Przejściówka CHAdeMO CCS

vwir

Pionier e-mobilności
Czyli we wszystkich lokalizacjach, które wymieniłeś były chademo. Niekoniecznie w tym samym urządzeniu co szybsze CCS, ale jak na razie wszędzie jest. Dla kontrastu: wszystkie Orleny 100kW na których się ładowałem miały chademo w tym samym urządzeniu co CCS. Na ekoen w Zielonej Górze (jeden z nielicznych hubów w naszym kraju) jest więcej stanowisk chademo niż CCS. Oczywiście, że chademo będzie się kończyło, ale droga do tego jeszcze daleka.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Czyli we wszystkich lokalizacjach, które wymieniłeś były chademo. Niekoniecznie w tym samym urządzeniu co szybsze CCS, ale jak na razie wszędzie jest.
Jest, bo na oko te 50ki to są stare ładowarki, postawione tam jako pierwsze kiedyś, w zamierzchłych czasach :D
A, i jeśli chodzi o ładowanie w Reichu - tylko w tym jednym miejscu był ten biedny słupek 50kW.. w kilku innych same szybsze, tylko ccs.
Dla kontrastu: wszystkie Orleny 100kW na których się ładowałem miały chademo w tym samym urządzeniu co CCS. Na ekoen w Zielonej Górze (jeden z nielicznych hubów w naszym kraju) jest więcej stanowisk chademo niż CCS. Oczywiście, że chademo będzie się kończyło, ale droga do tego jeszcze daleka.
No pewnie. Ale myśle, że to potrwa jeszcze trochę tylko w PL, na zachodzie odwrót od chademo pójdzie znacznie szybciej. No i wydaje mi się, że chademo ostanie się poza drogami szybkiego ruchu, ino przy supermarketach, kinach etc. Tzn. tam, gdzie obecnie są słupki z chademo one zostaną, bo chyba nikt nie będzie ich likwidował.. nawet na bogatym Zachodzie :)

Pozdrawiam
 

vwir

Pionier e-mobilności
tylko w tym jednym miejscu był ten biedny słupek 50kW.. w kilku innych same szybsze, tylko ccs.
Nie ma się co dziwić - auta z chademo dostępne u nas i tak łykają max 50kW. Więc jaki jest sens likwidowania słupka 50kW z chademo i dokładanie chademo w szybszym urządzeniu, skoro i tak nikt nie będzie się tam ładował szybciej niż 50kw?
 

JareG

Pionier e-mobilności
Nie ma się co dziwić - auta z chademo dostępne u nas i tak łykają max 50kW. Więc jaki jest sens likwidowania słupka 50kW z chademo i dokładanie chademo w szybszym urządzeniu, skoro i tak nikt nie będzie się tam ładował szybciej niż 50kw?
Ja to widzę tak: nikt nie będzie likwidował starych słupków żeby dokładać takie (=z chademo) nowe.. jeśli już będą likwidować, to żeby odzyskać miejsce/moc dla nowych słupków.. takich bez chademo :D

Pozdrawiam
 

p0li

Pionier e-mobilności
Po co to komu? Nie mam pojęcia ale widać ktoś to tworzy :)
myfriendy wszystko ci napisza zeby sprzedac towar - generalnie nie sa to przejsciowki na CCS bo takie nie istnieja
to cudo na type2 tez ciekawe gdzie to by zadzialalo :)
 

vwir

Pionier e-mobilności
A to akurat może zadziałać. Przetestowane przez Patryka z sąsiedniego forum. Protokól chademo nie jest tak niewdzięczny jak CCS i można zmusić stację, żeby podała na przykład 230V. Wprawdzie będzie to 230V DC, ale większość samochodów bez problemu łyka DC i nie marudzi (tak naprawdę AC zaraz po wejściu do OBC jest w pierwszej kolejności prostowane do DC).
 

p0li

Pionier e-mobilności
A to akurat może zadziałać. Przetestowane przez Patryka z sąsiedniego forum. Protokól chademo nie jest tak niewdzięczny jak CCS i można zmusić stację, żeby podała na przykład 230V.
czytale o jego testach
chademo przede wszystkim jest otwarty i idzie po CAN a nie jak ten wynalazek CCS
a co do samej OBC - to jak dziala to mniej wiecej wiem ale kwestia czy sie nie bedzie burzyc ze ma DC zamiast AC
 

vwir

Pionier e-mobilności
Robił takie testy. Podpinał baterie z EV spięte w szeregu tak, żeby dawały 230V DC i auto łykało bez protestów. Testował na leafie i amperze. Oczywiście przez EVSE. Podobne testy robił z panelami PV w słoneczny dzień - spiął szeregowo kilka sztuk żeby dały ponad 200V i podał bez falownika przez EVSE bezpośrednio do auta. Zadziałało.

Moim zdaniem ryzyko w takiej sytuacji jest w samym EVSE, bo stycznik w EVSE jednak może się wtedy skleić (ma znacznie niższą obciążalność DC niż AC). Trzeba się upewnić, że poprawnie zakończymy sesję ładowania zanim rozłączymy obwód.
 

nabrU

Moderator
Nie ma się co dziwić - auta z chademo dostępne u nas i tak łykają max 50kW. Więc jaki jest sens likwidowania słupka 50kW z chademo i dokładanie chademo w szybszym urządzeniu, skoro i tak nikt nie będzie się tam ładował szybciej niż 50kw?
Ja to widzę tak: nikt nie będzie likwidował starych słupków żeby dokładać takie (=z chademo) nowe.. jeśli już będą likwidować, to żeby odzyskać miejsce/moc dla nowych słupków.. takich bez chademo :D

Ja tam zauważyłem, że nie jest tak wcale źle przynajmniej w UK, bo cały czas właśnie pojawiają się nowe stacje ładowania z CHAdeMO. Co prawda jeśli instalują np 10 ładowarek w jednym miejscu to jednostek nazwijmy to combo (czyli CCS/CHAdeMO) jest tylko kilka np. 3 a reszta to podwójne CCS.

Na przykład glówny operator ładowarek na brytyjskich MOP-ach - firma Gridserve, która wymieniała w ciągu ostatniego roku wszystkie ładowarki (na ok 150 MOP-ach) stawiała też CCS/CHAdeMO. Przykład poniżej: 12 x 350kW po CCS i trochę CHAdeMO.

FYLkdooXEAExxaE


FPK-YhaWYAAyhna


To samo robi Fastned we NL i BE z ich 300kW (na 4 ładowarki 2 zazwyczaj są CCS/CHAdeMO):

IMG-20220412-200142.jpg


Tak więc jest oczywista przewaga CCS ale CHAdeMO jakos tam jeszcze istneje.
 
Last edited:
Top