Pierwszy elektryk - co wybrać

MarcinMk

Zadomawiam się
Witam serdecznie, nadszedł czas na wejście w świat elektryków. Proszę o pomoc w wyborze ładowarki i przede wszystkim samochodu.


Mam PV na nowych zasadach, inwerter Huawei więc planuje od nich ładowarkę co by to wszystko zoptymalizować. Chyba lepszej opcji jeśli chodzi o ładowarkę nie ma?

Odnośnie samochodu to obecnie mam skodę karoq i Mondeo w kombi, którym parkuje się tragicznie w związku z tym elektryk ma mieć maksymalnie wymiary jak karoq. Na początku myślałem o teslach, ale są dość długie więc odrzucam. To ma być głównie auto do miasta choć raz na jakiś czas zdarzą się pewnie trasy. Dodam jeszcze, że mieszkam w miejscu gdzie jakość dróg jest bardzo kiepska dlatego myślałem o czymś z trochę większym prześwitem. Ostatnia kwestia to ciągle myślę czy iść w używkę czy nowy samochód z dotacją na jdg. Jak patrzę na czas wypłaty to trochę mi się odechciewa :) podsumowując mój wywód to obecnie myślę najbardziej o niro, kona i jeśli jednak by to miała być nówka to może elroq bo najchętniej wsparłbym europejski rynek. Co Państwo na to? :)
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Zerknij na Renault Scenic, gabaryt ma poręczny i dobre recenzje. To niby samochód roku 2024. Ceny ponoć można dobrze wynegcjować.
Nie odrzucałbym też Tesli ze względu na gabaryt. Jeździłem Mondeo kombi kilka lat i 120kkm. TMY jeździ mi się ogólnie dużo przyjemniej, choć skręt ma fatalny. Z pewnością za to nie czuć żeby była dłuższa. Moja jest sprzed liftu i zawieszenie nie lubi uszkodzonych nawierzchni. Za to z kosztami eksploatacji możesz zejść prawie do zera jak masz PV.

Najlepsze co możesz zrobić to jazdy próbne. Każdy z nas ma inną perspektywę i potrzeby/preferencje niż Ty. Za to jedną z nielicznych wspólnych cech “elektryków do miasta” jest to, że potem się okazuje, że robią sporo tras 😉. Niby się do tego nie nadają, ale jakoś tak chętniej się nimi jeździ niż spaliną. Nie kup więc modelu ze zbyt małą baterią.
 

aadamuss

Pionier e-mobilności
Tesla może i nie skręca ale jednak całością przekonuje do siebie - bagażnikiem, audio, prowadzeniem, baterią. Myślałem o zmienie na mniejsze auto miejskie np. Inster ( ogólnie super funkcjonalne auto) ale jednak z Teslą łatwiej się pogodzić niż rozstać 😀
Z małych aut Inster i Panda to dwa duże w środku kanciaki.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Niro fajne jest, ale raz, że już nieco trąci myszką, dwa prędkości ładowania nie zachwycają jeśli zamierzasz faktycznie gdzieś dalej czasami jeździć, trzy to koszty serwisu co jakiś czas (wymiana płynu chłodzącego najtańsza nie jest). Koną nigdy nie jechałem. Elroq jest naprawdę fajny i na jeździe testowej zrobił dobre wrażenie. Spróbuj też VW ID3/ID4 - w aktualnym wydaniu to niezłe samochody. Tesla faktycznie zwrotnością nie zachwyca, ale jeśli masz możliwość, to weź jazdę testową (zresztą każdym samochodem powinieneś się przejechać przed zakupem). W każdym (może prócz Tesli, jeśli w grę wchodzi nowa) zwracaj uwagę na wyposażenie, czy zawiera niezbędne "gadżety" typu grzane/wentylowane fotele, grzaną kierownicę, pompę ciepła.

Nowy czy używany - odwieczne pytanie :) Tu się nie da prosto odpowiedzieć, zbyt wiele zmiennych wchodzi w grę. W tym np. czy model jest potencjalnie awaryjny i czy warto mieć gwarancję.

Ładowarka- skoro jesteś na nowych zasadach, to sprawdź, czy w prosty sposób ładowarka obsługuje te nowe zasady (taryfy godzinowe). Sprawdź przy okazji ofertę Pstryka - to może być dodatkowa optymalizacja.
 

Halisep

Posiadacz elektryka
Jak słyszę zwrotność+okazjonalne trasy, to pierwsze skojarzenie mam z platformą MEB od VW. A czy to ma być konkretnie VW id3-5, czy Audi Q4, czy Skoda elroq/enyaq to już typowo kwestia gustu. Ważne, żeby był napęd tylko na tył, bo wtedy jest lepszy promień skrętu.
 

TMRexx

Tesla Model 3 LR 2023
Tesla może i nie skręca ale jednak całością przekonuje do siebie - bagażnikiem, audio, prowadzeniem, baterią. Myślałem o zmienie na mniejsze auto miejskie np. Inster ( ogólnie super funkcjonalne auto) ale jednak z Teslą łatwiej się pogodzić niż rozstać 😀
Z małych aut Inster i Panda to dwa duże w środku kanciaki.
Ani Inster, a tym bardziej Panda nie nadają się na dłuższe trasy, nawet okazyjne. O tym wspominał OP. Zasięg mizerny. To są auta typowo do miasta.
 

MarcinMk

Zadomawiam się
Dzięki za odpowiedzi. Może faktycznie warto iść w kierunku MEB. Przez chwilę rozważałem też cupre born, ale podobnie jak id3 ma dość niski prześwit i obawiam się czy na drogach z płyt drogowych/utwardzanych gruzem nie uszkodzę ich prędzej czy później. Niestety taki minus mieszkania na osiedlu podmiejskim gdzie jeszcze asfalt nie dociera.
 
Top