ładowanie do 80%

KrzysztofFly

Moderator
Generalnie dla ogniw lepiej na 80% i tutaj nie ma żadnych wątpliwości. Ale dla BMS-a to już inna bajka. Niestety, ale ciągłe ładowanie do 80% powoduje, że BMS nie zna prawdziwej pojemności baterii. Ja robię tak, że na codzień do 80%, ale raz, może dwa razy na miesiąc do 100%. Z tego co zauważyłem to powoduje, że BMS w miarę dokładnie zna jej pojemność, a przy okazji nie degraduję ogniw. Ale moje auta to nie stellantisy, tutaj już sam musisz popróbować. Może u Ciebie wystarczy raz na trzy miesiące do 100%, a może trzeba będzie raz na tydzień.
No właśnie, że statystycznie wcześniej do 100%, to było u mnie tak raz w tygodniu, jak widać zbyt rzadko. Druga rzecz, to bardzo duży górny bufor w Stellantisach, który powoduje, że ładowanie do 100%, to tak naprawdę ładowanie do osiemdziesiąt parę %.
 

vwir

Pionier e-mobilności
No właśnie, że statystycznie wcześniej do 100%, to było u mnie tak raz w tygodniu, jak widać zbyt rzadko. Druga rzecz, to bardzo duży górny bufor w Stellantisach, który powoduje, że ładowanie do 100%, to tak naprawdę ładowanie do osiemdziesiąt parę %.
Jaki by nie był górny bufor (Mach-E też ma gigantyczny) to i tak lepiej ładować do 80%. Tylko najwyraźniej BMS w stellantisach lubi częściej widzieć 100%. Przy czym nie wiem czemu sugerujesz się tym, co pokazuje GOM. Nie wiem jak działa w stellantisach, ale w moich elektrykach estymuje na podstawie ostatniego zużycia. Jeśli przez chwilę pojadę ostrzej to GOM potrafi mi w Mach-E prognozować niewiele ponad 200km przy 100% naładowania. A ja mu robię na złość i bez problemu przejeżdżam ponad 300km ;)

Edit: dobra, już widzę. Nie tylko GOM, ale car scanner też widzi więcej kWh. No to faktycznie BMS stellantisów może potrzebuje częstego 100%. Tylko pytanie brzmi czy potrzebujesz tych 2kWh na codzień. Bo te 2kWh nie znikną z ogniw gdy na codzień będziesz ładował do 80%. One tam są, tylko BMS o nich nie wie. Kilka ładowań do 100% i już się o nich dowie.

Edit2: różnice w pojemności rzędu 2kWh, a SOH bez zmian? Czy ktoś jest mi to w stanie wyjaśnić? ;)
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
Podzielę się moimi ostatnimi przemyśleniami odnośnie ładowania, czy ładować do 80%, czy może jednak do 100% (pamiętając o jednak sporym górnym buforze Stellantisów).
Prawie od zawsze ładowałem moje e-C4 do 80% (wykorzystując do tego sterowanie wtyczką z Home Assistant), do 100% ładowałem tylko wtedy kiedy wiedziałem, że szykuje się większy niż codzienny przebieg. W tym czasie deklarowany zasięg po naładowaniu do 100% spadł z około 346-354km przy nowym samochodzie do 304-308 przy przebiegu ponad 40kkm.
No i teraz od kilkunastu dni ładuję go codziennie do 100%, no i co z tego wychodzi?
Zwiększył się zasięg po doładowaniu do 100%, najczęściej 320-326km, ma to pokrycie w danych podawanych przez car Scanner
Dane z 7 czerwca
View attachment 11618
Ja mam 42700km w Oplu i prawie identyczne parametry jak u Ciebie, SOH 93.38%; DC capacity 40.11kWh przy SOC 100%
Przetestuję też kilka razy doładowanie do 100% zobaczymy jak czy wpłynie to jakoś na pojemność
Edit2: różnice w pojemności rzędu 2kWh, a SOH bez zmian? Czy ktoś jest mi to w stanie wyjaśnić? ;)

PSA podaje pojemność użyteczną jako 46.3kWh, a przy uwzględnieniu degradacji dochodzimy jedynie do 42.76kWh. BMS podaje prawdziwą degradację ale gubi się przy obliczaniu pojemności? Czy PSA ma jeszcze jakieś inne metody/tricki obliczania pojemności.
EDIT: mam też wrażenie że PSA stosuje dużo wyższy górny bufor niż dolny. Wrażenia poparte próbą określenia pojemności gdy zniknie GOM, Przy 3% według CarScannera miałem 1.1kWh energii i auto praktycznie nie reagowało już na przyspieszanie, fakt że ostatni wysiłek to był podjazd na podwórko ale praktycznie musiałem go wpychać. GOM zniknął przy 7% według CS.
 
