Ładowanie w trasie/mapy/aplikacje

nyknow

Fachowiec
OK - dziękuję wszystkim - czy to poniższe jest OK?

Czyli Teslę M3 można ładować:

1. DC - wtedy do auta wchodzi końcówka CSS i te ładowarki mają zazwyczaj kabel - chcąc tak się naładowac nie potrzebny nam kabel w aucie bo ma go ładowarka

2. AC - wtedy do auta wchodzi końcówka Type 2 i tutaj może być tak:
- wallbox w domu - kabel jest z wallbox
- ładowarka ktora ma kabel i wtedy jest to końcówka type 2
- ładowarka ktora nie ma kabla i wtedy potrzebne to co daje tesla do auta czyli type 2 (wyposażenie samochodu)
- ładowanie w domu ze standardowego gniazdka - tesla daje odpowiedni kabel z autem (wyposażenie samochodu)
 

nyknow

Fachowiec
Ps. Jeśli będziesz miał po drodze ładowanie na czymś innym niż SuC (supercharger), to w nawigacji auta po kliknięciu w ikonkę błyskawicy sprawdź czy widać ją oznaczoną na mapie i ustaw ją jako cel - auto podgrzeje Ci baterię i szybciej naładujesz ;)
Dziękuję- pytanie o to podgrzewanie baterii.

1. Ladowarka inna niż supercharger - muszę mieć rozumiem ustawione to jako cel w nawigacji - czyli jesli jadę z punktu X do Z i chcę się naładować w Y to musze ustawić w nawigacji samochodu że do Y bede jechał (Y to rozumiem konkretna ładowarka) i wtedy auto nagrzeje baterię?

2. Supercharger - tu jest inaczej?

3. Dom - wallbox albo gniazdko - tutaj potrzebne podgrzewanie a jesli tak to jak to uruchomić?

4. czy widać na wyświetlaczu że auto grzeje baterię (nie chodzi mi o extra urządzenia aplikacje ktorymi mozna to sprawdzić)

5. Ile KM wczesniej nalezy to grzanie włączyc - kiedy wiem ze nagrzał sie optymalnie itd.?
 

Adi

Zadomawiam się
I TM3 da radę 7.2kW z jednej fazy ? chyba raczej 3.6kW (16A) skoro może max 3 x16A
Pewnie, że da - jak będziesz miał odpowiednie przejściówki jak wyżej opisano i instalacja elektryczna w domu na to pozwoli - nowe EVSE jest jedno fazowe 1x32A
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
1. Tu do końca nie wiem, w zasadzie nie bywam poza zasięgiem superchargerów, ale jeśli nawigacja nie widzi szybkiej ładowarki to i tak nie podgrzeje, a jeśli widzi... to nie wiem ;-)

2. Supercharger będzie uwzględniony automatycznie, a bateria przygotowana, nie musisz ustawiać ich specjalnie.

3. Dla prędkości AC nie ma to większego znaczenia, bo prędkości ładowania i tak są niskie, samochód sam sobie ogarnie optymalne warunki.

4. Samochód nie pokazuje ani nie pozwala na włączenie przez kierowcę. Można zainstalować sobie OBD i podglądać sobie parametry baterii tam.
 

nyknow

Fachowiec
1. Tu do końca nie wiem, w zasadzie nie bywam poza zasięgiem superchargerów, ale jeśli nawigacja nie widzi szybkiej ładowarki to i tak nie podgrzeje, a jeśli widzi... to nie wiem ;-)

2. Supercharger będzie uwzględniony automatycznie, a bateria przygotowana, nie musisz ustawiać ich specjalnie.

3. Dla prędkości AC nie ma to większego znaczenia, bo prędkości ładowania i tak są niskie, samochód sam sobie ogarnie optymalne warunki.

4. Samochód nie pokazuje ani nie pozwala na włączenie przez kierowcę. Można zainstalować sobie OBD i podglądać sobie parametry baterii tam.
ad.2. czyli jak jest supercharger w okolicy to auto samo podgrzewa baterię nawet jesli nie wie czy planuję albo nie planuję tam ładowac? czyli generalnie to ładowanie jest bezobsługowe - oprocz dodania ew. non-supercharger jako cel w nawigacji i w sumie ma sens tylko do DC a AC nie ma znaczenia - good. :)
 

Michal

Moderator
Dziękuję- pytanie o to podgrzewanie baterii.

