Naprawa Tesli 3 po uderzeniach krawężnikiem

TomRS

Pionier e-mobilności
Trochę duża jest różnica w pochyleniu przednich kół, ale nie krytycznie. Jak się objawia to ściąganie ? Musisz cały czas kontrować kierownicą w lewo ? Na jakiej długości drogi zauważalne jest to ściąganie ?50-100-300 metrów ? Sprawdź po dłuższej jeździe, czy prawa felga nie jest zauważalnie cieplejsza niż lewa. Ciśnienie w kołach zakładam że masz równe ? No i jeszcze jedno - opony na tych uszkodzonych kołach były wymieniane ? Jeśli tak, to jak duża jest różńica w głębokości bieżnika ? Może mają już mocno różną średnicę ? A jeśli nie były wymieniane, to może któraś ma uszkodzony wewnątrz karkas
 

teślomierz

Fachowiec
Trochę duża jest różnica w pochyleniu przednich kół, ale nie krytycznie. Jak się objawia to ściąganie ? Musisz cały czas kontrować kierownicą w lewo ? Na jakiej długości drogi zauważalne jest to ściąganie ?50-100-300 metrów ? Sprawdź po dłuższej jeździe, czy prawa felga nie jest zauważalnie cieplejsza niż lewa. Ciśnienie w kołach zakładam że masz równe ? No i jeszcze jedno - opony na tych uszkodzonych kołach były wymieniane ? Jeśli tak, to jak duża jest różńica w głębokości bieżnika ? Może mają już mocno różną średnicę ? A jeśli nie były wymieniane, to może któraś ma uszkodzony wewnątrz karkas
Cisnienie rowne, wymieniali wszystkie opony i jeszcze je testowali podobno.

Sciaganie zauwazalne jest po ok. 50-100 metrach a po 200 metrach zjezdza juz z pasa.

Auto tak jakby skrecalo w prawo. Mam wrażenie ze jak puszcze kierownice to ta zavzyna ustawiac sie lekko w prawo.
Krecenie kierownica w lewo ma wiekszy opor niz w prawo.
Zeby jechac prosto musze trzymac kierownice ( czy trzymam prosto czy mikrominimlanie w lewo to ciezko powiedziec, musiałbym to jakos zmierzyc)
 

inter

Pionier e-mobilności
Cisnienie rowne, wymieniali wszystkie opony i jeszcze je testowali podobno.

Sciaganie zauwazalne jest po ok. 50-100 metrach a po 200 metrach zjezdza juz z pasa.

Auto tak jakby skrecalo w prawo. Mam wrażenie ze jak puszcze kierownice to ta zavzyna ustawiac sie lekko w prawo.
Krecenie kierownica w lewo ma wiekszy opor niz w prawo.
Zeby jechac prosto musze trzymac kierownice ( czy trzymam prosto czy mikrominimlanie w lewo to ciezko powiedziec, musiałbym to jakos zmierzyc)
U mnie od początku kierownica jest skierowana 0,7 st. w prawo, ale jazda samochodu jest bezproblemowo prosta.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Nie znam się na tajnikach geometrii, ale zastanawiają mnie chyba duże wartości przesunięcie osi, nierównoległość kół, i rozstaw kół. Ma ktoś może wyniki dla prawidłowo jeżdżącego samochodu ?

Tak na szybko nie znalazłem dopuszczalnych tolerancji dla tesli, ale jak wypuścili samochód to teoretycznie powinno się mieścić w granicach ?

Mądrzejsi ode mnie mówią :
# czy wartości różnicy ok 5 mm przesunięcia osi, nierównoległość kół, rozstawu osi w wynikach pomiaru geometrii samochodu mogą być powodem problemów w zachowaniu samochodu na drodze

Wartości około 5 mm przesunięcia osi, nierównoległości kół oraz rozstawu osi w pomiarach geometrii samochodu mogą być przyczyną problemów w zachowaniu pojazdu na drodze.

**Przesunięcie osi i nierównoległość kół** na poziomie kilku milimetrów (np. 5 mm) mogą powodować ściąganie auta na jedną stronę, co wpływa na stabilność i komfort jazdy. Takie odchylenia mogą także skutkować przyspieszonym zużyciem opon, zwiększonym oporem toczenia, trudnościami w prowadzeniu, a nawet nieprzewidywalnym zachowaniem pojazdu w zakrętach[^2][^4].

