Ładowanie w domu z gniazda siły

EVJerry

Fachowiec
Jeszcze jedno: w Stanach na bank nie ma końcówki na siłę, bo oni biedni nie mają 3 fazowego prądu. Dlatego też mogą mieć taki smukły wtyk do ładowania (NACS).
Nie masz racji. W Stanach dostępne są 3-fazowe gniazda NEMA 14-50.
NACS i smukłoś tego gniazda kompletnie nie ma nic wspólnego z ilością faz. To jest gniazdo, które łączy linię zasilania oraz linię sterującą w jednym - z tego powodu ma mniej pinów, więc także mniejsze wymiary.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Nie masz racji. W Stanach dostępne są 3-fazowe gniazda NEMA 14-50.
NACS i smukłoś tego gniazda kompletnie nie ma nic wspólnego z ilością faz. To jest gniazdo, które łączy linię zasilania oraz linię sterującą w jednym - z tego powodu ma mniej pinów, więc także mniejsze wymiary.
W USA maja dwie fazy, pomiędzy którymi jest 220V i to jest odpowiednik naszego 400V 3fazowego.
Gdy pomiędzy te 220V wstawiają neutralny to maja 110V. W gnieździe NEMA 14-50 masz
neutralny
uziemnienie
faza1
faza2

między fazami jest 220V a pomiędzy kazda faza i neutralnym 110V

Wtyczka NACS nie łączy lini zasilania z linia sterująca tylko łączy linie zasilania DC z zasilaniem AC. Dwa najgrubsze piny to albo DC+- albo AC L1 L2/N, potem na srodku na dole mamy uziemienie i po bokach uziemnienia sterowanie
 

EVJerry

Fachowiec
W USA maja dwie fazy, pomiędzy którymi jest 220V i to jest odpowiednik naszego 400V 3fazowego.
Gdy pomiędzy te 220V wstawiają neutralny to maja 110V. W gnieździe NEMA 14-50 masz
neutralny
uziemnienie
faza1
faza2

między fazami jest 220V a pomiędzy kazda faza i neutralnym 110V
Tak, z rozpędu napisałem o 3 fazach, a chodziło o odpowiednik "siły".
Wtyczka NACS nie łączy lini zasilania z linia sterująca tylko łączy linie zasilania DC z zasilaniem AC. Dwa najgrubsze piny to albo DC+- albo AC L1 L2/N, potem na srodku na dole mamy uziemienie i po bokach uziemnienia sterowanie
Tu też się rozpędziłem. Chodziło mi o to, że NACS używa tych samych pinów do AC i DC, natomiast CCS, używany w Europie, ma do tego oddzielne linie.

A, tak na marginesie, mam wrażenie, że upowszechnienie NACS wśród innych niż Tesla producentów w USA wcześniej, lub później, sprawi, że standard ten przywędruje do Europy.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@EVJerry Nie przywedruje bo NACS ma 2 piny za mało na Europę, Chiny Australię i Afrykę

To jest NORTH AMERICAN Charging Standard i tylko tam będzie używany bo tam sprawdza się wyśmienicie.

A nie przepraszam, NACS już przywędrował do EU dawno temu w pierwszych Teslach i można jeszcze go zobaczyć na SuC v2 ale prawie zaniknął.

Nie bardzo widzę też miejsce na jakieś ECS (European Charging Standard) bo trudno o jakąś większą kompaktowość przy 1000-1500V i 500A. Łączenie DC z AC to zbyt dużo komplikacji a zbyt malo zysków u nas
 

EVJerry

Fachowiec
Nie bardzo widzę też miejsce na jakieś ECS (European Charging Standard) bo trudno o jakąś większą kompaktowość przy 1000-1500V i 500A. Łączenie DC z AC to zbyt dużo komplikacji a zbyt malo zysków u nas

Jeśli się nie mylę, to specyfikacja CCS2 mówi o maksymalnie 920V i maksymalnie 350A. Tymczasem NACS w nowej specyfikacji obsługuje do 1000V i radzi sobie z 900A.
Samochody mają coraz większe baterie i obsługują coraz większe prądy ładowania. Jeśli dobrze liczę, to 920V i 350A daje łącznie 322 kW maksymalnej mocy ładowania, więc i tak w przyszłości czeka nas jakiś nowy standard gniazda. Niektórzy producenci, np. Audi, już teraz instalują oddzielne gniazdo do ładowania AC, więc wcale nie jest oczywistym, że zachodzi potrzeba gniazda łączącego AC i DC, szczególnie, że większe prądy ładowania muszą wiązać się z większą powierzchnią styku, co przekładałoby się na jeszcze mniej poręczne wtyczki niż obecnie.
Z drugiej strony, gdyby piny AC wytrzymywały większy prąd, to dałoby się ich użyć do DC. W takim przypadku europejskie 3 fazy + neutralny dawałyby możliwość jednoczesnych 2 par DC.

No ale na pewno nad tym głowią się już jacyś spece.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
CCS2 to 1000V i 500A z chłodzonym przewodem. Krótkotrwale do 700A. "Nigdy w osobowce nie będzie trzeba więcej";). Obecnie jeśli coś(autobus, łódka) potrzebuje szybciej to używa 2 gniazd CCS bo MCS(1250V 3000A) dopiero wchodzi.

Gdy auto osobowe ma 2 gniazda to zazwyczaj dla wygody i jedno jest np AC a drugie AC/DC
 

EVJerry

Fachowiec
CCS2 to 1000V i 500A z chłodzonym przewodem. Krótkotrwale do 700A. "Nigdy w osobowce nie będzie trzeba więcej";).
Tak, tak... Swego czasu Bill Gates miał powiedzieć, że 640 KB pamięci w komputerze powinno wystarczyć każdemu...
 

p0li

Pionier e-mobilności
Tak, tak... Swego czasu Bill Gates miał powiedzieć, że 640 KB pamięci w komputerze powinno wystarczyć każdemu...
no to akurat to jest mit
CCS wystepuje w wersji hi power - do 850A
kolejnym stopniem jest MCS - w wersji R do 4,5 MW wiec na troche starczy :)
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Tak, tak... Swego czasu Bill Gates miał powiedzieć, że 640 KB pamięci w komputerze powinno wystarczyć każdemu...
Dlatego było w cudzysłowie z uśmiechem, ale poważnie wydaje mi się że nikt nie będzie chciał schodzić z czasem ładowania 10-70 poniżej 10 minut bo taka pauza w trasie mniej więcej tyle zajmuje. A zauważalna zmiana wymaga 2x większych nakładów finansowych i nikt za to nie będzie chciał płacić. Nawet gdy uda sie wsadzić do auta 200kWh to obecny standard pozwala doładować takie auto poniżej 15 minut. Z tego samego powodu na stacji paliw nie leje sie szybciej paliwo, tylko tam przyspieszenie to nie jest duży koszt dlatego mamy ok minutę nalewania. Koszty vs zyski
 
Top