BartekEM

Zadomawiam się
3) Nikt się nie spodziewał, że po wrzuceniu czegoś w KUP, za kilka (oby!) miesięcy będzie musiał oddać 5 z otrzymanych 30 kpln.
Jak ktoś to wrzucił w koszty to po dotacji ma 30k + 5.7 niezapłaconego podatku dochodowego (niezgodnie z prawem)
Po wywaleniu tego z kosztów zostaje czyściutkie 30k.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Jak ktoś to wrzucił w koszty to po dotacji ma 30k + 5.7 niezapłaconego podatku dochodowego (niezgodnie z prawem)
Po wywaleniu tego z kosztów zostaje czyściutkie 30k.
Chyba mamy różną interpretację "niezgodnie z prawem".

Jednak nadal zasadniczym problemem jest to, że NIKT o tym nie powiedział jasno i wprost (a przypominam, że program działa od ponad 5 miesięcy!), że nowy program działa inaczej niż stary. A wynika to bezpośrednio z tego, że albo zrobiono to specjalnie i również z premedytacją przemilczano albo nikt nie miał o tym zielonego pojęcia.

Nie wiem, która opcja jest gorsza: brak przejrzystości i jasnej komunikacji w stosunku do podatnika vs niekompetencja. Niestety, i do jednej i do drugiej opcji jestem przyzwyczajony z racji tego, że miałem wątpliwą przyjemność obcowania z rynkiem finansowym, jego nadzorem oraz legislacją w pewnej jego części.

Dokładnie to miałem na myśli, bo uważam że ustawa z 16 października 2019 roku w zakresie zmiany kilku innych pod płaszczykiem ochrony środowiska była typowym psuciem i zaburzaniem równowagi podatkowej przez poprzednią ekipę rządzącej. A to że także inne programy wrzucane do NFOŚ... z tego korzystały nie ma żadnego znaczenia bo przed 23 listopada 2019 od wszystkich ich dotacji płaciło się normalnie podatki i moim zdaniem tak powinno być dalej. Nawet jeśli uznać, że były jakieś strategiczne projekty które wymagały takiego ekstra zwolnienia (Mojego elektryka na pewno bym do nich nie zaliczył), to nic nie stało na przeszkodzie nowelizować ustawę o PIT za każdym razem (literek alfabetu poniżej 129 na pewno by im nie zabrakło). Tym bardziej jeśli tego nie przewidzieli w 2019 roku to wprowadzając w 2021 Mój elektryk winni byli znowelizować art. 129a, zwłaszcza że jeszcze przed pandemią zajmowało im to nieco ponad miesiąc czasu.
Było, minęło. Szkoda tylko, że nikt tego jasno nie zakomunikował. Anyway, moving on... ;)
 

umcus

Pionier e-mobilności
A czy idac dalej tym tropem, wystarczy ze pierwszej faktury nie wrzuce w koszty, to nastepne juz moge normalnie ?
Czy trzeba wrzucic pierwsza a potem zrobic na zasadzie korekty ?
Wrzucanie w koszty jest Twoim prawem i przywilejem, nie obowiązkiem. Zrobisz jak chcesz, kasa (i papier) fiskusowi musi się zgadzać. Ale... spytaj swojej księgowej, ona będzie najlepiej wiedziała (lub nie, zależy od księgowej) - w zależności czy jesteś VATowcą, będzie prościej lub trudniej. Inna sprawa, że dzisiaj nie masz zielonego pojęcia, czy otrzymasz dotację. Dokładając do tego ryzyka inflację, moim zdaniem bardziej kalkuluje się dziś wrzucić to w koszty. No ale pamiętaj, że ja nie jestem doradcą podatkowym tylko randomem z internetu, więc to tylko moje majaczenia mogące nie mieć nic wspólnego z praktyką rynkową :)
 

jaczar

Nowy na Forum
Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Skoro zatem dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymana i zwolniona zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT nie została wymieniona w wyłączeniach z kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, to podatnik ma prawo zaliczyć wydatek pokryty dotacją do kosztów uzyskania przychodów. Potwierdził to Dyrektor KIS w interpretacji z 10 sierpnia 2022 roku (nr 0113-KDIPT2-1.4011.432.2022.2.MAP).

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-doplaty-do-aut-elektrycznych-a-podatek-dochodowy
 

umcus

Pionier e-mobilności
Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Skoro zatem dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymana i zwolniona zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT nie została wymieniona w wyłączeniach z kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, to podatnik ma prawo zaliczyć wydatek pokryty dotacją do kosztów uzyskania przychodów. Potwierdził to Dyrektor KIS w interpretacji z 10 sierpnia 2022 roku (nr 0113-KDIPT2-1.4011.432.2022.2.MAP).

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-doplaty-do-aut-elektrycznych-a-podatek-dochodowy
To co wkleiłeś, jest o starym programie Mój Elektryk, podczas gdy nowy program NaszEauto nie dotyczy pkt 129a, tylko 137. Nie szukaj dziury w całym, trzeba oddać cesarzowi co cesarskie :)
 

jaczar

Nowy na Forum
Na zwolnienie zgadza się też Krajowa Informacja Skarbowa. W odpowiedzi na pytanie jednego z przedsiębiorców powołuje się jednak na inny przepis. Jest to art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, który zwalnia z podatku świadczenia otrzymane ze środków NFOŚiGW na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Na zwolnienie zgadza się też Krajowa Informacja Skarbowa. W odpowiedzi na pytanie jednego z przedsiębiorców powołuje się jednak na inny przepis. Jest to art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, który zwalnia z podatku świadczenia otrzymane ze środków NFOŚiGW na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia.
Problem w tym, że to nie są środki NFOŚiGW, tylko z KPO. Jeśli chcesz się na tym opierać, to bardzo mocno polecam jednak zwrócenie się o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, żeby mieć dupochron.
 
Top