Ładowanie LEAFa II - tylko z nadprodukcji PV

zibizz1

Pionier e-mobilności
@neqs Weź najpierw auto elektryczne i ładuj małą moca gdy jest dużo słońca. Po 2 tygodniach już będziesz wiedział że auto elektryczne nie jest na 2 lata tylko do konca życia i wtedy zdecyduj sie na porządną ładowarkę. Skoro juz masz licznik od Huawei to polecam ładowarkę od Huawei, jesli znajdziesz to moze być dowolna smart ładowarka tylko bedzie wymagała licznika z ktorym sie skomunikuje. Taki licznik to 400-1000zl wiec dublowanie go nie ma sensu.

Chyba Schneider ma dość tanio taki zestaw, ładowarka(EVH4S11N2) bez kabla na Amazonie jest za 850zl i licznik 650zl (eva1hpc3) ale trzeba sprawdzić czy to razem działa

Niektóre auta wynagaja specjalnych ustawień. Akurat dla Leafa nie mam profilu w swojej ale jest tez wiele takich ustawień niezależnych od marki, typu symulowanie odlaczenia kabla czy minimalne przerwy pomiędzy trybami itd
 

neqs

Zadomawiam się
Licznik tak jak napisałeś już mam, z tego co czytam jak mi się uda z nim skomunikować to HA bez problemu ogarnie sprawę i wtedy już mogę każdą jedną ładowarkę sobie kupić i wtedy sterować nią przez HA, więc myślę, że pójdę pewnie w tym kierunku póki co, a w razie wu w każdej chwili ładowarkę od huaweia mogę kupić i postawić, to bezproblemowy i szybki temat jeżeli z HA mi się nie uda :) ale patrząc na inny wątek na tym forum odnośnie właśnie tego typu integracji to jest to spokojnie do ogarnięcia i ma to sens :)
 

6a8

Posiadacz elektryka

viallos

Pionier e-mobilności
to HA bez problemu ogarnie sprawę i wtedy już mogę każdą jedną ładowarkę sobie kupić i wtedy sterować nią
Nie prawda, bo pewnie dużo ładowarek umożliwi ci tylko włącz/wyłącz a tu nie o to chodzi. Chodzi o dopasowanie mocy do nadprodukcji.
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Ja mam prościej bo jestem na netmeteringu (20/80) i niespecjalnie się przejmuje porą, choć jeżeli jest dobra okazja i jestem w domu to ładuje EV. Myślę że koszty wrzucone w inteligentny odzysk nadwyzki będą jedną ze słabiej spłacających się inwestycji, włączając w to ciągle restartowanie procesu ładowania.
Ale u siebie mam podobny jak opisany wyżej układ na podgrzeiwe wody tzn kiedy produkcja na każdej z faz przekracza 1kW włączam 3 fazową grzałkę (3x1kW) w zasobniku CWU i grzeje wodę aż do odcięcia termostatu na grzałce. Tylko grzałka i bojler to nie akumulator EV
też tak myślałem ale jednak mając 15kwp za chwile jeszcze więcej (30% produkcji to aż 4500kwh), zamiast rozbudowywać instalacje postanowiłem optymalnie korzystać z tego co mam, 2 auta do ładowania, jedno robi 2tys km miesięcznie, drugie ok 5tys km. i wychodzi że ładowarka może się spłacić w rok; dodatkowo obniżam napięcie i nie ma problemu z wyłączaniem się falownika. Dla mnie bardziej to opłacalne niż montaż magazynu,.
Przy dużej instalacji rzadko kiedy spada nadwyżka poniżej 1.4kw wiec nie ma problemu z wyłączaniem się ładowania - można też ustawić ładowanie 1.4kw jako minimum nawet gdy nie ma nadprodukcji.
 

carinus

Fachowiec
Nie licz za bardzo na obniżenie napięcia. Energetyka zadba żeby podkręcone trafo skutecznie wyłączyło kogo trzeba.
 

