Planowanie Trasy Tesla SuC | PL - Chorwacja

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Witam,
Otwieram nowy wątek planowania trasy do/z Chorwacji. Temat pewnie banalny, aczkolwiek warto wiedzieć kilka szczegółów przed wyjazdem bo nie zawsze układa się tak kolorowo jak podane na ekranie.

Infomracje podane niżej są na podstawie moich własnych doświadczeń opartych na latach wyjazdów spalinówką oraz 2 wyjazdach Teslą, wyjazdy zawsze mają ten sam plan oraz podobny czas oraz tą samą trasę, tak więc zaczynamy:

1. Start i styl jazdy
  • jak pewnie większość z was trasę "do" pokunuję w nocy. Mieszkając na Śląsku, wyjazd mam koło 18-19 aby być w okolicach Splitu na 7-8 rano.
  • prędkość autostradowa PL 140km/h autopilot - CZ 140km/h autopilot - AT 140km/h - SLO 140km/h autopilot - HR 140km/h. Oczywiście zwalniam gdzie trzeba, radary, centrum Wiednia, tunele.
  • Trasa Olomouc - Brno - Wiedeń - Graz - Autostrada Słowenia Maribor - Zagrzeb - Split
  • Czas przejazdu według ABRP 12h40min (wliczając 1h30min ładowania)
2. Planowanie trasy ABRP vs Tesla vs Rzeczywistość
  • ABRP - ustawiony pod 140km/h wraz z synchronizowanym autem, bez premium, przelicza mi że na ładowarkach będę ładował się średnio po 30min
  • Tesla - proponuje identyczną trasę jak ABRP aczkolwiek czas ładowania jest 2x dłuższy, co powoduje że czas dojazdu do celu też wypada gorzej, ci co planują przyjazd na prom mogą w tym momnecie troche spanikować i wyjechac wcześniej. Należy też pamiętać że Tesla liczy V-max jaki jest na danej drodze.
  • Rzeczywistość wypada bliżej a nawet lepiej niż ABRP. Jest to zapewne zasługa łamania przepisów na prędkości w każdym z tych krajów, aczkolwiek ABRP bardzo optymistycznie rozpatruje kwestie ładowania. Pod konieć wpisu postaram się porównać czasy ABRP z przelotem w jedną strone.
3. Ładowarki ocena subiektywna (Ilość ładowanej energi oraz czas pobrany z faktur za ładowanie)
  • CZ - Olomouc - 138kW - jeżeli jest pusto to ładuje ile jest wpisane, ładowanie 53kWh zajeło mi 38min - jeżeli jedziesz ze Śląska polecam skasować całą trasę i spróbować wybrać SuC Brno i starać się dojechać tam w trasie "do".
  • CZ - Brno - 250kW - 50kWh - 27min, dużo miejsca przy dużym supermarkecie
  • AT - Weiner Neustadt - 130kW - Słaba ładowarka 45kWh w 27min, gdybym zorientował się wcześniej, wymusiłbym ładowanie w Gewerbepark
  • AT - Gewerbepark Stadlau - 250kW - 16 stanowisk otwartych na inne auta. - Bardzo polecam dobra lokalizacja zaraz przy autostradzie, moim zdaniem jedna z lepszych ładowarek. 53kWh załadowane w 35min
  • SLO - Maribor - 150kWh - 6 stanowisk, najczęsciej w trasie "do" - 59kWh - 39min - prędkość czapki nie porywa ale jest przy toaletach i sporej stacji wraz z McD.
  • HR - Ototać - 150kWh - 6 stanowisk - W trasie "do" 64kWh 51min, W trasie "z" 41kWh 84min!!! prędkość nie przekraczała 48kW- jedna z najbedziej obciążonych ładowarek jakie widziałem. O 4 rano zająłem ostatnie stanowisko, w trasie "z" o godzinie 12 w południe byłem 4ty w kolejce, czekając 1 godzine na stanowisko. Unikać o ile się da. Problemem jest to że jak chcesz korzystać tylko z SuC to jesteś na tą lokalizację skazany. Jeżeli masz GW lub IONITY, polecam skorzystać z alternatywny, na pewno będzie szybciej.
  • HR - Karlovać - 150kWh - 8 stanowisk - W trasie "z" o 17 byłem 2gi w kolejce czekając 40min. 52kWh w 53min.

