Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

ciastek

Pionier e-mobilności
Zimą LR vs RWD powinien dać jeszcze większą różnicę w zużyciu energii.
Podgrzać baterie 58kwh a 75kwh, ile więcej w przypadku LR trzeba nagrzać kilogramów baterii?
Oj, chybiłeś. Bateria 58 kWh w RWD to LFP. Bateria 75 kWh w LR to NCM.
@Robur82 , jaka jest podstawowa wada LFP względem NCM/NCA? :>
Pozwól, że przedstawię na przykładzie Modelu 3, gdyż oferowane wersje pozwalają na dobre, choć pośrednie, porównanie masy baterii.
ModelBateriaMasa pojazdu
Model 3 (RWD) (2023)LFP 60 kWh1836 kg
Model 3 LR RWD (2023)NCM 78 kWh1825 kg
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Teoria niższego zużycia energii w rwd ze względu na masę właśnie upadła
Jednak zapas mocy nawet jeżeli z niej nie korzystasz pochłania energię, albo dodatkowe silniki robią jakieś opory toczrnia.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
W Tesli silniki indukcyjne (te do dodatkowej mocy) nie są odłączane sprzęgłem, więc cały czas wszystko w środku się kręci, dodatkowo mamy przekładnie, mechanizm różnicowy itd. To wszystko coś tam pochłania, nie tylko jakieś opory związane z tarciem ale też dodatkowa masa rotacyjna którą za każdym trzeba rozpędzić a przy rekuperowaniu odzyskać z niej energię. Z WLTP wynika że AWD vs RWD zużywa dodatkowe 0,65kWh/100km. W realnej jeździe większe zużycie wynika z załączania się tego dodatkowego silnika(/ów), który jest mniej efektywny. Plus tego rozwiązania jest taki że np w kryzysowych momentach 4x4 jest zawsze dostępne i może się włączyć w milisekunach a nie w dziesiątkach/setkach milisekund jak w rozwiązaniach ze sprzęgłem.
 

miksell

Posiadacz elektryka
Dłuższa trasa - KRAKÓW - TORUŃ - KRAKÓW
Pojechłem w pierwszą trasę. Wyjechałem z Krakowa z naładowaną w pełni baterią. Zrobiłem łącznie ok 1000km.
Dokładna trasa: Kraków - Olkusz - Częstochowa - Toruń - Częstochowa - Olkusz - Kraków.
Ładowałem się na:
- Orlen Częstochowa po 2,8 zł
- SUC Lućmierz po: 1,95 zł
- SUC Ciechocinek: 1,95 zł
- Słupek PKP w Częstochowie po 1,25zł
- Kilka KW w darmowym Lidlu

z całej trasy średni przebieg jaki pokazuje mi komputer to 20,1 kWh/100km.
Odcinek Toruń-Łódź : prędkość na tempomacie 120 km/h zuzycie ok 22 kWh
Odcinek Łódź-Częstochowa: prędkość na tempomacie 140km/h zużycie ok 25 kWh

ile to kosztowało?
Z domu wyjechałem naładowany na ok 90% (mam FV więc nie liczę), na ładowanie wydałem ok 389 zł.
Więc 1km kosztuje ok 0,38 zł.

Porównanie kosztów trasy (z ładowaniem na ładowarkach) z innymi samochodami:
Przed TMY jeździłem na tej trasie następującymi samochodami:

- Toyota Rav4 Hybryda z 2017r, spalanie ok. 9 litrów = 9*6,3zł/l = 56,7 zł / 100km
- Toyota CHR Hybryda z 2017r, spalanie ok. 6,5 litrów = 6,5*6,3zł/l = 40,95 zł / 100km
- Ford Fiesta Diesel z 2015 roku, spalanie ok. 6 litrów - 6*6,5zł/l = 39 zł / 100km

Wnioski:
Jazda Teslą jest dość tania ale nie darmowa. Da się podróżować taniej. Można powiedzieć że jeździmy dużym samochodem a paliwa zużywamy jak kompakt.

