo liczy to jedno 11 KW powinno być OK .
Kabel od evse itp spokojnie sięgnie do obu .
Kawał zdziercy jest z tego dewelopera ale cena to kwestia relacji klient sprzedawca
Z drugiej strony
 

Halisep

Posiadacz elektryka
Jeśli te Twoje dwa miejsca są obok , a kasa się bardzo liczy to jedno 11 KW powinno być OK .
W pierwszym poście jest info, że miejsca nie są obok siebie
 

Bronek

Pionier e-mobilności
W pierwszym poście jest info, że miejsca nie są obok siebie
Nie zauważyłem, więc aby tanio ,to raz parkuje "zielone" a raz "czerwone" i zabawa z przestawniem itp . Ale pewnie to by bylo sporadyczne . Czy pozbycie się tego klopotu jest warte 18tyś + ?
Z drugiej strony to na przyszłość może dać zwrot bo takie miejsce moze byc wiecej warte , nawet na wynajem.....
To jak dodatki do auta , bierzemy i sporadycznie korzystamy , niemniej mamy komfort .
Kwestia skali , ile to w stosunku do calej wartości ...itd
 

Jegomosc-X

Nowy na Forum
sorry za offtop ale wolisz samochód który ma 80kWh i zużycie 25kWh czy taki który ma 70kWh a zużycie 20kWh? Bo dla mnie dziwne to kryterium pojemności baterii.
Samochody które mnie interesują mają baterie 70kW-80kW, nie mniejsze, i dlatego wspomniałem o wielkości baterii dla zobrazowania mojej sytuacji.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Samochody które mnie interesują mają baterie 70kW-80kW, nie mniejsze, i dlatego wspomniałem o wielkości baterii dla zobrazowania mojej sytuacji.
Bierz jedno 11kW a potem będziesz się ewentualnie zastanawiał nad drugim i jego mocą albo we własnym zakresie albo u developera. 11kW wystarczy Ci na naładowanie przez noc nawet dwóch samochodów jak bedziesz miał taką konieczność (jak je zamienisz miejscami w środku nocy)
 

pbr

Posiadacz elektryka
Cześć,

Noszę się z zamiarem kupna pierwszego samochodu elektrycznego (bateria minimum 80kW, w tygodniu ok 30-50km dziennie), wcześniej nie miałem z nimi do czynienia. W przyszłości zakładam że będziemy mieć dwa takie samochody.
W naszym nowobudowanym mieszkaniu deweloper oferuje możliwość przygotowania miejsc parkingowych do instalacji ładowarek 11kW (18tys zł), 5kW (10tys zł) i 3,7kW (6tys zł) przy każdym z naszych dwóch miejsc parkingowych, które nie są obok siebie.
Czy jest sens instalacji ładowarek przy obu miejscach parkingowych i w jakiej konfiguracji (np 11kW + 3.7kW, 11kW + 5kW lub inna)?
Liczba instalacji w całym parkingu podziemnym jest ograniczona więc jeżeli nie zdecydujemy się zrobić tego teraz to w przyszłości może być to już niemożliwe.
Cena tych instalacji wg mnie jest b. wysoka co ma duży wpływ na decyzję.

Pozdrawiam,
Jegomość X
Jak miejsca sa koło siebie to bym zrobił jedno 11kW na teraz ci wystarczy a potem jak będzie drugi ev po prostu bym dołożył wallbox ktory ma dwa wyjścia t2 lub dwa kable i dzieli moc.
 

daniel

Señor Meme Officer

Jegomosc-X

Nowy na Forum
Bierz jedno 11kW a potem będziesz się ewentualnie zastanawiał nad drugim i jego mocą albo we własnym zakresie albo u developera. 11kW wystarczy Ci na naładowanie przez noc nawet dwóch samochodów jak bedziesz miał taką konieczność (jak je zamienisz miejscami w środku nocy)
Tak właśnie zrobiłem.
Wziąłem jedno 11kW a drugie, jeżeli będzie potrzebne, będę organizował w przyszłości.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Weź jedno 11 kW. Dostaniesz to, co najważniejsze: moc umowną, licznik. Drugą WLZ możesz sobie dociągnąć z tego samego licznika za znacznie mniej i ewentualnie wymienić wallbox deweloperski na dwa z dynamicznym podziałem mocy (może da się teraz konkretny model wybrać?). Za dwa punkty dwadzieścia kilka tys. to nie mało, ale jeszcze do przeżycia i mniej więcej tyle ile byś zapłacił na rynku ale ze znacznie większym zawracaniem głowy. Wspólny licznik to też oszczędność w kosztach stałych. Jak w drugim półroczu przywrócą opłatę mocową to będzie z 30 zł/mc za licznik. Tylko dobrze, żeby dwa miejsca postojowe mogły się widzieć po Wi-Fi, ale nawet jak nie, to można też sieć po PLC zrobić. Jeśli zamówisz punkt ładowania do miejsca postojowego dalej od rozdzielni głównej, to za układanie do bliższego zapłacisz mniej.

5 kW to moc umowna jak do mieszkania z kuchenką gazową, WLZ jednofazowa 1x25 A, de facto 5,7 kW. Da się zrobić na 3x4 mm² (na niezbyt długim dystansie).
3,7 kW to 1x16 A na przekrojach o stopień niżej.
 
Last edited:
Top