1. Ladowarka inna niż supercharger - muszę mieć rozumiem ustawione to jako cel w nawigacji - czyli jesli jadę z punktu X do Z i chcę się naładować w Y to musze ustawić w nawigacji samochodu że do Y bede jechał (Y to rozumiem konkretna ładowarka) i wtedy auto nagrzeje baterię?
Tak, obecnie z tego co wiem, poza SuC są dostępne chyba tylko Orleny. Można robić też takie kombinacje - chcesz się naładować na GreenWay, to ustawiasz jakiś Orlen w pobliżu i auto podgrzeje baterię, a ty go zrobisz w wała i pojedziesz na GW ;)
To jest taka trochę kombinacja zawsze, bo aby bateria została podgrzana przed Orlenem, musisz ustawić go konkretnie jako cel nawigacji - auto automatycznie nie kieruje na ładowarki inne niż SuC.

2. Supercharger - tu jest inaczej?
Z SuC nic nie musisz robić - będąc w Ustrzykach Górnych ustawiasz nawigację na Świnoujście i auto samo wyznacza trasę uwzględniając ładowanie i w razie potrzeby podgrzewa baterię przed dojechaniem do ładowarki.

3. Dom - wallbox albo gniazdko - tutaj potrzebne podgrzewanie a jesli tak to jak to uruchomić?
Przy ładowaniu AC (moce <=11kW) nie ma potrzeby podgrzewania baterii.

4. czy widać na wyświetlaczu że auto grzeje baterię (nie chodzi mi o extra urządzenia aplikacje ktorymi mozna to sprawdzić)
Jak bateria grzeje się na postoju (przygotowanie do wyjazdu), to w aplikacji na telefonie są takie bekoniki przy ikonce baterii, a jak jedziesz autem do ładowarki, to na ekranie pojawia się dość duży komunikat o podgrzewaniu baterii. Proces rozpoczyna się mniej więcej 1h30m przed dojechaniem.

5. Ile KM wczesniej nalezy to grzanie włączyc - kiedy wiem ze nagrzał sie optymalnie itd.?
Sam nie włączysz - musisz mieć cel na ładowarkę dostępną w nawigacji. Ile wcześniej zależy od temperatury i mocy ładowania. Np. żeby mieć pełną moc na SuC v3 (250kW) musisz mieć temperaturę baterii pewnie >35C, a żeby to osiągnąć od powiedzmy 0C, potrzeba pewnie około 1-1,5h.

ad.2. czyli jak jest supercharger w okolicy to auto samo podgrzewa baterię nawet jesli nie wie czy planuję albo nie planuję tam ładowac? czyli generalnie to ładowanie jest bezobsługowe - oprocz dodania ew. non-supercharger jako cel w nawigacji i w sumie ma sens tylko do DC a AC nie ma znaczenia - good. :)
Jak SuC nie jest ustawiony jako cel albo ładowanie po drodze, to auto nic nie podgrzewa, bo gdyby tak było, to jeżdżąc po Warszawie miałbyś non stop grzanie. Grzanie uruchamia się tylko jeśli w nawigacji w danym momencie jest ustawiona szybka ładowarka o której Tesla wie - jest to SuC albo widać ją na mapie po kliknięciu błyskawicy. @Gandalf miał na myśli, że jak ustawisz nawigację z Warszawy do Rzeszowa, to ona automatycznie ustawić Ci po drodze ładowanie na SuC, a auto przed dojechaniem tam zacznie grzać baterię - okolica ładowarki nie ma tu znaczenia.
 

solik

Pionier e-mobilności
chyba tylko Orleny
ale chyba nie wszystkie, mi sie nie udalo oszukac tesli i przed ladowaniem na darmowej ladowarce wskazanie orlenu nie wywolalo grzania..

ktos sprawdzal czy to kazdy orlen i w kazdej odleglosci? mialem 10km do ladowarki, moze to dziala od wiekszego dystansu
 
Top