Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Jak dla mnie to dobrze, że te dwa procesy toczą się równolegle:
1. Zmiany prawne umożliwiające NFOŚiGW wydatkowanie środków Funduszu na "udzielanie dopłat, (...) jeżeli
przedmiotem umów, w ramach których udzielane są te dopłaty, jest leasing nowych pojazdów (...)". Do tej pory było w ustawie tylko "dofinansowanie zakupu nowych pojazdów".
2. Formalne procedury dystrybucji tych środków (nabory, banki finansujące, firmy leasingowe)

Dzięki temu dopłaty po prostu wystartują szybciej. Gdyby mieli czekać do uprawomocnienia się ustawy i dopiero wtedy ogłaszać nabory (dla banków, firm leasingowych) to by pewnie do połowy 2022 się nie wyrobili...
A uwazasz sie ze wyrobia w tym roku ?
Patrzac na lata poprzednie to w pazdzierniku 2019r. zadatkowalem leafa na pierwsze doplaty... tez ciagle cos tam jeszcze glosowali az do konca roku (pilnie sledzilem). Finalnie ucieklem z rezerwacji leafa a pierwsze wnioski o doplaty mozna bylo zlozyc w lipcu 2020r. a wyplaty ruszyly w listopadzie... tylko wam sie spieszy, oni na wszystko maja czas...
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Jak dla mnie to dobrze, że te dwa procesy toczą się równolegle:
A teraz poprawki, korekty i cały plan, dokumenty w .....
Dla mnie dobrze by było jak by było jak należy.
Teraz to lekka kompromitacja raczej.
A uwazasz sie ze wyrobia w tym roku ?
Patrzac na lata poprzednie to w pazdzierniku 2019r. zadatkowalem leafa na pierwsze doplaty... tez ciagle cos tam jeszcze glosowali az do konca roku (pilnie sledzilem). Finalnie ucieklem z rezerwacji leafa a pierwsze wnioski o doplaty mozna bylo zlozyc w lipcu 2020r. a wyplaty ruszyly w listopadzie... tylko wam sie spieszy, oni na wszystko maja czas...
Dla mnie dramat.
Faktycznie dostał już chociaż ktoś kasę? Czytałem artykuł że dopiero niedawno zbiorczo pierwsze uchwały podejmowali.

Publiczne deklaracje były inne:(
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
A uwazasz sie ze wyrobia w tym roku ?
Pierwszy punkt (zmiany prawne) z bardzo dużym prawdopodobieństwem - połowa grudnia, co do punktu drugiego to ciężko mi przewidzieć, choć liczę, że też już niebawem..
A teraz poprawki, korekty i cały plan, dokumenty w .....
Wprowadzane ustawą zmiany nie mają na to żadnego wpływu, dają tylko zielone światło dla NFOŚiGW na wydatkowanie środków na ten cel.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Faktycznie dostał już chociaż ktoś kasę? Czytałem artykuł że dopiero niedawno zbiorczo pierwsze uchwały podejmowali.
Publiczne deklaracje były inne:(
Status naszego wniosku (złożonego bodaj dwudziestegoktóregoś lipca) jeszcze się nie zmienił. Także ten... propangandowo wygląda ładnie, ale rzeczywistość nieco kuleje.
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Status naszego wniosku (złożonego bodaj dwudziestegoktóregoś lipca) jeszcze się nie zmienił. Także ten... propangandowo wygląda ładnie, ale rzeczywistość nieco kuleje.
No właśnie ;(
Dramat i tyle ;(
Kupowałeś chociaż za gotówkę ?
Czy będziesz jeszcze wracał do banku z prośbą o częściową cesje polisy AC.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Dla mnie dramat.
Faktycznie dostał już chociaż ktoś kasę?:(
Ale to co pisał dotyczyło innego programu, tj. Zielony Samochód - wypłaty z niego były po pół roku mniej więcej.
Też się na leafa, a potem ten program załapałem, ale nie skorzystałem ostatecznie.
 

Piernik

Posiadacz elektryka
No to jeszcze co nas może czekać w ścieżce leasing.
Niby BOŚ administruje dotacją ale.

Umowa o współpracy BOŚ - Leasing
& 6 Tryb i termin wypłaty dotacji

pkt. 1 Definiuje warunku wypłaty dotacji i tu jest jasne że chodzi o każdą pojedynczą umowę
(1)zrealizowanie przedsięwzięcia przez Korzystającego itd...)

pkt. 5 Po otrzymaniu przez Bank od NFOŚiGW informacji o możliwości wypłaty środków na Dotacje .....

Każda pojedyńcza dotacja będzie przez ten proces przechodzić.

Chyba że coś źle rozumiem .
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
No właśnie ;(
Dramat i tyle ;(
Kupowałeś chociaż za gotówkę ?
Czy będziesz jeszcze wracał do banku z prośbą o częściową cesje polisy AC.
Ostatecznie udało się kupić za gótówkę (acz użyczone trochę i byłoby miło zwrócić jak najszybciej, tymczasem... jak widać).
 

Leszek

Zadomawiam się
No i jest tak jak bylo gloszone, Arval/BNP i dwa inne molochy

BOŚ podpisał już umowy z większością firm leasingowych. Z tym, ze nie ma jeszcze "decyzji wykonawczych" co do sposobu wypłaty dotacji. Ponoć ma być wiadomo jeszce w tym tyg - oby :) . A do tego czasu to nie ma co bić piany tylko na spokoju czekać na pierwszą ofertę leasingu (nie najmu) z dopłatą :)
 
Top