Ładowanie samochodu - pytanie od laika

ArielBB

Nowy na Forum
Cześć! Od kilku dni jestem posiadaczem pierwszego w moim życiu samochodu elektrycznego (Skoda Elroq).

Wiem, że powinienem ładować do 80% pojemności baterii i nie rozładowywać poniżej 20%.

Nie wiem jednak czy mogę bez uszczerbku dla żywotności baterii ładować aamoxhod przy stanie 30-40% baterii. Mowa o ładowarce w domu 11 KW.
 

nabrU

Moderator
Wiem, że powinienem ładować do 80% pojemności baterii i nie rozładowywać poniżej 20%.

To jest tylko zalecenie. Nie musisz być 'niewolnikiem' samochodu i jak trzeba doładować więcej niż 80% to doładuj (nawet do 100%), ale staraj się w ciągu kilku godzin wyjechać z takim SOC. Spokojnie możesz również zużywać baterię nawet do paru procent. Właściwie tylko przy niskim SOC zobaczysz maksymalne prędkości ładowania na ładowarce DC.

Nie wiem skąd obawa ładowania od 30-40%. Spokojnie można (y)
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Cześć! Od kilku dni jestem posiadaczem pierwszego w moim życiu samochodu elektrycznego (Skoda Elroq).

Wiem, że powinienem ładować do 80% pojemności baterii i nie rozładowywać poniżej 20%.

Nie wiem jednak czy mogę bez uszczerbku dla żywotności baterii ładować aamoxhod przy stanie 30-40% baterii. Mowa o ładowarce w domu 11 KW.
Gratuluję dobrej decyzji i udanego zakupu!

Bez obaw - we wszystkim trzeba zachować rozsądek. Pewnie będę kontrowersyjny, ale bez przesady z tym kultem żywotności baterii ;)

Z moich doświadczeń z EV wychodzi tak:
-nie rozładowywać poniżej 20% - ze względów praktycznych: tak (auto z 20% SoC daleko nie zajedzie, w razie gdyby nagle coś wypadło nieplanowanego...)
Ale jak jadę w trasę i zasięg jest tak wyliczony że dojeżdżam do celu ze stanem 6...7% to trudno - samochód jest dla człowieka a nie odwrotnie. Przecież nie będę po drodze tracił pół godziny z życiorysu na przymusowy postój i ładowanie, tylko dla podtrzymania wiary w akumulator...

- powinienem ładować do 80% pojemności baterii - to chyba dotyczy starszych baterii (chemia) i szybkich ładowarek DC. Jeśli ktoś zna historię z nowszymi bateriami LFP w Tesli - prośba o komentarz, doprecyzowanie. U siebie w instrukcji nic nie znalazłem o tym ładowaniu do 80% ...

Przy ładowaniu DC staram się odłączać przy 80-90% bo: 1) to szybki proces - mogę to upilnować, 2) pod sam koniec ładowanie idzie już małą mocą (6 kW), brakuje cierpliwości i szkoda blokować stanowisko, 3) a co jeśli jednak ... ;)
Przy wolnym ładowaniu AC rzadko kiedy jestem w stanie dopilnować tych 80%. W aucie mogę tylko nastawić timer ładowania, a nie zamierzam przy tym siedzieć i wyliczać nastawy...
Przed wyjazdem w trasę ładuję obowiązkowo na 100%, aby starczyło na przejazd całego odcinka, bez postojów na ładowanie.
Poza tym ładuję auto nie codziennie, tylko np. raz na 5 dni, więc skala zjawiska jest mniejsza.

