Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Dla tych co rozliczają całość to żadna korzyść, zresztą dla tych co 50% to też niewielka.
Zamiast za TM3LR zaplacic 221000 wolisz 260000 minus dotacje ? :)
Nie chce mi sie tego liczyc ale roznice nie byly by takie duze.
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Nie chce mi sie tego liczyc
Zły zwyczaj ;)
Jak ktoś rozlicza 100% VAT to stawka VAT nie ma znaczenia.
Rachunek i tak jest po stornie dotacji przy rozliczeniu 50% VAT. (8 tys PLN)
Ale jak by nawet VAT był 5% a byś był zainteresowany leasingiem to i tak firma leasingowa naliczyła by VAT do rat 23% bo to usługa ;)
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
Nie należę po prostu do osób, którzy ciagle narzekają :) mam w sobie dużo optymizmu. Na ta chwile procesuje wniosek niecałe 2 tygodnie, mam świetna Panią opiekun z która mam kontakt o prawie każdej porze i o wszystkim na bierząco mnie informuje :)

No i Twoja optymistyczna oś czasu też by się przydała :)

(no naprawdę jesteś optymistą jeśli dla Ciebie dwa tygodnie ogarniania paru zmiennych to jest akceptowalny czas - już o tym pisałem - bo często spotykam się z narzekaniem, że narzekam - do złego nie można się przyzwyczajać)

A wystarczylo obnizyc vat na EV z 23 na 5%.
I nie mowcie ze sie nie da… na paliwo sie dalo :)
Prościej (i bardziej uniwersalnie, tj. niezależnie od VAT, gdzie sytuacja może się różnić) - odliczenie tak jak niegdyś ulga remontowa, od podstawy opodatkowania. Max ileśtam % / ileśtam PLN w zależności co większe/mniejsze. Cokolwiek. Dało by się to napisać w kilku zdaniach.
Niezliczone ilości czasu i pieniędzy zaoszczędzone. Tzn. były by, ale nie są, bo kot prezesa lubi to: karton.
 
Last edited:

Hubciak

Zadomawiam się
No i Twoja optymistyczna oś czasu też by się przydała :)

(no naprawdę jesteś optymistą jeśli dla Ciebie dwa tygodnie ogarniania paru zmiennych to jest akceptowalny czas - już o tym pisałem - bo często spotykam się z narzekaniem, że narzekam - do złego nie można się przyzwyczajać)


Prościej (i bardziej uniwersalnie, tj. niezależnie od VAT, gdzie sytuacja może się różnić) - odliczenie tak jak niegdyś ulga remontowa, od podstawy opodatkowania. Max ileśtam % / ileśtam PLN w zależności co większe/mniejsze. Cokolwiek. Dało by się to napisać w kilku zdaniach.
Niezliczone ilości czasu i pieniędzy zaoszczędzone. Tzn. były by, ale nie są, bo kot prezesa lubi to: karton.
Mam nadzieje, ze tak samo walczysz w salonie samochodowym
No i Twoja optymistyczna oś czasu też by się przydała :)

(no naprawdę jesteś optymistą jeśli dla Ciebie dwa tygodnie ogarniania paru zmiennych to jest akceptowalny czas - już o tym pisałem - bo często spotykam się z narzekaniem, że narzekam - do złego nie można się przyzwyczajać)


Prościej (i bardziej uniwersalnie, tj. niezależnie od VAT, gdzie sytuacja może się różnić) - odliczenie tak jak niegdyś ulga remontowa, od podstawy opodatkowania. Max ileśtam % / ileśtam PLN w zależności co większe/mniejsze. Cokolwiek. Dało by się to napisać w kilku zdaniach.
Niezliczone ilości czasu i pieniędzy zaoszczędzone. Tzn. były by, ale nie są, bo kot prezesa lubi to: karton.
narzekac każdy potrafi :) zrozumieć mało kto
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Prościej (i bardziej uniwersalnie, tj. niezależnie od VAT, gdzie sytuacja może się różnić) - odliczenie tak jak niegdyś ulga remontowa, od podstawy opodatkowania. Max ileśtam % / ileśtam PLN w zależności co większe/mniejsze. Cokolwiek. Dało by się to napisać w kilku zdaniach.
Niezliczone ilości czasu i pieniędzy zaoszczędzone. Tzn. były by, ale nie są, bo kot prezesa lubi to: karton.
O to dobrze że nie Ty pisałeś ;)
Dopiero by było zamieszanie ze względu na różne formy opodatkowania i konieczność ingerencji w odpowiednie ustawy CIT, PIT, Ryczałt ;)
Cześć co do zasady bez ulg, rozliczenie raz w roku itp.
Ale Twoje intencje rozumiem, chciałbyś żeby Twoja dotacja była finansowana z Twojego podatku a nie koniecznie moja z Twojego ;)

W tym programie nie jest aż takim problemem sam pomysł kwoty dotacji i sposób jej wypłacania.
Istotą skomplikowania tego programu podejrzliwość że potencjalni beneficjenci mogą chcieć w jakiś sposób wyłudzać tą dotację.
Trochę trudno jest mi sobie to wyobrazić bo chodzi o samochody nowe i z całą pewnością "elektryczne".
No można by je kupować, palić odzyskiwać kasę z AC a dotacja do kieszeni. Tego typu pomysły musiały być brane pod uwagę.
Podejrzliwość ta przejawia się w sposób patologiczny.
Stąd nadmierna weryfikacja beneficjentów co do ich zdolności finansowej, weksle i cesje polis AC. I się porobiło.
W tym zakresie ktoś tam się z koniem na łby pozamieniał.
No i ta innowacyjność w oznakowaniu pojazdów na skalę światową jest to unikalny pomysł przy okazji ;)
 

JareG

Pionier e-mobilności
(...)
Istotą skomplikowania tego programu podejrzliwość że potencjalni beneficjenci mogą chcieć w jakiś sposób wyłudzać tą dotację.
(...)
Podejrzliwość ta przejawia się w sposób patologiczny.
Stąd nadmierna weryfikacja beneficjentów co do ich zdolności finansowej, weksle i cesje polis AC. I się porobiło.
W tym zakresie ktoś tam się z koniem na łby pozamieniał.
I to wszystko za durne 18/27k zł - zayebista kwota dla której warto organizować jakiś wałek wg tych, którzy to finansowanie 'projektowali' 🤬
No, ale skoro państwo uznało, że osoba zarabiająca 6k zł brutto to klasa średnia..

Pozdrawiam
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
I to wszystko za durne 18/27k zł - zayebista kwota dla której warto organizować jakiś wałek wg tych, którzy to finansowanie 'projektowali' 🤬
No, ale skoro państwo uznało, że osoba zarabiająca 6k zł brutto to klasa średnia..

Pozdrawiam
Przecież wiadomo że to program dla "cwaniaków", którzy musieli ukraść, więc trzeba im podwójnie patrzeć na ręce.
No ale skoro rządzący oceniają innych po swoich sposobach dojścia do pieniędzy....
 
Top