Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
Przypadek?
Nie rozumiem dlaczego twoim zdaniem to finansujący jest beneficjentem przy wynajmie..
Opłata wstępna i opłata transferowa są określone we wniosku i to na ich pokrycie przeznaczona jest dotacja.
Klient zna wszystkie parametry istotne przy tego typu umowie przed jej zawarciem i to tylko jego decyzja. Wykup nie jest regułą przy tego typu umowach, a liczy się przede wszystkim miesięczna rata i jej stosunek do wartości pojazdu.
Równie dobrze mógłbyś podobnie napisać o normalnym leasingu na 125%, że firma leasingowa odbija sobie dotację dla klienta wyższym oprocentowaniem i to ona jest beneficjentem programu.
Ale w jednym i drugim przypadku to klient decyduje czy przy takiej umowie są rzeczywiście dla niego jakieś benefity i po prosty lichwiarskiego leasingu czy wynajmu nie wybierze.

Mając ofertę CFM (36 miesięcy / 15 tys. km) z miesięczną ratą 0,84% (od wartości katalogowej) czy 0,89% (od wartości ze zniżkami dealerskimi) ja raczej czuję się beneficjentem owej oferty z dotacją :) a czy umowa zostanie zawarta to się okaże ;)
 

Gurumotive

Fachowiec
Nie rozumiem dlaczego twoim zdaniem to finansujący jest beneficjentem przy wynajmie..

Bo jest właścicielem pojazdu, to CFM jest właścicielem, zarządza jego wartością, a Ty korzystasz odpłatnie z jego usług.

Leasing to forma finansowania inwestycji, na którą decyduje się leasingobiorca.

Opłata wstępna i opłata transferowa są określone we wniosku i to na ich pokrycie przeznaczona jest dotacja.
Klient zna wszystkie parametry istotne przy tego typu umowie przed jej zawarciem i to tylko jego decyzja.

Dotacja jest przeznaczona na zrównoważony transport.
Na transformację mobilności emisyjnej, na bezemisyjną, w Polsce.
Cykl życia samochodu EV to kilkanaście lat.
Gdybyś go zleasingował, to na 90% wróciłby za kilka lat na rynek wtórny w PL.
Ktoś biedniejszy niż Ty, mógłby go dalej używać.2

Wykup nie jest regułą przy tego typu umowach

W leasingu MRV (Market Residual Value) masz zagwarantowany buyback o określonej wartości.
Możesz wykupić, ale nie musisz. Z góry znasz warunki.

liczy się przede wszystkim miesięczna rata i jej stosunek do wartości pojazdu.

O jakim aucie w ogóle piszesz?


Równie dobrze mógłbyś podobnie napisać o normalnym leasingu na 125%, że firma leasingowa odbija sobie dotację dla klienta wyższym oprocentowaniem i to ona jest beneficjentem programu.

I to jest Twoja świadoma decyzja, że przepłacasz, masz konkurencyjne oferty.
Wszystko jest transparentne. Ty pokrywasz wysokie koszty, ale auto wraca na PL rynek po kilku latach.

Ale w jednym i drugim przypadku to klient decyduje czy przy takiej umowie są rzeczywiście dla niego jakieś benefity i po prosty lichwiarskiego leasingu czy wynajmu nie wybierze.

Decyzje pierwszego właściciela są kluczowe dla transformacji. To one decydują o tym, jak rynek będzie wyglądał za kilka lat.

Mając ofertę CFM (36 miesięcy / 15 tys. km) z miesięczną ratą 0,84% (od wartości katalogowej) czy 0,89% (od wartości ze zniżkami dealerskimi) ja raczej czuję się beneficjentem owej oferty z dotacją :) a czy umowa zostanie zawarta to się okaże ;)

Cykl życia pojazdu użytkowanego przez konsumenta (w EU mikroprzedsiębiorca to konsument),
jest obliczany na 3 użytkowników:
- 4 lata, 15kkm rocznie,
- 5 lata 12kkm rocznie,
- 7 lat 10kkm rocznie:
Łącznie 16 lat, 190 kkm.

To drugi i trzeci użytkownik odnoszą największe korzyści z Twojej dopłaty, bo to oni mają najniższe TCO.
Model unijny nie zakłada dalszego użytkowania pojazdu*, ale OFC każdy kolejny użytkownik będzie miał niższe TCO, aż do wyeksloatowania auta.
( *Potem auto trafia do Polski :D, na kolejnych trzech wlaścicieli, a potem na ukraine na kolejnych dwóch...)

To nie jest dotacja na usługę mobilności dla Ciebie na trzy lata.
To jest fundusz EU, który będziemy spłacać do 2056 roku.
Głównie z handlu emicjami CO2, oraz dodatkowego opodatkowania przedsiębiorstw.

