Rady dla kupującego pierwszego elektryka

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Cześć Wam,

po oglądnięciu setek godzin youtuba i przeczytaniu setek stron na forum, wciąż mam kilka pytań. Obecnie czekam na koniec urlopu osiedlowego elektryka (wielkie dzięki za rady na forum), kolor i model tesli już wybrany z żoną i synem, pozostają następujące pytania:

1. Czy w highlandzie warto dopłacać do LR te około 24 000 zł? Wg testów Na prąd po Polsce realny zasięg wyszedł plus 50 km, na logikę to powinno być bliżej +150 km. Ładować będę się z domu (jeśli nie uda mi się założyć ładowarki na osiedlu, to nie kupię tesli). Nie zależy mi na osiągach ani 4WD, a czy zasięg wystarczy na Warszawa-Kraków w zimie to już inna sprawa (będzie to 99% ekspresówka, rodzice mieszkają 2 km od ekspresówki, ja też).
Gdyby była LR RWD nie zastanawiałbym się ani jednej chwili nad wersją. Póki co nie ma (ktoś pamięta kiedy przedHighland LR RWD pojawił się w UE po USA - ile czekaliśmy na to?).

2. Czy warto zapłacić komuś za sprawdzenie tesli przy wydawaniu? Ktoś z Was płacił? Wiem, że coś takiego oferuje Daniel Grzyb. Po wątku o złych opiniach o serwisie tesli w Ząbkach i przeczytaniu tych opinii na google znów zacząłem się bać słynnej złej jakości, słynnego braku serwisu.

3. Jak to jest z zimą - z 12 lat nie było potężnych mrozów w Polsce (pamiętam -27 stopni C w Warszawie, mój jedyny diesel (na paliwie lotos) odjechał spod bloku). Zdążyłem doczytać, że LR się zaczyna ładować po 52 minutach, a LFP to nie wiadomo kiedy. Przestraszyło mnie to (myślałem, by pojechać teslą na narty), chciałbym wiedzieć więcej. Byłem przkonany, że zimą to spalanie, jak w benzynie, będzie około 20% wyższe i tyle, bo tesla od kilku lat ma seryjnie pompę ciepła. Rozumiem, że byłem w błędzie i baterie "zamarzają", zwłaszca LFP?

4. Co trzeba kupić z Teslą, poza wall connectorem, który zakupię przed samochodem. Czy do wall connectora kupowaliście ten cokół? Czy ten kablel za 900 zł do podpinania do siły/gniazdka (w zestawie jest bez siły niestety) to dobra oferta, czy kupione gdzie indziej będą dobrze działać z Teslą?

5. Jak z odpornością spodu Tesli? Doczytałem, że w Niemczech mnóstwo poleasingowych była uszkodzona przez zwykłe wymiany opon. To przeraża...

6. Jak z ubezpieczniem AC? Ile płacicie w Warszawie/dużym mieście około 1 mln mieszkańców mając pełne zniżki? Korzystacie z poleconego na kanale napradpopolsce?

7. Kiedy kupować Tesle - wiem, że najlepiej na koniec kwartału, a jak z jakością? Pamiętam historie, jak na koniec roku Tesle przyjeżdżały kompletnie źle zrobione, bez żadnej kontroli jakości, bo Elon leciał na rekord, czy lepiej kupić w na koniec marca? Będę brał Ultra Red, prawie w ogóle takich nie widać, czy to oznacza dużo dłuższe czekanie? Jakie promocje bywały ostatnio (i jak często są?), wiem o 20 000 km ładowania w czerwcu, kiedy pojwiają się takie promocje i ile jest czasu, aby z nich skorzystać? Rozumiem, że jak kupiłbym demo z tesla inventory, to już dotacji nie ma, bo jest wyłącznie na nowy samochód (tu myślałem o uniknięciu dużej utraty wartości)?