U mnie po roku eksploatacji w takim trybie (65 ładowań DC, 200 ładowań AC-większość do 100%, 15700 km przejechane) diagnostyka OBDII pokazała mi stan SOH akumulatora: 95% - dramatu nie ma.
A na rocznym przeglądzie w ASO powiedzieli, że wciąż ma 100%, bo dla klienta mają inną skalę oceny :rolleyes:

Auto: Leaf2 , 40 kWh. Nie planuję go używać przez dekady ;) te 8 lat gwarancji na akum. w zupełności mi wystarczy. Nawet jak potem straci te 20% pojemności, wciąż będzie dobrze sprawdzał się po mieście.
 

daniel

Señor Meme Officer
Nie wiem jednak czy mogę bez uszczerbku dla żywotności baterii ładować aamoxhod przy stanie 30-40% baterii. Mowa o ładowarce w domu 11 KW.
Z tego co czytam to jest tam bateria NMC, a więc taka co najlepiej czuje się w okolicach 50%.
Najlepiej się trzymać w okolicy tego środka.
Na przykład ładowanie-rozładowanie 5 razy 60-40% to o wiele mniejsze zużycie niż 1 raz rozładowanie 100-0% chociaż z baterii wyciągasz tyle samo energii.
Pojemność baterii maleje też z czasem na co nie masz wpływu i tego nie powstrzymasz, więc to nie jest tak, że postawisz pod kocem i będzie zabytkiem. Chociaż Kyle Connor z kanału Out of Spec na YT znajduje elektryki "w stodołach", które stały nieużywane długi czas i trzymają się zaskakująco dobrze.
Jeśli potrzebujesz naładować do 100% to ładuj. Jeśli potrzebujesz dojechać do ładowarki na 1%, to zrób to. To i tak nie jest prawdziwe 0% i 100%. Bateria ma swój system zarządzający i nie pozwoli uszkodzić Ci baterii zbyt mocnym rozładowaniem itp.
Problemem byłoby to gdybyś naładował i zostawił go, żeby stał dłuższy czas (na kilka dni na przykład kiedy jest bardzo gorąco albo bardzo zimno) Jak skończysz ładowanie na krótko przed odjazdem (powiedzmy godzinę albo dwie) to ma minimalny wpływ na degradację.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
To jest tylko zalecenie. Nie musisz być 'niewolnikiem' samochodu i jak trzeba doładować więcej niż 80% to doładuj (nawet do 100%), ale staraj się w ciągu kilku godzin wyjechać z takim SOC.
Z tymi kilkoma godzinami to też bez przesady. Baterie nie lubią być całkowicie naładowane w cieple. Ja bym powiedział "w ciągu doby, chyba że auto jest na słońcu".
- powinienem ładować do 80% pojemności baterii - to chyba dotyczy starszych baterii (chemia) i szybkich ładowarek DC. Jeśli ktoś zna historię z nowszymi bateriami LFP w Tesli - prośba o komentarz, doprecyzowanie. U siebie w instrukcji nic nie znalazłem o tym ładowaniu do 80% ...
LFP mają podobnie pod względem zdrowia, ale wymagają okresowego ładowania do 100% ze względu na kalibrację BMS-a. Ich spadek napięcia jest bardziej płaski, więc trudniej określić ich rzeczywisty poziom naładowania.
Na YT na kanale Engineering Explained są dwa przystępne materiały o tym, jeden o chemii NMC, i drugi o LFP.
 

tlisek

Tomek
Ode mnie też gratulacje!

Podepnę się do tematu, bo od dwóch dni również mam już swojego Elroqa ;)

Mam pytanie dotyczące dobrych manier ładowania: powiedzmy, że wybieram się z rodziną na całodniową wycieczkę do ZOO we Wrocławiu. Widzę, że na parkingu obok jest się kilka słupków AC - na ile dużym faux pas byłoby zostawienie auta podpiętego przez cały czas zwiedzania, nawet jeśli w międzyczasie naładuje się do 80–100%?

A może wypadałoby wyjść i się przeparkować (co chyba nie wchodzi w grę, bo nie da się wrócić do środka na tym samym bilecie :p )?
 

daniel

Señor Meme Officer
Mam pytanie dotyczące dobrych manier ładowania: powiedzmy, że wybieram się z rodziną na całodniową wycieczkę do ZOO we Wrocławiu. Widzę, że na parkingu obok jest się kilka słupków AC - na ile dużym faux pas byłoby zostawienie auta podpiętego przez cały czas zwiedzania, nawet jeśli w międzyczasie naładuje się do 80–100%?

