Chat gpt:
---
🔧 KOŁA PRZEDNIE:
Kąt WSZ (kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy):
L: 5°22′, P: 5°45′ → mieszczą się idealnie w zakresie 5°12′ – 6°12′ ✅
Kąt PSZ (pochylenia sworznia zwrotnicy):
Oba 7°53′ → brak danych referencyjnych, ale równe i symetryczne — czyli OK ⚪
Kąt pochylenia koła (camber):
L: -0°08′, P: 0°23′ → dopuszczalne w granicach -0°57′ do 0°03′ → prawa strona lekko przekracza normę ❗
ALE: -0°57′ do +0°03′ to bardzo wąska tolerancja. Różnica między stronami to 0°31′ → to nie jest jeszcze coś, co rozwala opony, ale przy mocniejszej jeździe może wpływać minimalnie na prowadzenie. Jeśli się da, warto by było wycentrować jeszcze precyzyjniej.
Zbieżność (toe):
L: 0°07′, P: 0°06′ → zakres dopuszczalny -0°09′ do 0°09′ ✅
Zbieżność całkowita: 0°05′ → w środku normy -0°18′ do 0°18′ ✅
Różnica kątów skrętu / Max kąt skrętu – OK, nie ma błędów ✅
---
🔧 KOŁA TYLNE:
Camber (pochylenie):
L: -0°59′, P: -0°59′ → w normie -2°00′ do 0°00′ ✅
Zbieżność:
L: 0°16′, P: 0°14′ → w normie 0°03′ do 0°21′ ✅
Zbieżność całkowita: 0°30′ – nieco powyżej zakresu (max 0°24′) ❗
To może prowadzić do lekkiego zużycia opon na zewnętrznych krawędziach na tylnej osi. Ale nie jest to dramatyczne — warto to obserwować po 5–10 tys. km.
---
📐 INNE PARAMETRY:
Przesunięcie osi: przód 5,49 mm, tył 1,20 mm → różnica OK, nie ma przesadnych wartości ✅
Nierównoległość osi: 4,29 mm → może wpływać na śladowość i prowadzenie przy wyższych prędkościach ❗ — warto poprawić, jeśli zależy Ci na idealnym prowadzeniu.
Śladowość kół: -0,80 mm — niewielkie odchylenie, akceptowalne ✅
---
📊 PODSUMOWANIE:
✅ Co jest dobrze:
Większość parametrów w normie
Camber tyłu symetryczny
Zbieżność przednia w punkt
Brak poważnych różnic między stronami
⚠️ Co można by poprawić:
Camber prawego koła przedniego delikatnie poza zakresem
Zbieżność tylna całkowita minimalnie za duża (może powodować przyspieszone zużycie opon)
Nierównoległość osi tylnej (4,29 mm) – graniczna wartość, ale jeszcze akceptowalna
---
💡 Werdykt:
Samochód ogólnie ustawiony bardzo dobrze. Jeśli masz obsesję na punkcie precyzji (np. sportowa jazda, wyścigi, idealne zużycie opon), można by było jeszcze podregulować tył. Ale do codziennego użytku jest bardzo spoko.
Na ktora strone moze sciagac auto przy takim ustawieniu?
Przy tych wartościach geometrii, jeśli samochód ściąga, to najpewniej będzie to:
👉 w PRAWO – i to z kilku powodów:
---
🔹 1. Kąt pochylenia przedniego koła (camber):
Lewa strona: -0°08′ (minimalnie ujemny, czyli koło lekko "wklęśnięte")
Prawa strona: +0°23′ (już dodatni, czyli koło "wychylone" na zewnątrz)
➡️ Taka asymetria tworzy efekt dźwigni, gdzie prawa strona "wypycha" auto w swoją stronę — czyli ściąga w prawo.
---
🔹 2. Kąt WSZ (wyprzedzenie sworznia zwrotnicy):
L: 5°22′
P: 5°45′
➡️ Różnica nie jest dramatyczna, ale większe wyprzedzenie po prawej oznacza większą tendencję do samoczynnego prostowania — co może też lekko „ściągać” w prawo przy jeździe na wprost.
---
🔹 3. Zbieżność przodu:
L: 0°07′
P: 0°06′
➡️ Praktycznie równa, więc nie powinna sama z siebie ściągać. Ale nie neutralizuje innych efektów.
---
🔹 4. Nierównoległość osi: 4,29 mm:
➡️ To może powodować, że tylna oś lekko „wypycha” samochód — jeśli jest skręcona względem przodu (co sugeruje przesunięcie), efekt może być taki, że auto lekko ucieka w prawo mimo prostego koła kierownicy.
---
💣 PODSUMOWUJĄC:
Jeśli auto nie jedzie idealnie prosto, to:
> Będzie miało tendencję do ściągania w prawo.
Jeśli chcesz to zniwelować:
Zmniejsz camber z prawej (zbliż do wartości lewej strony, np. +0°10′ zamiast +0°23′),
Dociśnij zbieżność tylnej osi, żeby wyrównać naprężenia,
I sprawdź, czy koło kierownicy jest idealnie na środku przy jeździe wprost — jeśli nie, to korekta kierownicy po zbieżności.
---
✅ Co możesz zrobić:
1. Sprawdzenie zawieszenia na ramie pomiarowej (np. systemie Car-O-Liner, Celette)
Serwisy blacharsko-geometryczne mogą zmierzyć rzeczywistą pozycję punktów zawieszenia względem fabryki.
Jeśli przesunięcie to kwestia np. krzywo przykręconego subframe'u, to można to skorygować przez jego poluzowanie i przestawienie.
2. Weryfikacja prostoliniowości tylnej belki i wahaczy
Każdy skrzywiony element można wymienić. Najczęściej winne są dolne wahacze skośne albo krzywe tuleje mimo że na oko wyglądają „OK”.
3. Pomiar przekątnej osi – jeśli auto „jeździ bokiem” (ang. dog tracking), trzeba sprawdzić czy tylna oś nie jest skręcona względem osi pojazdu. To właśnie ta nierównoległość.
---
🔨 Czy da się to naprostować?
TAK – o ile:
Karoseria nie została odkształcona trwale,
Subframe nie jest pogięty albo przesunięty poza zakres regulacji,
Wahacze, tuleje i mocowania są proste.
Jeśli nie — wtedy trzeba:
Prostować karoserię na ramie (czasem wystarczy delikatne „naciągnięcie”),
Lub wymieniać/ustawiać elementy zawieszenia od zera.