Dopłaty do pojazdów elektrycznych w EU działają od 2018 roku.
W Polsce taką zachętą jest od tego czasu zniesienie cła na hybrydy i ev.
W praktyce przełożyło się to na rabaty dla dużych suvów Audi z 3.0D i jakimś systemem hybrydowym.

Mamy 3 lata opóźnienia w stosunku do rynków zachodnich.
Ilość EV bezpośrednio wpływa na ilość ładowarek, oraz zasilania przez OZE.

Jeśli nie rozwiniemy kultury elektromobilności, ilości ładowarek itd. to nie będą się sprzedawać EV.
Producenci mają określone poziomy penetracji EV na ICE w nadchodzących latach.

Jeśli nie sprzedasz określonej ilości EV, to nie dostaniesz na naszym rynku wystarczająco dużo benzyniaków. Ich cena wzrośnie.
Dotacje do EV znikną w 2025/ 2026 roku. Wówczas EV będą tańsze niż ICE. Bo ICE będą tak obłożone sankcjami za CO2.
W perspektywie długofalowej, może to pogłębiać wykluczenie transportowe w PL.

Szersze spojrzenie na sprawę, z perspektywy hitorii firm CFM w PL:
- Lata późnie 90-początek '00
Wówczas duże korporacje z zachodu, które decydowały się wejść w Polski wschodzący rynek, były skłonne płacić dość dużo, za CFM - car fleet magment. Dawało im to możliwość łatwego skalowania biznesu, lub mniejsze koszty wycofania się z projektu.
Ponadto, w 1999 roku kradziono 10x więcej samochodów niż dzisiaj. Konkurencja na rynku była nieduża, kontrakty dla CFMów były rentowne. Płatne w markach lub euro, na poziomie centrali w DE/NL/FR.
- 05.2004 to zawsze kamień milowy w historii polskkego rynku moto. Od tego momentu zniesiono podatki na auta uzywane z DE.
Polacy przesiedli się z polonezów do escortów. W kwietniu 2004 zimportowano ok 5k samochodów z de. W lipcu 80k aut z de. Używek ofc.
To spowodowało gwałtowny spadek sprzedaży pojazdów nowych. Wyginęło nieodżałowane Daewoo. Był to początek końca Fiata.
Zaczęła się sprzedaż samochodów Niemieckich i Francuskich. Zakończyła się też sprzedaż po cenach katalogowych+ dywaniki.
Odbiorcy indywidualni i SME korzystali z wyprzedaży, które się wówczas pojawiły. CFM'y miały rabat kilkanaście procent, przez cały rok.
Po trzech latach kontraktu, CFMy sprzedawały auta jako poleasingowe, na rynku PL, lub EU. Zależnie od warunków rynkowych.
- 2014-2015 to okres, w którym produkty MRV wprowadziła dla SME Toyota Smartplan, VWFS np. Leasing Niskich Rat, który wdrażałem, pracując wówczas w Skodzie.
W segmencie korporacyjnym narastała konkurencja firm CFM. W efekcie znikała rentowność z transakcji.
- W 2017 roku Leaseplan wpadł na pomysł zaoferowania oferty korporacyjnej dla SME. W 2018 tą drogą poszedł też Arval.
Idąc w ślad za ich wycenami, tanie produkty dawał Athlon, oraz Polskie świeżo powstałe mniejsze firmy, takie jak PKO CFM czy Leasing Mobilny Getina. Pko wykupiło Masterlease. Getin Leasing musiało się przekształcić w IGL. Potem było jeszcze kilka pomniejszych firm, które miały OKAZJE. To mój stary kontrakt. Wtedy najem miał sens dla mnie jako dla użytkownika.

Nie dało się jednak sprzedawać tego ludziom. Jakość obsługi, fuckupy, niestabilność oferty itd. powodowały ciągłe problemy.
Te firmy dobrze obsługiwały korporacje. Jak kupujesz jedno auto u nich, to trafiasz albo na stażystę, który jak awansuje, to idzie do działu korpo.
Albo na człowieka, którego nie nie da się oddelegować do ważnego klienta, bo się nie nadaje do odpowiedzialnych zadań.
W 90% są to ludzie bez stażu w branży moto, pracujący w korpo w Warszawie. Ludność napływowa.

Do tej pory ich model biznesowy zakładał kupowanie ICE na rabacie kilkudziesięcioprocentowym, w tzw. paczkach.
Kilkadziesiąt sztuk takich samych aut, robienie niskiej ceny. Po kontrakcie odsprzedaż w PL, albo w EU.
Jeśli wartość rezydualna wychodziła zbyt niska, a zwróconego auta nie dało się sprzedać z zyskiem, to takie auto się "rolowało", czyli wynajmowało jako używane, odwlekając problem nierentownej sprzedaży w czasie.