**Rozstaw osi** zmieniony o około 5 mm (np. przez zastosowanie dystansów do felg lub uszkodzenia mechaniczne) wpływa na promień zataczania kół i moment sił działających na układ kierowniczy. Zmiana ta może powodować większą podatność samochodu na zakłócenia zewnętrzne, takie jak nierówności drogi czy boczne podmuchy wiatru, co obniża stabilność i bezpieczeństwo jazdy[^5][^8].

Podsumowując, nawet niewielkie różnice rzędu 5 mm w przesunięciu osi, nierównoległości kół czy rozstawie osi mogą negatywnie wpływać na prowadzenie samochodu, powodując m.in. ściąganie, nierównomierne zużycie opon, większy opór kierownicy i mniej przewidywalne zachowanie pojazdu na drodze[^2][^4][^5]. Warto więc dążyć do utrzymania geometrii w granicach tolerancji określonych przez producenta pojazdu.

[^1]: https://www.dlid.pl/component/attachments/download/330.html
[^2]: https://forum.autokacik.pl/topic/283070-geometria-zawieszenia-przesunięcie/
[^3]: https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=392487
[^4]: https://www.otomoto.pl/news/ustawienie-zbieznosci-kol-czym-jest-ile-kosztuje
[^5]: https://autoexpert.pl/artykuly/w-zgodzie-z-geometria
[^6]: http://www.zssplus.pl/transport/budowa/transsam_geometria.htm
[^7]: https://csp.edu.pl/download/6/28190/kontrolastanutechnicznegopojazdow.pdf
[^8]: https://www.oponeo.pl/artykul/dystanse-do-felg-o-czym-warto-wiedziec
 

teślomierz

Fachowiec
Chat gpt:
---

🔧 KOŁA PRZEDNIE:

Kąt WSZ (kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy):

L: 5°22′, P: 5°45′ → mieszczą się idealnie w zakresie 5°12′ – 6°12′ ✅


Kąt PSZ (pochylenia sworznia zwrotnicy):

Oba 7°53′ → brak danych referencyjnych, ale równe i symetryczne — czyli OK ⚪


Kąt pochylenia koła (camber):

L: -0°08′, P: 0°23′ → dopuszczalne w granicach -0°57′ do 0°03′ → prawa strona lekko przekracza normę ❗

ALE: -0°57′ do +0°03′ to bardzo wąska tolerancja. Różnica między stronami to 0°31′ → to nie jest jeszcze coś, co rozwala opony, ale przy mocniejszej jeździe może wpływać minimalnie na prowadzenie. Jeśli się da, warto by było wycentrować jeszcze precyzyjniej.


Zbieżność (toe):

L: 0°07′, P: 0°06′ → zakres dopuszczalny -0°09′ do 0°09′ ✅

Zbieżność całkowita: 0°05′ → w środku normy -0°18′ do 0°18′ ✅


Różnica kątów skrętu / Max kąt skrętu – OK, nie ma błędów ✅



---

🔧 KOŁA TYLNE:

Camber (pochylenie):

L: -0°59′, P: -0°59′ → w normie -2°00′ do 0°00′ ✅


Zbieżność:

L: 0°16′, P: 0°14′ → w normie 0°03′ do 0°21′ ✅

Zbieżność całkowita: 0°30′ – nieco powyżej zakresu (max 0°24′) ❗

To może prowadzić do lekkiego zużycia opon na zewnętrznych krawędziach na tylnej osi. Ale nie jest to dramatyczne — warto to obserwować po 5–10 tys. km.




---

📐 INNE PARAMETRY:

Przesunięcie osi: przód 5,49 mm, tył 1,20 mm → różnica OK, nie ma przesadnych wartości ✅

Nierównoległość osi: 4,29 mm → może wpływać na śladowość i prowadzenie przy wyższych prędkościach ❗ — warto poprawić, jeśli zależy Ci na idealnym prowadzeniu.

Śladowość kół: -0,80 mm — niewielkie odchylenie, akceptowalne ✅



---

📊 PODSUMOWANIE:

✅ Co jest dobrze:

Większość parametrów w normie

Camber tyłu symetryczny

Zbieżność przednia w punkt

Brak poważnych różnic między stronami


⚠️ Co można by poprawić:

Camber prawego koła przedniego delikatnie poza zakresem

Zbieżność tylna całkowita minimalnie za duża (może powodować przyspieszone zużycie opon)

Nierównoległość osi tylnej (4,29 mm) – graniczna wartość, ale jeszcze akceptowalna



---

💡 Werdykt:

Samochód ogólnie ustawiony bardzo dobrze. Jeśli masz obsesję na punkcie precyzji (np. sportowa jazda, wyścigi, idealne zużycie opon), można by było jeszcze podregulować tył. Ale do codziennego użytku jest bardzo spoko.



