Pewnie będzie działać, natomiast wyciągasz dane historyczne (bilans w danej godzinie zegarowej), a nie aktualny stan PV (czy w danej chwili prąd z sieci jest pobierany, czy nie). Być może o to ci chodziło, bo z tego co kojarzę pojawiają się jakieś plany bilansowania energii oddanej/pobranej właśnie godzinowo.
O ile mi wiadomo, w tej chwili tak nie jest i jeżeli od 12:00 do 12:30 oddasz 1 kWh, a do 12:30 do 13:00 pobierzesz z sieci brakujące 1kWh, to będzie to liczone osobno, jako oddanie i pobranie prądu z potrąceniem tych 20%. Żeby tego uniknąć potrzebujesz wiedzieć, czy w danym momencie pobierasz, czy wypychasz prąd do sieci. To niestety oznaczałoby, że z automatyzacją trzeba byłoby pobawić się nieco bardziej.
Jeżeli twoim celem jest nie oddawać energii do sieci, ale również jej nie pobierać, to należałoby na bieżąco sprawdzać w którą stronę płynie prąd. Służą do tego przekładniki prądowe (taki miernik cęgowy), który zakładasz na przewód/przewody. Prawdopodobnie istnieją jakieś rozwiązania łatwe do podłączenia pod HA. I w najprostszym rozwiązaniu automatyka wygląda tak - oddajesz prąd - włączasz ładowanie samochodu, pobierasz prąd - wyłączasz.
Tylko jeżeli samochód pobiera 7.2 kW (strzelam, nie wiem ile może pociągnąć Leaf), a ty masz nadprodukcję 1 kW, to wpadniesz w pętlę załączenia/rozłączenia ładowania. Nawet jeżeli ustawisz sobie próg załączenia na 7.2 kW, to i tak w pewnym momencie, kiedy nadprodukcja będzie oscylować wokół tych 7.2 kW taki cykl załączeń/rozłączeń się zdarzy.
Do ogarnięcia tego problemu służy histereza, czyli wprowadzenie do tej automatyki pewnego opóźnienia. W najprostszej postaci można to zaimplementować jako "nie przełączaj częściej niż 1 raz na 5 minut". W wersji bardziej rozbudowanej bierze się pod uwagę szybkość zmiany zjawiska (pochodna od natężenia prądu) i samą wartość. W twoim przypadku użycia, chodzi o to, żeby wykluczyć przelatujące chmurki, albo chwilowe załączenie jakiegoś pieca, czy innej maszyny.
Co do potrzeby sterowania mocą - chodzi o scenariusz, kiedy masz przez np. godzinę nadprodukcję 5 kW - przy ustawieniu ładowania na 7.2 kW te 5kW pójdzie w sieć. Mając możliwość sterowania mocą, załączy się ładowanie samochodu z mocą 5kW. Czyli system robi się bardziej efektywny.