ładowanie do 80%

p0li

Pionier e-mobilności
w sumie pztanie dotyczy wszystkich samochodów na tej platformie - czy udało się komuś właczyć ograniczenie ładowania do 80% czy trzeba ręcznie pilnować i samemu odłaczać?
 

Slawomir

Zadomawiam się
wg mnie nie ma takiej możliwości, w Corsie żony można tylko ustawić czas początku ładowania :(
ja mam to rozwiązane w ten sposób, że zamontowałem zegar sterujący z przekaźnikiem, który wyłącza o określonej porze ładowanie,
tak aby dobiło do ok. 80 %.
 

Jacek Ornacki

Nowy na Forum
wg mnie nie ma takiej możliwości, w Corsie żony można tylko ustawić czas początku ładowania :(
ja mam to rozwiązane w ten sposób, że zamontowałem zegar sterujący z przekaźnikiem, który wyłącza o określonej porze ładowanie,
tak aby dobiło do ok. 80 %.
Też tak robię :)
 

Jarecki

Zadomawiam się
wg mnie nie ma takiej możliwości, w Corsie żony można tylko ustawić czas początku ładowania :(
ja mam to rozwiązane w ten sposób, że zamontowałem zegar sterujący z przekaźnikiem, który wyłącza o określonej porze ładowanie,
tak aby dobiło do ok. 80 %.
Jak wygląda taki zegar sterujący? Na złączu 3 fazowym? Czy na zwykłym gniazdku?
 

Michal

Moderator
Wszystko zależy od mocy jakimi operujesz. Te na gniazdkach zwykle wytrzymują 1000 W.

Ja mam taki (analogowy - ustawiasz "ząbki" kiedy ma być ON) i on steruje przekaźnikami grzałek w buforze CO:
1646987247800.png

Ale są też cyfrowe:
1646987287010.png
 

Slawomir

Zadomawiam się
Ja mam do zegara podłączony przekaźnik, aby nie wypalić styków w zegarze,
oczywiście jak masz ładowarkę 3F to potrzebny przekaźnik/stycznik 3F,
dodatkowo mam jeszcze (od niedawna) licznik energii.
Zegar jest tak ustawiony aby załączać przekaźnik w tanich taryfach,
dodatkowo mam jeszcze wyłącznik, który odcina przekaźnik,
a sam przekaźnik ma możliwość ręcznego załączenia niezależnie od zegara.
Całość wygląda jak na zdjęciach poniżej.
 

Attachments

  • WP_20220311_09_40_25_Pro.jpg
    WP_20220311_09_40_25_Pro.jpg
    1,7 MB · Liczba wyświetleń: 15
  • WP_20220311_09_40_49_Pro.jpg
    WP_20220311_09_40_49_Pro.jpg
    3,9 MB · Liczba wyświetleń: 19

p0li

Pionier e-mobilności
jak już sie bawić to lepiej coś takiego co Bronek tu wrzucał


z dedykowanej appki można sobie robić harmonogramy, scenariusze, timery cuda wianki
albo jak na appce samochodu zobaczysz że jest naładowany do pełna. odłączyć ładowanie
 

Slawomir

Zadomawiam się
jak już sie bawić to lepiej coś takiego co Bronek tu wrzucał


z dedykowanej appki można sobie robić harmonogramy, scenariusze, timery cuda wianki
albo jak na appce samochodu zobaczysz że jest naładowany do pełna. odłączyć ładowanie
Myślałem o czymś takim, ale ostatecznie poszedłem w prymitywniejsze rozwiązanie,
mam garaż pod domem i musiałbym dodatkowe wi-fi podciągnąć,
Wbrew pozorom takie analogowe rozwiązanie jest wygodniejsze w obsłudze,
nie jestem też z pokolenia, które do wszystkiego musi używać apek ... 😁

A tak na marginesie to bardzo fajny ten eWelink SONOFF.
 

KrzysztofFly

Moderator
Podzielę się moimi ostatnimi przemyśleniami odnośnie ładowania, czy ładować do 80%, czy może jednak do 100% (pamiętając o jednak sporym górnym buforze Stellantisów).
Prawie od zawsze ładowałem moje e-C4 do 80% (wykorzystując do tego sterowanie wtyczką z Home Assistant), do 100% ładowałem tylko wtedy kiedy wiedziałem, że szykuje się większy niż codzienny przebieg. W tym czasie deklarowany zasięg po naładowaniu do 100% spadł z około 346-354km przy nowym samochodzie do 304-308 przy przebiegu ponad 40kkm.
No i teraz od kilkunastu dni ładuję go codziennie do 100%, no i co z tego wychodzi?
Zwiększył się zasięg po doładowaniu do 100%, najczęściej 320-326km, ma to pokrycie w danych podawanych przez car Scanner
Dane z 7 czerwca
Zrzut ekranu 2023-06-22 215510.png
Dane z dzisiaj
Zrzut ekranu 2023-06-22 215446.png
Zdecydowanie widać tutaj, że bateria jest doładowana o ponad 2kWh więcej.
Wnioskuję więc, że bateria się pewnie lepiej zbalansowała, kwestia więc czy jest sens na siłę ładować ją do 80%, skoro nawet producent nie zapewnił odpowiedniego mechanizmu, czy wiedząc, że ma ona duży górny bufor, po prostu olać to i ładować zawsze do "pełna".
Mój samochód ma na dzień dzisiejszy niecałe 45kkm.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Generalnie dla ogniw lepiej na 80% i tutaj nie ma żadnych wątpliwości. Ale dla BMS-a to już inna bajka. Niestety, ale ciągłe ładowanie do 80% powoduje, że BMS nie zna prawdziwej pojemności baterii. Ja robię tak, że na codzień do 80%, ale raz, może dwa razy na miesiąc do 100%. Z tego co zauważyłem to powoduje, że BMS w miarę dokładnie zna jej pojemność, a przy okazji nie degraduję ogniw. Ale moje auta to nie stellantisy, tutaj już sam musisz popróbować. Może u Ciebie wystarczy raz na trzy miesiące do 100%, a może trzeba będzie raz na tydzień.
 
Top