Na ktora strone moze sciagac auto przy takim ustawieniu?


Przy tych wartościach geometrii, jeśli samochód ściąga, to najpewniej będzie to:

👉 w PRAWO – i to z kilku powodów:


---

🔹 1. Kąt pochylenia przedniego koła (camber):

Lewa strona: -0°08′ (minimalnie ujemny, czyli koło lekko "wklęśnięte")

Prawa strona: +0°23′ (już dodatni, czyli koło "wychylone" na zewnątrz)


➡️ Taka asymetria tworzy efekt dźwigni, gdzie prawa strona "wypycha" auto w swoją stronę — czyli ściąga w prawo.


---

🔹 2. Kąt WSZ (wyprzedzenie sworznia zwrotnicy):

L: 5°22′

P: 5°45′


➡️ Różnica nie jest dramatyczna, ale większe wyprzedzenie po prawej oznacza większą tendencję do samoczynnego prostowania — co może też lekko „ściągać” w prawo przy jeździe na wprost.


---

🔹 3. Zbieżność przodu:

L: 0°07′

P: 0°06′


➡️ Praktycznie równa, więc nie powinna sama z siebie ściągać. Ale nie neutralizuje innych efektów.


---

🔹 4. Nierównoległość osi: 4,29 mm:

➡️ To może powodować, że tylna oś lekko „wypycha” samochód — jeśli jest skręcona względem przodu (co sugeruje przesunięcie), efekt może być taki, że auto lekko ucieka w prawo mimo prostego koła kierownicy.


---

💣 PODSUMOWUJĄC:

Jeśli auto nie jedzie idealnie prosto, to:

> Będzie miało tendencję do ściągania w prawo.



Jeśli chcesz to zniwelować:

Zmniejsz camber z prawej (zbliż do wartości lewej strony, np. +0°10′ zamiast +0°23′),

Dociśnij zbieżność tylnej osi, żeby wyrównać naprężenia,

I sprawdź, czy koło kierownicy jest idealnie na środku przy jeździe wprost — jeśli nie, to korekta kierownicy po zbieżności.

---

✅ Co możesz zrobić:

1. Sprawdzenie zawieszenia na ramie pomiarowej (np. systemie Car-O-Liner, Celette)

Serwisy blacharsko-geometryczne mogą zmierzyć rzeczywistą pozycję punktów zawieszenia względem fabryki.

Jeśli przesunięcie to kwestia np. krzywo przykręconego subframe'u, to można to skorygować przez jego poluzowanie i przestawienie.


2. Weryfikacja prostoliniowości tylnej belki i wahaczy

Każdy skrzywiony element można wymienić. Najczęściej winne są dolne wahacze skośne albo krzywe tuleje mimo że na oko wyglądają „OK”.


3. Pomiar przekątnej osi – jeśli auto „jeździ bokiem” (ang. dog tracking), trzeba sprawdzić czy tylna oś nie jest skręcona względem osi pojazdu. To właśnie ta nierównoległość.


---

🔨 Czy da się to naprostować?

TAK – o ile:

Karoseria nie została odkształcona trwale,

Subframe nie jest pogięty albo przesunięty poza zakres regulacji,

Wahacze, tuleje i mocowania są proste.


Jeśli nie — wtedy trzeba:

Prostować karoserię na ramie (czasem wystarczy delikatne „naciągnięcie”),

Lub wymieniać/ustawiać elementy zawieszenia od zera.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Ładnie opisane. Ja bym chyba spróbował pomierzyć subframe - miałeś wymieniane wahacze ? może podczas uderzenia wygiął się i przy okazji odkształcił tez subframe ? Albo trochę ją przesunął na punktach mocowania ? Fatalny temat, najlepiej byłoby mieć całą stertę nowych części i wymieniać po kolei, bo niektóre rzeczy są praktycznie nie do zmierzenia. A koła zamieniałeś lewe - prawe ? Pochylenia przednich kół mieszczą się wg mnie w tolerancji - chyba nie wpisałeś chatowi minusa. Ale różnica między lewą a prawa strona jest spora.
 
Last edited:

Najnowsze dyskusje

Top