8. Gotówka czy leasing? Założyłem, że gotówka i wciągnięcie w firme żony samochodu, by mogła go sobie amortyzować. Sam jestem na etacie, żona ma swój gabinet, nie jest vatowcem. Zależy mi na całościowym koszcie w 5 lat, zgaduję że nie ma opcji, by przejście przez bank wygrało przy obecnych stopach procentowych, ale może gdzieś jest oferta dobra? Na dotację rozumiem, że już nie można liczyć (artykuł na elektrowoz.pl, że od 1 września tylko prywatni dostaną).

9. Żeby zmieścić się w limicie dotacji z czerwonym kolorem, za automatyczne parkowanie zapłacić będę musiał po zakupie samochodu, czy wtedy tesla bez problemu wystawi za to fakturę? Niby to coś oczywistego, ale tesla i Elon są super dziwni, wolę zapytać. Ostatnio na Black Friday kupowałem drona we Francji i miesiąc walczyłem o nip na fakturze, czy tesla wystawia legitne faktury z polskim adresem?
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
1. Jeśli kasa nie jest problemem to bierz LR
2. Nie warto
3. piszesz o ekstremalnym przypadku jakimś kiedy auto zamarźnięte i rozładowane, podczas jazdy bateria się podgrzeje, szczególnie jak ustawisz nawigację na supercharger
4. Teraz w promocji chyba dorzucają mobile connector (ten za ~900zł) ale on jest jednofazowy. Można do niego dokupić "niebieski adapter" 32A i ładować 7kw. Pytanie co potrzebujesz bo opcji jest masa. Można kupić tanie EVSE typu KHONS czy zencar, droższe habu czy szwajcarski scyzoryk typu Juice Booster lub NRGkick gdzie masz multum dostępnych adapterów.
5. to była jakaś wada produkcyjna, podobno tak z fabryki wyjechały, jeśli chodzi o pęknięcie przy otworach na podkładki
6. AC kosztuje podobnie jak w spalinowym o podobnej wartości, mi wyszło niecałe 5k bez zniżek
7. kiedy Ci pasuje, nie kojarzę żeby był jakikolwiek rozrzut jeśli chodzi o Giga Shanghai
8. Z leasingiem teraz będzie problem bo BOŚ wstrzymał przyjmowanie wniosków o dopłaty w tej ścieżce, potencjalnie będziesz musiał poczekać aż wejdzie nowy program. Ja bym brał mimo wszystko leasing bo szybsza amortyzacja i możesz gotówkę wrzucić w obrót.
9. Nie bierz EAP, to się nie opłaca moim zdaniem
 

Ratt

Posiadacz elektryka
1. Moim zdaniem tak. Dotyczy to również punktu 3. bo LR ma NMC a nie LFP. Zasięg Wwa Krk bez problemu niezależnie od temperatury i pogody.
2. Nie
3. patrz pkt 1.
4. zależy gdzie masz zamiar się ładować - to wiesz tylko Ty
5. bzdura - jak wiedzą jak podnosić to nie ma problemu
6. ok 5k PLN za wszystko
7. kiedy Ci pasuje
8. ja bym brał gotówkę jak nie możesz odliczać VAT
9. Tak - wystawia faktury
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
1. Jeśli kasa nie jest problemem to bierz LR
Ale dlaczego? Bo pomyślałem, że te może 50 km więcej niewiele zmienia, zwłaszcza, że nie lubię samochodów 4WD (preferuję RWD lub FWD), osiągi już RWD są za dobre dla mojej żony. LFP ładowane będzie do 100%, a LR do 80%, na codzień to ten sam zasięg, różnica na szybkiej ładowarce to pewnie będzie max 15 minut, choć tu LR 10-80% przejedzie więcej niż RWD 10-80%, bo do 100% nikt nie da rady tyle czekać.
24 000 zł na trasę kilka razy w roku, żeby ładować się może 20 min krócej to rzeczywiście problem, aż tyle mi za godzinę nie płacą...

2. Nie warto
Dzięki

3. piszesz o ekstremalnym przypadku jakimś kiedy auto zamarźnięte i rozładowane, podczas jazdy bateria się podgrzeje, szczególnie jak ustawisz nawigację na supercharger

Tesla będzie stać pod chmurką, może dojechać rozładowana pod blok, czy wtedy też może być problem, że się przez noc nie naładuje?