- W 2020 roku przyszedł COVID. Najpierw CFMy zablokowały finanowanie SME, nie umiejąc oszacować ryzyka tak małych podmiotów.
Jak sprzedajesz 20 aut, to klient poczeka, i się mu zrobi wywiad gospodarczy, oszacuje czy mu takie auta dać. Można na to poświęcić kilka godzin pracy analityka, Mały klient nie chce czekać, a zgoda musi iść z automatu, bo nikt nie ma czasu każdego ręcznie sprawdzać.
Potem wywiało nowe auta ze stocków. Potem używane poleasingowe, nawet te które były trudnozbywalne.

- 2021: Europejskie OEM odnotowały spadek produkcji, jednak ich subsydiarne finansowania nadal mają takie same zasoby pieniężne, lub jeszcze większe niż przed Covidem. Aby je wykorzystać, importerzy wypowiedzieli warunki rabatowe dla zewnętrznych CFMów, zwiększyli wymagania penetracyjne wobec dealerów, z 50% do 85%, oraz przyśpieszyli wdrożenie modelu agencyjnego/ bezpośredniego. IMO, z paroma wyjątkami (Kia/ Hyundai), rynek ICE dla CFMów w segmencie SME się skończył.

- Jaki model planują CFMy dla EV?
Pobierają dotację, rabaty* lub cashbacki (w przypadku KIA/Hyundai szczególnie), a następnie będą eksploatować te auta tak długo, jak będzie się dało na nch zarabiać.
Planują być właścicielami pojazdów przez 9 lat. Ostatnio o tym nie wspominają, LINK ale od zawsze takie było założenie Mobility As A Service w zakresie pojazdów EV.
* Wyjątkiem jest Tesla, która nie daje rabatów. Zobaczymy jak ją policzą.

Żeby nie być gołosłownym, odnalazłem starszy materiał, publikowany przez bardziej benchmarkowe źródło:



Leasing planuje użytkować EV przez 9 lat. To absolutnie bezprecedensowe.

Hmmm ten gość z filmu jest doktorem z zarządzania flotą, otworzył własny kierunek studiów podyplomowych w tej specjalizacji, zarządza VWFS od lat.

A Ty dzisiaj jesteś pewien, że zmienisz go za trzy lata? 🤔

Mając ofertę CFM (36 miesięcy / 15 tys. km) z miesięczną ratą 0,84% (od wartości katalogowej) czy 0,89% (od wartości ze zniżkami dealerskimi) ja raczej czuję się beneficjentem owej oferty z dotacją :) a czy umowa zostanie zawarta to się okaże ;)

Pytanie czy Ty w ogóle piszesz? O Tesli, tak jak wyżej pisaliśmy?

Czy o innym samochodzie? Produkuje się godzinę, a w sumie nie wiem do czego się odwołać.
 

solik

Pionier e-mobilności
Gdybyś go zleasingował, to na 90% wróciłby za kilka lat na rynek wtórny w PL.
a tak to gdzie wraca? arval ma plac z uzywkami gdzie trafiaja auta po najmie, kazdy moze je odkupic.. tak samo jak z dasweltauto

troche za bardzo dorabiasz ideologie i weszysz spiski chyba :D ale to mija z wiekiem

to tylko samochod, kupa blachy, zmienil sie jedynie typ napedu, dla wiekszosci nadal to bedzie dupowoz do wozenia 4 liter z punktu A do punktu B, troszke plynniej, troszke ciszej, czesto taniej.. nic wiecej
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Już nie wspominając o tym, że dotacje NIE SĄ z UE.
Są z polskich środków krajowych, na które się wszyscy złożyliśmy.
Więc totalnie nie wiadomo o co chodzi w tym elaboracie....
 

Gurumotive

Fachowiec
Już nie wspominając o tym, że dotacje NIE SĄ z UE.
Są z polskich środków krajowych, na które się wszyscy złożyliśmy.
Więc totalnie nie wiadomo o co chodzi w tym elaboracie....

Piąty raz to wklejam. Comfort letter z KE dotyczyłby programu krajowego?
Pis by finansował niemieckie koncerny samochodowe z własnej kasy?

Program strategiczny Green Deal to jest.