nabrU

Moderator
@neqs Weź najpierw auto elektryczne i ładuj małą moca gdy jest dużo słońca. Po 2 tygodniach już będziesz wiedział że auto elektryczne nie jest na 2 lata tylko do konca życia i wtedy zdecyduj sie na porządną ładowarkę. Skoro juz masz licznik od Huawei to polecam ładowarkę od Huawei, jesli znajdziesz to moze być dowolna smart ładowarka tylko bedzie wymagała licznika z ktorym sie skomunikuje. Taki licznik to 400-1000zl wiec dublowanie go nie ma sensu.
I to według mnie jest najlepsza rada (y)

Brać samochód (choć ja bym wziął inny jak już to pisano, bo gwarantuje, że Ci się to spodoba i wtedy Leaf jest niejako ciutkę 'przedpotopowy') i ładować wstępnie cegłą z gniazdka (można wspomóc się HA czy czymś innym).

Jak już na 100% będziesz wiedział że EV to jest to, to nie żałuj kasy i kup cos co 'umie w PV' i ma OCPP aby być 'future proof'. Dla mnie takim EVSE jest Zappi: drogie ale ja nic lepszego nie widzę na rynku (wersja 3-fazowa pozwala ładować do 22kW). Cała obsługa nadmiaru PV jest robiona przez przekładniki CT albo (bezprzewodowo) poprzez Harvi więc żadnych spec liczników do tego chyba nie potrzeba. W razie co Zappi ogarnia też w swoim ekosystemie podgrzewanie wody CWU, więc jak to Cię interesuje to masz wszystko ogarnięte bez jakiegoś 'druciarstwa' z jakimiś stycznikami, HA i bóg wie czym.

Poniżej instrukcja instalacji Zappi z opisami i schematami więc zerknij i oszacuj czy opłaca się bawić czy zapłacić za coś co działa. Być może EVSE Huawei ma podobną / taką samą funkcjonalność więc ja bym (docelowo) szedł tą drogą.

 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Przez rok czasu przejechałem Leaf'em 40kWh 20.000km ze średnio rocznym poborem energii 13kWh/100km

Jak masz plan na 60km dziennie to ustaw z timera ładowanie auta np od 11:00 do 13:30 i wepnij cegłę. Tyle filozofii. Więcej jak 2-3h zależnie od stylu jazdy na zwykłym kontakcie Ci nie potrzebne. Autu też to nie potrzebne, ba, bateria podziękuję za wolne ładowanie ładnym SOH.

Na przestrzeni kiedy to monitoruję Leaf Spy dzięki ładowaniu na kontakcie od 15 do 20kkm SOH spadł jedynie o 0.25%

Ja wiem że niektórzy jeżdżą po 300km na dobę i bez walboxa nie ma życia, ale dajcie na luz. To namawianie wygląda jakby namawiać nowicjusza na paintballu żeby ubrał płytę balistyczną w kamizelkę, MPG, plecak wz 987 i oczywiście z 10 pełnych magazynków.
 
Last edited:

neqs

Zadomawiam się
Nie prawda, bo pewnie dużo ładowarek umożliwi ci tylko włącz/wyłącz a tu nie o to chodzi. Chodzi o dopasowanie mocy do nadprodukcji.
Ładowarka z leafa zbyt wielkiej mocy nie ma :) Wystarczy, że będę sprawdzał w HA jaką mam nadprodukcję w bilansowaniu godzinowym i automatyzacja to przeliczy i na jaki czas uruchomić ładowarkę :)

I to według mnie jest najlepsza rada (y)

Brać samochód (choć ja bym wziął inny jak już to pisano, bo gwarantuje, że Ci się to spodoba i wtedy Leaf jest niejako ciutkę 'przedpotopowy') i ładować wstępnie cegłą z gniazdka (można wspomóc się HA czy czymś innym).