4. Teraz w promocji chyba dorzucają mobile connector (ten za ~900zł) ale on jest jednofazowy. Można do niego dokupić "niebieski adapter" 32A i ładować 7kw. Pytanie co potrzebujesz bo opcji jest masa. Można kupić tanie EVSE typu KHONS czy zencar, droższe habu czy szwajcarski scyzoryk typu Juice Booster lub NRGkick gdzie masz multum dostępnych adapterów.

Podobno od czerwca nie dają, dzięki za słowa klucze do googla :)

5. to była jakaś wada produkcyjna, podobno tak z fabryki wyjechały, jeśli chodzi o pęknięcie przy otworach na podkładki

O to już nie doczytałem, ale to był też przypadek, który wyleczył mnie z leasingu...

6. AC kosztuje podobnie jak w spalinowym o podobnej wartości, mi wyszło niecałe 5k bez zniżek
Super
7. kiedy Ci pasuje, nie kojarzę żeby był jakikolwiek rozrzut jeśli chodzi o Giga Shanghai
Opinie serwisu z map google i dla highlanda nie są dobre...

8. Z leasingiem teraz będzie problem bo BOŚ wstrzymał przyjmowanie wniosków o dopłaty w tej ścieżce, potencjalnie będziesz musiał poczekać aż wejdzie nowy program. Ja bym brał mimo wszystko leasing bo szybsza amortyzacja i możesz gotówkę wrzucić w obrót.

No właśnie z gotówką to jest problem, żeby zarabiać więcej niż pełen koszt leasingu (oprocentowanie + opłaty administracyjne + drogie ubezpieczenie), na takiej kwocie po 4 latach może się zrobić i 50 k zł, a na obligacjach antyinflacyjnych już bieda, gdzie indziej ryzyko.

9. Nie bierz EAP, to się nie opłaca moim zdaniem

To jest must have, jak człowiek przywykł, że samochód za niego parkuje, gdy ciasno. Szkoda, że tyle kosztuje (tak z 5 razy więcej niż w obecnym fordzie żony), dobrze, że działa świetnie, na ile go testowałem.
 

JM&JM

Posiadacz elektryka
Ad. 1. Ja LR brałem ze względu na trakcję i napęd 4x4 bo w realnej jeździe LR ładowany do 80% ma zbliżony zasięg do SR ładowanego do 100% - te dodatkowe 100 km zasięgu zyskasz ładując LR przed trasą do 100
Ad. 2. Nie warto. Po odbiorze auta (a to zawsze są emocje i można coś przeoczyć) masz 24 godziny na zgłoszenie ewentualnych uwag.
Ad. 3. Mrozy nie są straszne zwłaszcza że masz możliwość przygotowania auta przed jazdą (podgrzanie baterii i wnętrza) a zużycie faktycznie zimą będzie trochę większe.
Ad. 4. Nic poza standardową cegłą nie jest ci potrzebne o ile nie będziesz robił dziennych dystansów powyżej 150 km. W 8 godzin na taryfie nocnej załadujesz 24 kW
Ad. 5. Koszt AC/OC zależy od Twoich zniżek. Pakiet ubezpieczeń na Teslę porównywalny z innym autem o podobnej wartości
Ad. 6. podkładki za 50 zł ogarną sprawę
Ad. 7 Ceny i promocje to loteria w przypadku Tesli. Możesz kupić tak jak ja w promocji a po zakupie okaże się że auto bez promocji jest o 8 tyś tańsze - ale pewnie za chwilę wzorem USA zostanie ogłoszony nowy program lojalnościowy - więc za referale obie strony skorzystają
Ad. 8. Zależy od Was. Jak Cash Flow pozwala na wyjęcie ponad 200 tyś na zakup, to zakup będzie bez kosztów odsetek, Gap, etc.
Ad. 9. FV otrzymasz do rozliczenia bez problemu
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
1. No właśnie z tym ładowaniem do 100% to jest pewna upierdliwość a nie zaleta bo to jest wymagane tylko dlatego żeby BMS się skalibrował, a jednak mimo że to LFP to utrzymywanie takiego stanu jest szkodliwe dla baterii. Najlepiej przejedźcie się jednym i drugim. Dla mnie RWD ma odczuwalnie obcięty moment od 0 w porównaniu do LR, prawdopodobnie chodzi o zapobieganie tzw. torque ripple charakterystycznego dla silników synrm(LR z przodu ma indukcyjny).
3. jeśli dojedziesz to bateria będzie ciepła i normalnie się będzie ładował, ale jeśli pod chmurką to tym bardziej idź w LR ze względu na baterię
4. nie dają, ale obecnie z inventory jest promocja chyba, musisz sprawdzić
5. nie wiem co to ma do leasingu? chodzi o zwrot samochodu z uszkodzeniem? jak wykupujesz to nie ma znaczenia
7. opinie z map google? :-D
8. Jak weźmiesz 45% wpłaty własnej, 1% wykup i 36m to wyjdzie Ci bardzo tani leasing, u mnie wyszło coś koło 16k koszt finansowania? A może Y który ma teraz 1,99% promocyjne finansowanie w Tesli?
9. To na razie nie działa aż tak dobrze żeby za to płacić, poczekaj aż to ulepszą...
 