A może wypadałoby wyjść i się przeparkować (co chyba nie wchodzi w grę, bo nie da się wrócić do środka na tym samym bilecie :p )?
Zdania są podzielone. Moim zdaniem można stać. Operator zazwyczaj nie daje opłat za stanie po naładowaniu. Trzeba to sprawdzić.

Co innego ładowarka DC. Tam jeśli jest kolejka to ładuj się tylko tyle ile rzeczywiście potrzebujesz.

 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Ode mnie też gratulacje!

Podepnę się do tematu, bo od dwóch dni również mam już swojego Elroqa ;)

Mam pytanie dotyczące dobrych manier ładowania: powiedzmy, że wybieram się z rodziną na całodniową wycieczkę do ZOO we Wrocławiu. Widzę, że na parkingu obok jest się kilka słupków AC - na ile dużym faux pas byłoby zostawienie auta podpiętego przez cały czas zwiedzania, nawet jeśli w międzyczasie naładuje się do 80–100%?

A może wypadałoby wyjść i się przeparkować (co chyba nie wchodzi w grę, bo nie da się wrócić do środka na tym samym bilecie :p )?
Gratuluję zakupu i życzę wiele szczęścia z użytkowania nowego EV!
To dobre pytanie.
Moim zdaniem zależy od stanu naładowania pod tym ZOO i długości Twojej drogi powrotnej.
Jeśli dojedziesz na SoC <50%, lub powrót będzie "na styk" lub ma zabraknąć prądu- ładuj bez zastanowienia. Ładowanie na AC i tak pewnie potrwa z 4-5h (nie wiem jaką moc tam mają) więc słupek będzie dobrze wykorzystany.
A jeśli pod ZOO masz SoC >65% i do domu spokojnie wrócisz (a tam czeka własna ładowarka) - lepiej pozostawić słupek tym co mieli mniej szczęścia z baterią ;)

Przeparkowanie po naładowaniu na AC - tylko w granicach zdrowego rozsądku, jak masz możliwość i nie zaburzy Ci to planu dnia. Samochód dla człowieka, a nie na odwrót :)
 

tlisek

Tomek
Zdania są podzielone. Moim zdaniem można stać. Operator zazwyczaj nie daje opłat za stanie po naładowaniu. Trzeba to sprawdzić.

Co innego ładowarka DC. Tam jeśli jest kolejka to ładuj się tylko tyle ile rzeczywiście potrzebujesz.


Jak tak teraz sobie myślę to dojeżdżając na 10% to przy 11kW do 80% i tak się nie doładuje przez całe zwiedzanie ;)
 

tlisek

Tomek
Gratuluję zakupu i życzę wiele szczęścia z użytkowania nowego EV!
To dobre pytanie.
Moim zdaniem zależy od stanu naładowania pod tym ZOO i długości Twojej drogi powrotnej.
Jeśli dojedziesz na SoC <50%, lub powrót będzie "na styk" lub ma zabraknąć prądu- ładuj bez zastanowienia. Ładowanie na AC i tak pewnie potrwa z 4-5h (nie wiem jaką moc tam mają) więc słupek będzie dobrze wykorzystany.
A jeśli pod ZOO masz SoC >65% i do domu spokojnie wrócisz (a tam czeka własna ładowarka) - lepiej pozostawić słupek tym co mieli mniej szczęścia z baterią ;)

Przeparkowanie po naładowaniu na AC - tylko w granicach zdrowego rozsądku, jak masz możliwość i nie zaburzy Ci to planu dnia. Samochód dla człowieka, a nie na odwrót :)

Plan jest taki że trasa KRK -> WRO z jakimś drobnym ładowaniem na trasie musi być (podbicie o 10% wg ABRP) żeby dojechać, także dojeżdżam na pusto i chciałbym się doładować na maxa przed trasą powrotną
 
Top