Jak już na 100% będziesz wiedział że EV to jest to, to nie żałuj kasy i kup cos co 'umie w PV' i ma OCPP aby być 'future proof'. Dla mnie takim EVSE jest Zappi: drogie ale ja nic lepszego nie widzę na rynku (wersja 3-fazowa pozwala ładować do 22kW). Cała obsługa nadmiaru PV jest robiona przez przekładniki CT albo (bezprzewodowo) poprzez Harvi więc żadnych spec liczników do tego chyba nie potrzeba. W razie co Zappi ogarnia też w swoim ekosystemie podgrzewanie wody CWU, więc jak to Cię interesuje to masz wszystko ogarnięte bez jakiegoś 'druciarstwa' z jakimiś stycznikami, HA i bóg wie czym.

Poniżej instrukcja instalacji Zappi z opisami i schematami więc zerknij i oszacuj czy opłaca się bawić czy zapłacić za coś co działa. Być może EVSE Huawei ma podobną / taką samą funkcjonalność więc ja bym (docelowo) szedł tą drogą.

Przyszłościowo jak wszystko się powiedzie to pewnie wskoczy ładowarka smart z huaweia w jednym ekosystemie, ale póki co szukam budżetowego rozwiązania i chyba już znalazłem dzięki nakierowaniu kolegów w tym wątku :)

Przez rok czasu przejechałem Leaf'em 40kWh 20.000km ze średnio rocznym poborem energii 13kWh/100km

Jak masz plan na 60km dziennie to ustaw z timera ładowanie auta np od 11:00 do 13:30 i wepnij cegłę. Tyle filozofii. Więcej jak 2-3h zależnie od stylu jazdy na zwykłym kontakcie Ci nie potrzebne. Autu też to nie potrzebne, ba, bateria podziękuję za wolne ładowanie ładnym SOH.

Na przestrzeni kiedy to monitoruję Leaf Spy dzięki ładowaniu na kontakcie od 15 do 20kkm SOH spadł jedynie o 0.25%

Ja wiem że niektórzy jeżdżą po 300km na dobę i bez walboxa nie ma życia, ale dajcie na luz. To namawianie wygląda jakby namawiać nowicjusza na paintballu żeby ubrał płytę balistyczną w kamizelkę, MPG, plecak wz 987 i oczywiście z 10 pełnych magazynków.
To jest bardzo życiowa porada o której jakoś nie pomyślałem, żeby w sumie przeliczyć na ile codziennie będę musiał włączyć ładowanie i uruchomić to wg harmonogramu o jakiejś porze dużej produkcji, a ewentualnie gdyby było jakieś zachwianie pogody, zachmurzenie to zawsze można zmienić lub wyłączyć ładowanie w danym dniu. Gdyż przy moich przebiegach raczej codziennie nie będę się musiał ładować w lecie.

Ale reasumując ten wątek i po przeczytaniu innego na tym forum i wielu innych w innych źródłach odnośnie ustawiania HA. Serwer HA u mnie już stoi, integrację z falownikiem i licznikiem energii mam pięknie zrobioną, więc teraz już prosty temat żeby zrobić warunki i zasterować (na początek) zwykłą ładowarką. A sam FUN ze stawiania HA i po uruchomieniu integracji z falownikiem bezcenny :D

Także teraz już z górki i na pierwszy rzut zrobię integrację a docelowo gdy wszystko będzie okej pewnie wskoczy ładowarka smart tak jak sugerujecie :) ale jednak to zrobiłem (póki co) za 0zł, więc bardzo fajna opcja, a przy okazji pozwoli również zasterować jakimiś innymi odbiornikami które pozwolą zwiększyć autokonsumpcję :)

Dzięki wszystkim za porady (za anty-porady też :D) i pomoc :)
 

Attachments

  • 432.PNG
    432.PNG
    31,2 KB · Liczba wyświetleń: 7
  • 43.PNG
    43.PNG
    9,6 KB · Liczba wyświetleń: 7
Top