pompa ciepła?

Michal

Moderator
Ale mamy tutaj bardzo fajne porównanie auta z i bez.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Jeśli dobrze pamiętam, to w przypadku e-Niro różnica "z pompą/bez" to ok. 20 km zasięgu w trasie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ale mamy tutaj bardzo fajne porównanie auta z i bez.
To nie tak. Pompa lub jej brak nie są zero-jedynkowe. Różne auta mają różne pompy (o różnym COP), dodatkowo mają inaczej ustawiony limit zadziałania grzałek (Tesla chyba w ogóle ich nie ma, za to ma octavalve, którego nie ma VW). Więc wnioskowanie czegoś na podstawie Tesli i przenoszenie tych wniosków na VW/Skodę nie ma żadnego sensu. Tak samo z Niro. Jeśli chcecie się dowiedzieć ile pompa daje w Skodzie/VW to patrzcie na testy w Skodzie/VW.
 

eldawido

Zadomawiam się
Tesla ma i pompę ciepła i bardziej zaawansowany system zarządzania ciepłem w standardzie.
W Skodzie i VW można dopłacić za pompę, co ekonomicznie jest nieuzasadnione ale może dać ~20km zasięgu więcej w niektórych okolicznościach.
Śmieszne jest, że Tesla Y kiedyś uważana za drogi samochód dla geeków kosztuje tyle co Enyaq.
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Żartując..,
No i tak się skończyło premium (Tesli).
Kiedyś Teslę kupowali dotychczasowi użytkownicy aut premium, co automatycznie ulokowało markę Tesla pośród producentów premium (mimo zastrzeżeń i oburzenia wielu użytkowników takich aut, zwłaszcza tych z dużymi przebiegami 😉).
Teraz Skoda ma takie ceny, która nigdy premium nie była (ale „Skodziarze” poczują się elitą 😉). 👍
 

eldawido

Zadomawiam się
ciekawy film o zarządzaniu temperaturą w VW. Wynika z niego, że brak jakichś zalet posiadania pompy ciepła w VW.
Chyba, że od 2020 VW ogarnął temat softwarowo. Ładnie wyjaśnione jest też ogromne zużycie energii zimą na krótkich dystansach.
Wychodzi, że VW podgrzewa baterie w trosce o ich trwałość a kia nie. Ciekawe co wyjdzie lepiej po kilku latach eksploatacji.
 

nabrU

Moderator
@eldawido,
Filmik już mało aktualny jako, że w ostatnim sofcie 2.4 VW zmienił zarządzanie podgrzewaniem / chłodzeniem baterii.

With the ID. Software 2.4 and the optimized thermal management it includes, energy consumption can be reduced in cold outside temperatures, thus increasing the range. How? The switch-on threshold for the battery heater is lowered from 8°C to 0°C and, at the same time, gradual heating is introduced. In this way, the battery heater consumes significantly less energy on short journeys.
Co do pompy ciepła to podobno rzeczywiście nie ma wielkiej różnicy w ekonomice / zasięgu w grupie VAG. Ale z drugiej strony to ciężko ocenić, bo trzebaby 2 samochody porównać w identycznych warunkach (i z najnowszym softem).

Zapominamy także o potencjalnej możliwości podgrzewania baterii z EVSE przed wyjazdem z domu w zimie, co zaoszczędzi trochę km.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Zapominamy także o potencjalnej możliwości podgrzewania baterii z EVSE przed wyjazdem z domu w zimie, co zaoszczędzi trochę km.
Ale kW nie bardzo - a to o nie chodzi.
Nie wszyscy mają problemy ze zbyt małym zasięgiem.
 

PiotrS

Posiadacz elektryka
Zależy, mi bardziej zależy na zasięgu niż zużyciu.
Punkt widzenia, zależy od punktu siedzenia.
 
Top