Ile na prawdę to kosztuje??
Mam na dachu FV a nadwyżką produkcji prądu na ok 11 000 km. Na trasach do 300km nie mam konieczności płacenia za energię. Samochodem przejechałem już ok 2000km, wydałem łącznie na ładowarki: 570 zł. 1 km kosztuje więc ok. 0,28zł. Można więc powiedzieć że uśredniając moja TMY kosztuje tyle co samochód jaki zużywa: 4,4 litra benzyny na 100km.
 

miksell

Posiadacz elektryka
TRASA KRAKÓW-RZESZÓW-KRAKÓW

Pojechałem do Rzeszowa. Z Krakowa wyjechałem z bateria naładowana na 90%. Była śnieżyca, chwilowo deszcz, jechałem pod wiatr. Prędkość do 120 km/h. Po prostu nie dało się szybciej. Miejscami jechaliśmy 80km/h. W takich warunkach moja TMY zużyła 26 kWh/100km. MASAKRA ;-)
Na SC w Rzeszowie dojechałem z ok 20% baterii.

SC RZESZÓW
Wielkie rozczarowanie. Na SC ładowały się 3 TMS. Ja byłem 4. Prędkość ładowania ok 62kW.
Na chwile jedna TM odjechała i prędkość się zwiększyła do 90KW ale po 3 minutach przyjechała kolejna TMS i prędkość powróciła do 62kW. Na SC spędziłem ok 40 minut, gdzie doładowałem się do 80%. Ciekawostką jest to, że na tym SC ładowały się TMS, wszystkie na numerach z Ukrainy ;-) Podejrzewam że miały też darmowe ładowanie;-) Może tak trafiłem.
Lokalizacja samego SC jest dość średnia. Jak ustawimy się do ładowania to dość ciężko jest przejść do kabla, szczególnie w deszczu. Myślę, że ci co byli to wiedza o czym mówię.

POWRÓT do KRAKOWA
Założyłem, że na 80% spokojnie wrócę do domu. Gdy wpisałem adres domowy TM pokazała mi że dojadę na -2% ;-) Podjąłem wywianie i jechałem na tempomacie + AP z prędkością ok 110/120KM/h. Ostatecznie przyjechałem z 8% baterii do domu.
Jechałem ok. 1:45 minut. Tesla pokazała mi że znowu jechałem pod wiatr ;-)

PORÓWNANIE:
W listopadzie wracałem Hybrydą z Rzeszowa i zajęło mi to dokładnie 1:30. Teslą jechałem wiec dłużej o 15 minut / 160km/h. Zakładam że w lecie czasy będą podobne ;-)
 

miksell

Posiadacz elektryka
NADESZŁA ZIMA - zużycie w zimie: -11 stopni.
Samochód ładowałem w nocy pod domem - do 90%. Rano odpiałem. W okolicach godziny 11:00 pojechałem do carrefoura - ok 3 km. Nie działało hamowanie rekuperacyjne, wszystko zmrożone. Auto dosc szybko się nagrzało. W oklicach popołudnia miałem jeszcze kilka tras po mieście. Na koniec dnia okazało się że: przejechałem 31km, zużycie średnie 35 kWh/100km ;-) Dzień zaczynałem z 90% baterii po 31 km miałem ok 65% ;-)
 

nabrU

Moderator
Raczej jazda na krótkich odcinkach niż bateria.
Poniżej podobny przykład (różnica to wyjazd do Lidla ;) i inna Tesla, która stała 2 dni nie jeżdżona, więc bateria zimna). Zużycie na 'Wasze' jednostki to coś koło 25kWh/100km. Wystarczy jednak dać Tesli pojechać te 15 czy 20 minut minimum i wszystko zaczyna się normować (y)

1704752098925.png
 

miksell

Posiadacz elektryka
Z mojej obserwacji wynika że to wina krótkich tras. Pierwsza i druga trasa miały po ok. 3 km. Na niej zużycie ok 50Kwh. Kolejna była dłuższa, gdzie zużycie energii znacznie spadło.
 

Najnowsze dyskusje

Top