shago

Fachowiec
1. Czy w highlandzie warto dopłacać do LR te około 24 000 zł?

Też jestem właśnie za etapie zakupu własnej Trójeczki, miałem dokładnie te same rozkminy co Ty. Ja doszedłem do wniosku, że dla tych 50-70km w realu nie ma sensu dopłacać. Ja w zeszłym roku zrobiłem 9k kilometrów, w tym będzie podobnie. Mieszkam w Warszawie i dosłownie w każde miejsce w Polsce dojadę na góra jednym ładowaniu pomiędzy. A że nie umiem bez postoju robić 400km na strzała, to tym bardziej decyzja dla mnie prosta. A jak pojadę gdzieś dalej? Oglądałem masę filmików z podróży po Europie i wychodzi dla mnie, że trasa 1200km przy spokojnej jeździe to 1 ładowanie więcej. Rzeczywiście, wielka tragedia mi się stanie :). Przyspieszenie? A po co mi to? To 4.4s jakie ma LR jest super jak Ci się podoba, że wbija fotel, że urywa głowę i chcesz się chwalić i ścigać na światłach. 6s jakie ma RWD jest idealnie wyważone dla komfortu i odpowiedniej dynamiki. Uznałem więc, że zamiast ładować 24k w LR dokupię sobie lakier + zrobię punkt ładowania na swoim miejscu postojowym w garażu podziemnym. Reszta zostanie na opony zimowe.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Hmmm... no ja byłem w ciężkim szoku, jak często i łatwo wyprowadzić Teslę 3 z trakcji. Wcale nie trzeba dawać gazu do dechy. Zupełnie inaczej się zachowuje niż samochód spalinowy. Co prawda nawet nie rozważałem wersji RWD, ale po jazdach próbnych zrozumiałem, czemu tak tną osiągi wersji z napędem na tył. Natomiast jedna przewaga RWD poza ceną to fakt, że nie słychać silnika w czasie jazdy. W LR słychać, choć jeśli komuś to przeszkadza, to musi być bardzo wyczulony.

Tak naprawdę dla mnie głównym czynnikiem wyboru AWD zamiast RWD nie był zasięg, ale właśnie napęd na 4 koła, zapas osiągów oraz system audio. Przy czym w audio tego basu jest faktycznie trochę za dużo (choć zależy od muzyki jakiej słuchamy). Natomiast ilość detali w brzmieniu jest nieporównywalna i wg mnie warto dopłacić dla samego audio z 6-8k. No ale jak wspomniałem na początku - trakcja. Ja naprawdę bardzo nie szalałem, a bez problemu doprowadzałem do utraty trakcji tym autem. Nawet przy napędzie 4x4 wciąż przy normalnej jeździe zdarza mi się regularnie poczuć, że systemy i napęd na przedniej osi pomagają.
 
Top