Zrzut ekranu 2021-11-24 o 11.29.51.png

a tak to gdzie wraca? arval ma plac z uzywkami gdzie trafiaja auta po najmie, kazdy moze je odkupic.. tak samo jak z dasweltauto

troche za bardzo dorabiasz ideologie i weszysz spiski chyba :D ale to mija z wiekiem

to tylko samochod, kupa blachy, zmienil sie jedynie typ napedu, dla wiekszosci nadal to bedzie dupowoz do wozenia 4 liter z punktu A do punktu B, troszke plynniej, troszke ciszej, czesto taniej.. nic wiecej

Każdy międzynarodowy CFM traduje samochodami międzygranicznie po EU.
W PL stoi kilka sztuk. Większość biorą hurtownicy z EU, przez ten portal: https://remktg.arval.com/desktop2/#/login?locale=en_UK

piszę o ofertach typu eC4 za 999, mokka-e za 1079, e-2008 za 1149, ioniq 5 za 1549, ev6 za 1919...

Aha, czyli w rozmowę o Tesli wklejasz te clickbaity za tysiaka, których już nie ma w ofercie? xd

Na jakim etapie stanęliście z tym eC4?
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
Bo jest właścicielem pojazdu, to CFM jest właścicielem, zarządza jego wartością, a Ty korzystasz odpłatnie z jego usług.
Leasing to forma finansowania inwestycji, na którą decyduje się leasingobiorca.
Normalna firma leasingowa też jest właścicielem pojazdu.
CFM to też forma finansowania inwestycji, na którą decyduje się wynajmujący.

De facto pod podszewką CFM też jest leasing i w świetle przepisów prawnych CFM też podpada pod tę definicję.

Dotacja jest przeznaczona na zrównoważony transport.
Na transformację mobilności emisyjnej, na bezemisyjną, w Polsce.
Cykl życia samochodu EV to kilkanaście lat.
zgoda
Gdybyś go zleasingował, to na 90% wróciłby za kilka lat na rynek wtórny w PL.
Ktoś biedniejszy niż Ty, mógłby go dalej używać.2
dokładnie tak samo jak w przypadku CFM

W leasingu MRV (Market Residual Value) masz zagwarantowany buyback o określonej wartości.
Możesz wykupić, ale nie musisz. Z góry znasz warunki.
w CFM też możesz wykupić, ale nie musisz. Z góry znasz warunki (a nie cenę) - po wartości rynkowej.

O jakim aucie w ogóle piszesz?
Hyundai Ioniq 5

I to jest Twoja świadoma decyzja, że przepłacasz, masz konkurencyjne oferty.
Wszystko jest transparentne. Ty pokrywasz wysokie koszty, ale auto wraca na PL rynek po kilku latach.
Sprawdziłem oferty od dealerów - CFM i zwykły leasing - konkurencja przy moich założeniach (brak wkładu własnego, stałe niskie opłaty miesięczne z uwzględnieniem OC,AC,GAP itp.) wyglądała słabiutko. Dodatkowo na ten moment ze względu na wiek niemowlęcy pojazdów EV, dynamiczny rozwój nowych ofert, trudny do przewidzenia stopień zużycia baterii, trudny do przewidzenia rynek używanych aut elektrycznych raczej skłaniam się ku temu żeby samochodu nie wykupować na koniec umowy, ale kto wie, ofertę rozważę.

To nie jest dotacja na usługę mobilności dla Ciebie na trzy lata.
Moim zdaniem jak najbardziej jest o ile jest to elektromobilność.

Aha, czyli w rozmowę o Tesli wklejasz te clickbaity za tysiaka, których już nie ma w ofercie? xd

Nigdzie nie pisałem o Tesli.. Odpowiadałem na twój post z mailem o twoich wątpliwościach co do rzeczywistego beneficjenta programu "Mój elektryk" w przypadku CFM, tam też nie było mowy o Tesli. Wkleiłem też w tym wątku ofertę, o którą zawnioskowałem i nie była to tesla. Jeśli chcesz żeby ten wątek dotyczył tylko Tesli proponuję zmianę tematu żeby nie było takich nieporozumień.

Clickbait, nie clickbait, oferty były, samochody zostały porezerwowane przez chętnych i się skończyły.
Tak jak Tesla "w tranzycie" w promocyjnej cenie.

Na jakim etapie stanęliście z tym eC4?
Nie eC4 tylko Ioniq 5.. rezerwację na samochód niby mam, wniosek procesowany, więc zobaczymy..
Myślę, że osoby z tych 'clickbaitów' to będą pierwsi beneficjenci owych dotacji..
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Takim jak kazdy klient z dotacja, wniosek do nfosigw podpisany w autenti i do 20 dni odpowiedz
Zobacz jak w sąsiednim wątku w ścieżce dla osób fizycznych w tym samym programie wyglądają realne terminy działania NFOŚiGW ....
Nijak mają się do rereguluminiu naboru.
 

Najnowsze dyskusje

Top