Z bonusów jeżeli ktoś zapragnie jechać alternatywną drogą polecam Novo Miesto w SLO, SuC v4 - 51kWh w 37min. (zdjęcie załączone)


Podsumowuąc trasę do Splitu (1230km) ładowałem się w sumie 144min, Start o 18:30, przybycie do Splitu 7:30 - czas podróży ok 13h wliczając ładowania. ABRP wyliczył bardzo podobnie, ładowanie było zbyt optymistyczne, prędkość przelotowa wyższa niż przepisy. Suma summarum można wierzyć ABRP jeśli chodzi o całkowity czas przejazdu, ale trzeba się starać :) Wyliczenia Tesli na nawigacji są bardzo mało wiarygodne przy początku podróży, chociaż precyzyjnym czsem przybycia do celu można sugerować się tak 300km przed celem.

Liczę że pomogłem :) zapraszam do dyskusji.

pozdr
Hue
 

Attachments

  • 20240622_161119.jpg
    20240622_161119.jpg
    1,5 MB · Liczba wyświetleń: 47
  • 20240615_082743.jpg
    20240615_082743.jpg
    2,5 MB · Liczba wyświetleń: 48
Last edited:

Piotr

Posiadacz elektryka
  • SLO - Maribor - 150kWh - 6 stanowisk, najczęsciej w trasie "do" - 59kWh - 39min - prędkość czapki nie porywa ale jest przy toaletach i sporej stacji wraz z McD.
Dlatego ja na tą trasę dodatkowo korzystam z IONITY. Przy obecnych abonamentach cena wychodzi korzystna. A ostatnio na trasie do Chorwacji w Maribor na IONITY nie wiem czemu ładowałem się za darmo
  • HR - Ototać - 150kWh - 6 stanowisk - W trasie "do" 64kWh 51min, W trasie "z" 41kWh 84min!!! prędkość nie przekraczała 48kW- jedna z najbedziej obciążonych ładowarek jakie widziałem. O 4 rano zająłem ostatnie stanowisko, w trasie "z" o godzinie 12 w południe byłem 4ty w kolejce, czekając 1 godzine na stanowisko. Unikać o ile się da. Problemem jest to że jak chcesz korzystać tylko z SuC to jesteś na tą lokalizację skazany. Jeżeli masz GW lub IONITY, polecam skorzystać z alternatywny, na pewno będzie szybciej.
Tu też wybrałem IONITY zlokalizowane parę km dalej w Gospic - w drodze "tam" oprócz mnie ładowało się jedno auto w drodze powrotnej byłem sam
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ja tylko dodam ze na trase zalozylem aero kolpaki. Roznica w zuzyciu energii to 5-10%

A w Chorwacji na Elenie na AC macie 1,29PLN za 1kWh.

Ktos moze wie, czy w Dubrowniku jak sie laduje na zielonym to musze placic za parking ?
Bo nie moge nigdzie znalezc informacji.
 
Last edited:

Gandalf

Pionier e-mobilności
W samochodzie baterii starcza spokojnie do Brna, a mniej spokojnie do Wiednia ;-) ale ja jednak wolę się zatrzymać na chwilę wcześniej niż później (mimo wszystko Brno, a nie Olomouc, choć tutaj smuci to że trzeba trochę zjechać z trasy)
Brno jest w trakcie rozbudowy o kolejne słupki. Nie trzeba iść na około do wejścia galerii tylko można przez sklep Humanic.

Planuję wyjazd do Splitu we Wrześniu, po drodze chcemy zahaczyć o Jeziora Plitwickie więc tam się pewnie zatrzymamy na noc.
 

tomA

Posiadacz elektryka
A za DC ile wołają?
Elen ma raczej tylko słupki AC a DC kilka i to max 50 - okolo 0,4 euro/kwh. A jak sie poszuka i trafi to jest trochę darmowych słupków. Ja w ubiegłym roku cały pobyt w chorwacji zrobiłem na darmowym słupku elen - wyjeździłem się po rejonie w ktory byłem bo miałem pod hotelem za free...
 
Last edited:
Top