OSTROŻNIE z Autopilotem

Jerzy AS

Nowy na Forum
Dzień dobry,

Założyłem specjalnie konto aby podzielić się z Państwem dziwnym doświadczeniem związanym z użytkowaniem Autopilota w TM3 LR.

Jechałem prawym pasem w niedzielne przedpołudniem na niemal pustej autostradzie A1 z włączonym Autopilotem (wszystkie systemy bezpieczeństwa = ON), dłonie trzymają kierownicę.
Przede mną jakieś 50-100 metrów jadący nieco wolniej inny samochód. Idealna widoczność, słonecznie, +1 stopień. I nagle auto zaczyna gwałtownie hamować i jednocześnie wykonuje dwa krótkie skręty (w lewo i w prawo). Ekran na czerwono i silny sygnał dźwiękowy.

Byłem kompletnie osłupiały tą sytuacją, bo nie było najmniejszego powodu do takiej reakcji auta. Hamowanie było silne i te dziwne skręty (tak jakby omijanie przeszkody). Gdyby to był klasyczny „Phantom Braking”, to bym nie pisał tego post’a (tak na marginesie jest już formalnie dochodzenia NHTSA w sprawie ponad 350 przypadków tego typu https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/INOA-PE22002-4385.PDF). To co mnie zdumiało to ten ruch kierownicą, który przy gorszych warunkach na drodze mógłby niechybnie zakończyć się wypadkiem. W systemie został „warning”: APP_w073 – vehicle departing lane – a w rzeczywistości nie było przekroczenia pasa ruchu.

Po tym wydarzeniu wyłączyłem Autopilota i nie sadzę, abym kiedykolwiek go ponownie używał (w tej wersji) w deszczu czy przy dużym natężeniu ruchu. Chciałbym zrozumieć co się stało. Będę też próbował poinformować o tym wydarzeniu inżynierów z Tesli zajmujących się Autopilotem.

Szerokiej drogi i rozważnego użytkowania systemów autonomicznych,
Jerzy

P.S. Dla pełnej klarowności nie mam Enhanced Autopilot i FSD. O kamerze przypomniałem sobie dopiero podczas ładowania w Ciechocinku, niestety było już za późno i nie mam nagrania.
 

solik

Pionier e-mobilności
Przydalo by sie nagranie bo suchy opis to tak ten.. jeszcze specjalnie po to zalozone konto :)
 

Michal

Moderator
Jeszcze coś takiego mi się nie zdarzyło ale brzmi naprawdę słabo... Ogólnie, to zupełnie nigdy nie słyszałem o takim phantom braking, żeby kręciło w międzyczasie kierownicą i wszystkie moje przypadki hamowania na AP były przed wiaduktami. Może FSD dodaje takie słabe wrażenia :(
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Który dokładnie odcinek A1? W którym kierunku? AP sobie tak sobie radził na odcinku Łódź - Częstochowa gdzie są jeszcze słupki na poboczu.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Dzień dobry,

Założyłem specjalnie konto aby podzielić się z Państwem dziwnym doświadczeniem związanym z użytkowaniem Autopilota w TM3 LR.

Jechałem prawym pasem w niedzielne przedpołudniem na niemal pustej autostradzie A1 z włączonym Autopilotem (wszystkie systemy bezpieczeństwa = ON), dłonie trzymają kierownicę.
Przede mną jakieś 50-100 metrów jadący nieco wolniej inny samochód. Idealna widoczność, słonecznie, +1 stopień. I nagle auto zaczyna gwałtownie hamować i jednocześnie wykonuje dwa krótkie skręty (w lewo i w prawo). Ekran na czerwono i silny sygnał dźwiękowy.

Byłem kompletnie osłupiały tą sytuacją, bo nie było najmniejszego powodu do takiej reakcji auta. Hamowanie było silne i te dziwne skręty (tak jakby omijanie przeszkody). Gdyby to był klasyczny „Phantom Braking”, to bym nie pisał tego post’a (tak na marginesie jest już formalnie dochodzenia NHTSA w sprawie ponad 350 przypadków tego typu https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2022/INOA-PE22002-4385.PDF). To co mnie zdumiało to ten ruch kierownicą, który przy gorszych warunkach na drodze mógłby niechybnie zakończyć się wypadkiem. W systemie został „warning”: APP_w073 – vehicle departing lane – a w rzeczywistości nie było przekroczenia pasa ruchu.

Po tym wydarzeniu wyłączyłem Autopilota i nie sadzę, abym kiedykolwiek go ponownie używał (w tej wersji) w deszczu czy przy dużym natężeniu ruchu. Chciałbym zrozumieć co się stało. Będę też próbował poinformować o tym wydarzeniu inżynierów z Tesli zajmujących się Autopilotem.

Szerokiej drogi i rozważnego użytkowania systemów autonomicznych,
Jerzy

P.S. Dla pełnej klarowności nie mam Enhanced Autopilot i FSD. O kamerze przypomniałem sobie dopiero podczas ładowania w Ciechocinku, niestety było już za późno i nie mam nagrania.
Phi… jak ja o tym pisze to juz mnie nikt nie czyta ;) bo wymyslam.
Podpowiem Ci ze na samym tempomacie tez moze to wystapic tylko bez skrecania raczej.
Napiepszyli cos w sofcie bo nie bylo az tak zle…
 

Bronek

Pionier e-mobilności
od 10-2019 fsd I NIGDY a jeżdżę permanętnie na tym .
Kilka prób powrotu na pas jak było bez kierunkowskazu, ale samo FSD nigdy nie skręcało . Kilka razy hamowanie i niewielkie oddalenie od np boku innego auta. Ostatnio hamowania fantomowe , trudno nawet nazwać hamowaniami raczej zwolnieniami i to jedno na miesiąc.lub raczej kwartał
Ekran na czerwono- owszem bywał ale to ronda lub błoto na kamerach itp .
 

Michal

Moderator
Cały czas się nad tym zastanawiam i Jedyne co przychodzi mi do głowy:
Skoro jechałeś wczoraj przed 12 na trasie Gdańsk - Łódź, to pewnie bezpośrednio pod słońce.
Nowe Tesle nie mają radaru, więc całość sterowania odbywa się za pomocą kamer ale nawet przy oślepieniu powinien być błąd oślepienia, a nie takie machanie kierownicą... Kiedy odbierałeś auto? Może dlatego Daniel, bronek, ani ja tego nie doświadczyliśmy... Choć Oni już powinni mieć wersję FSD nie używającą radaru, tak jak Ty.

Czy możliwe, że na drodze był jakiś zwierzak? Patrzyłeś przed siebie i sprawdziłeś co się działo w lusterkach, czy byłeś rozproszony?

Błąd: APP_w073 mógł wynikać z:
  • samego manewru - skoro szarpnęło kierownicą, to możliwe, że przejechało pas
  • może na drodze były jakieś stare pasy, zamalowane smołą, jak to zwykli robić u nas drogowcy, które dla mnie w deszczu i pod światło są nie do odróżnienia od prawdziwych pasów.

Straszna szkoda, że nie masz nagrania :( chętnie bym obejrzał co tam się działo na kamerach w tym czasie.
 
Top