Niepokojący spadek zasięgu

szwajcar

Fachowiec
Ioniq 5 z 2023 roku. Jak w sygnaturze.
Od listopada zrobione niecałe 9000 km. Znakomita większość ładowania to garaż z cegły AC 11kW.
Do niedawna zrobiłem nim tylko jedna trasę wymagającą ładowania "poza domem" ~320 km w jedną stronę.
Teraz w wakacje przyszło mi podróżować przez Polskę dokładnie w poprzek, a wracać po krzywej łamanej oraz jeździć po pięknych okolicach Podlesia, czyli zrobiłem jakieś 1600 km. Ładowałem się na różnych ładowarkach na od Ionity po egzotykę stacjomat.pl
Powrót był w dość trudnych warunkach z deszczem i pod wiatr trasami A i S więc zużycie miałem między 22 a 25 kWh/100. Ostatnie ładowanie na Ionity Poznań 69,19 kWh - na 95% by spokojnie dojechać już do domu, do Wałbrzycha.
W nocy naładowałem auto jak zawsze do 90% (AC) i zauważyłem, że zasięg jest niski. Nie pamiętam dokładnie, ale około 330 km
W czasie ostatnich dni jeździłem do pracy i zrobiłem ~120km schodząc z zasięgiem do 215km, stan baterii 65% przy zużyciu poniżej 14kWh/100km
Dziś jadę do Wrocławia i zrobię około 200 km więc stwierdziłem, że auto naładuję i może coś się z zasięgiem zresetuje. Tak to wyglądało rano:
1753336984714.jpeg
Co mam o tym myśleć? Za niecały miesiąc czeka mnie wyjazd do Ustki.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Co mam o tym myśleć?
Auta Kia/Hyundai zawsze pokazują zasięg na podstawie ostatnich zużyć.
Nie interesuje ich kasowanie przebiegu itd.

Jeśli w trasie miałeś duże zużycie, to będzie to miało wpływ na prognozowany zasięg, przez jeszcze jakiś czas.
Potem wróci do Twojej normy i będzie pokazywało tak jak dotychczas.
Sprawdzone empirycznie wielokrotnie.
 

szwajcar

Fachowiec
Czyli to nie bateria? Dzięki za uspokojenie. Niby człowiek tak sobie kalkulował, ale trochę się bałem. :)
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Czyli to nie bateria? Dzięki za uspokojenie. Niby człowiek tak sobie kalkulował, ale trochę się bałem. :)
Bać to się należy w drugą stronę, tj. zanim auto się na trasie nie nauczy że jest w trasie, to może zawyżać zasięg, bo poprzednie miejskie zużycia były niższe....
 

CzerwonyZajc

Zadomawiam się
W takich przypadkach najlepszy jest system pokazywania zasięgu z nowych renault (i przy okazji mój Spring się załapał). Mam 3 zasięgi - maksymalny wg WLTP, minimalny - jak będę piłował maksa na autostradzie i wyliczany ze średniej z ostatniego okresu. Sprawdza się idealnie.

Nie mam swojego zdjęcia to wklejam z netu z portalu francuskie.pl
 

Attachments

  • zasieg.jpg
    zasieg.jpg
    42,8 KB · Liczba wyświetleń: 2
Last edited:

Ev3

Pionier e-mobilności
W takich przypadkach najlepszy jest system pokazywania zasięgu z nowych renault (i przy okazji mój Spring się załapał). Mam 3 zasięgi - maksymalny wg WLTP, minimalny - jak będę piłował maksa na autostradzie i wyliczany ze średniej z ostatniego okresu. Sprawdza się idealnie.
Ale tylko ten ostatni zapewne, czyli tak jak w koreańcach.
WLTP i minimalny, to tylko zbędne wodotryski, nieprzydatne w praktyce do niczego.
 

CzerwonyZajc

Zadomawiam się
Ale tylko ten ostatni zapewne, czyli tak jak w koreańcach.
WLTP i minimalny, to tylko zbędne wodotryski, nieprzydatne w praktyce do niczego.
Bardzo przydatne. Wiesz czego się spodziewać. Nawet jak ze średnich masz duży zasięg bo jeździłeś ostatnio w mieście, to widzisz od razu ile przejedziesz w trasie. Masz to podane na tacy - nic nie musisz sam przeliczać. Pewno jak masz auto długo to sam wiesz czego się spodziewać, ale przynajmniej na początku pomaga bardzo, a potem pewno też - człowiek jest wzrokowcem.
A te dwa zasięgi się sprawdzają - akurat autostradowy jest bardzo łatwo wyliczyć (prąd przy maksymalnej mocy silnika + ogrzewanie + reszta elektroniki) i tego zużycia nie przeskoczysz.
A WLTP przy jeździe w mieście w moim przypadku rzeczywiście się nie sprawdza (przejeżdżam wiecej :)). Fajnie to wygląda na ekranie u mnie - maksa podaje np 120km a ze średniej 135km.
 
Last edited:

Ev3

Pionier e-mobilności
Bardzo przydatne. Wiesz czego się spodziewać. Nawet jak ze średnich masz duży zasięg bo jeździłeś ostatnio w mieście, to widzisz od razu ile przejedziesz w trasie.
Ale po czym, po wltp, czy po minimalnym?
Sorry, to jest może przydatne jak ktoś ma elektryka przez kilka dni.
Ale np. hultaj czy kia tak dobrze szacuje zasięg, że trafia praktycznie co do kilometra, a góra kilku.
Obie skrajne wartości (wltp i min), byłyby tutaj całkowicie nieprzydatne.
No chyba, że Renault nie potrafi dobrze oszacować zasięgu i trzeba patrzeć na skrajności.
Masz to podane na tacy - nic nie musisz sam przeliczać. Pewno jak masz auto długo to sam wiesz czego się spodziewać, ale przynajmniej na początku pomaga bardzo,
Jak się przesiadasz z ice to może tak.


a potem pewno też - człowiek jest wzrokowcem.
A te dwa zasięgi się sprawdzają - akurat autostradowy jest bardzo łatwo wyliczyć (prąd przy maksymalnej mocy silnika + ogrzewanie + reszta elektroniki) i tego zużycia nie przeskoczysz.
A zbliżysz się w ogóle do niego?
Mógłbym sobie w Hultaju policzyć coś pod 40 kWh/100, tylko do czego byłaby mi potrzebna taka informacja, skoro normalnie auto pali połowę tego?
 
Top