Nissan chwali się osiągnięciem sprawności cieplnej swoich silników na poziomie 50% [link ENG]

BigB00

Posiadacz elektryka
Nissan ogłosił dziś przełom w wydajności silnika, osiągając 50% sprawności cieplnej dzięki opracowywanemu systemowi e-POWER nowej generacji. System wykorzystuje silnik benzynowy nie do napędzania kół, ale wyłącznie do ładowania akumulatorów napędu elektrycznego.
Aby osiągnąć 50% efektywności, Nissan opracował koncepcję STARC (Strong, Tumble and Appropriately stretched Robust ignition Channel) - mocnego, opadającego (tutaj przetłumaczyłem na "opadający", natomiast chodzi o korzystanie ze zjawiska "tumble flow" występujące w cylindrach silnika) i odpowiednio rozciągniętego wzmocnionego kanału zapłonowego. Koncepcja umożliwia poprawę sprawności cieplnej poprzez wzmocnienie przepływu gazu w cylindrze (przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej, która jest zasysana do cylindra) i zapłonu, efektywnie spalając bardziej rozcieńczoną mieszankę paliwowo-powietrzną przy wysokim stopniu sprężania.
 
Last edited:

Michal

Moderator
Wiecie jakie to będzie 50% sprawności? W LABOLATORIUM...
Na drodze spalanko jak zwykle 7L/100km przy długiej jeździe, a pierwsze 10 km to i z 10L wejdzie...
 

Konrad

Fachowiec
50% sprawności cieplnej. Silniki spalinowe tracą jeszcze energię wibrując i hałasując. To nie przypadek, że nie podali całkowitej sprawności silnika.
 

BigB00

Posiadacz elektryka
Dajcie to jako plug-in na 80 km, i to będzie hit. Zakładając ludzkie ceny oczywiście...
Według Nissana technologia e-Power jest możliwa do zastosowania jedynie w układach HEV, nie PHEV.
Poniżej dorzucam kilka slajdów z prezentacji gdzie jest to zaznaczone.
 

Attachments

  • e-power 1.JPG
    e-power 1.JPG
    72,7 KB · Liczba wyświetleń: 57
  • e-power hev.JPG
    e-power hev.JPG
    44,9 KB · Liczba wyświetleń: 66
  • e-power.JPG
    e-power.JPG
    55,8 KB · Liczba wyświetleń: 77

Wojtas!

Zadomawiam się
Według Nissana technologia e-Power jest możliwa do zastosowania jedynie w układach HEV, nie PHEV.
Poniżej dorzucam kilka slajdów z prezentacji gdzie jest to zaznaczone.
Na jednym z tych slajdów jest w ich strategii PHEV. Dziwne jakby zastosowali standardowy układ mając w rękach e-Power. BMW i Chevrolet/Opel już dawno udowodnili że taki system ma sens.

Z innej beczki, ciekawe że Nissan nadal stawia FCEV jako ostateczny cel rozwoju.
 

BigB00

Posiadacz elektryka
50% sprawności cieplnej. Silniki spalinowe tracą jeszcze energię wibrując i hałasując. To nie przypadek, że nie podali całkowitej sprawności silnika.
Co prawda Nissan odnosi się przez cały czas do sprawności cieplnej, ale nie wiem czy nie chodzi o ogólną sprawność silnika spalinowego.
Poniżej załączam dwa slajdy które mogłyby o tym świadczyć.
Na slajdzie 18 opisują sprawność cieplną jako moc, którą uzyskuje się z paliwa po odjęciu wszystkich strat.
Na slajdzie 30 pokazują, że obecne silniki spalinowe mają sprawność cieplną na poziomie 40% co zgadzałoby się z ich przyjmowaną ogólną sprawnością.
 

Attachments

  • sprawnosc 1.JPG
    sprawnosc 1.JPG
    70,4 KB · Liczba wyświetleń: 55
  • sprawnosc.JPG
    sprawnosc.JPG
    72,8 KB · Liczba wyświetleń: 60
Top