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
Wrażenia poparte próbą określenia pojemności gdy zniknie GOM, Przy 3% według CarScannera miałem 1.1kWh energii i auto praktycznie nie reagowało już na przyspieszanie, fakt że ostatni wysiłek to był podjazd na podwórko ale praktycznie musiałem go wpychać. GOM zniknął przy 7% według CS.
u mnie jest 47tys na liczniku, zawsze laduje do 100% AC 11kW ale od razu wyjezdzam jakos 15% na powrot do domu - wiec auto nigdy nie stoi naladowane do pelna, SOH spadlo od nowosci do 94,25% i stoi na tej wartosci od 7 miesiecy
GOM znika w zaleznosci od stylu jazdy - jak latalem ostatnie 20km przed praca po 140-150kmh to GOM znikal powyzej 15% SOC, jak wolniej to ponizej 10%SOC mialem jeszcze zasieg, najnizej zeszlem do 5% SOC ale jeszcze wtedy nie mialem zolwika
edit: literowki
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
u mnie jest 47tys na liczniki, zawsze laduje do 100% AC 11kW ale od razu wyjezdzam os 15% na powrot do domu - wiec auto nigdy nie stoi naladowane do pelna, SOH spadlo od nowosci do 94,25% i stoi na tej wartosci od 7 miesiecy
GOM znika w zaleznosci od stylu jazdy - jak latalem ostatnie 20km przed praca po 140-150kmh to GOM znikal powyzej 15% SOC, jak wolniej to ponizej 10%SOC mialem jeszcze zasieg, najnizej zeszlem do 5% SOC ale jeszcze wtedy nie mialem zolwika
U mnie znika przy około 20-26km (u Was też GOM nie wyświetla liczb nieparzystych?) ale jazda podmiejska więc maksymalnie do 100km/h na Zakopiance. Ja Corsę mam od stycznia, przejechałem 10kkm i SOH stoi na tych 93.38%. NIe wiem jak traktował auto poprzedni właściciel ale sądząc po oponach to ostro, bo z Michelinów zrobiły się slicki, nawet ograniczników nie ma.
 

KrzysztofFly

Moderator
Przy czym nie wiem czemu sugerujesz się tym, co pokazuje GOM. Nie wiem jak działa w stellantisach, ale w moich elektrykach estymuje na podstawie ostatniego zużycia. Jeśli przez chwilę pojadę ostrzej to GOM potrafi mi w Mach-E prognozować niewiele ponad 200km przy 100% naładowania. A ja mu robię na złość i bez problemu przejeżdżam ponad 300km ;)
Tutaj to działa tak, że do pewnego momentu bierze pod uwagę twój styl jazdy i pokazuje zasięg według niego wyliczony. Jednak jak się doładujesz do "pełna", to pokazuje zasięg wyliczony według założeń producenta, a nie Twojego stylu jazdy. Więc jest to powtarzalne, niezależnie od tego kto i jak ostatnio jeździł.
 

KrzysztofFly

Moderator
Czyli zimą przy 100% pokazuje Ci jakieś kompletne głupoty?
W sumie tak, jednak chyba nie tylko w Stellantisach tak jest ;). Jednak jakby nie patrzeć, to ładniej to wygląda, jak ciekawski sąsiad zagląda ile masz zasięgu po naładowaniu ;);););). To prawie jak przy zakupie TDI, z cofniętym licznikiem "ja wiem, że on nie ma 180kkm, tylko drugie tyle, no ale dla sąsiadów lepiej to wygląda jak ma 180kkm"
 

vwir

Pionier e-mobilności
No to ani leaf ani mach-e tak nie robią. Pokazują estymaty na podstawie ostatniego zużycia. Więc zimą pokazują dobrze. O ile leaf w ogóle potrafi pokazywać dobrze ;)
 
Top