Scenic vs Tesla Y

eimi

Posiadacz elektryka
Hej, wziąłem scenica na kilkudniową wycieczkę po Polsce, pomyslalem że podzielę się moimi przemyśleniami porównując do TMY. Obecnie od około roku jeżdżę TM3, a do TMY się przymierzam jako większe auto - czekam żeby zobaczyć co zaoferuje juniper a w między czasie badam konkurencję - obecnym modelem Y miałem dwie dłuższe jazdy próbne.

Zdjęcia recenzje itd można sobie popatrzeć na YouTube, ja chciałem się podzielić przemyśleniami z punktu widzenia użytkownika Tesli i auta rodzinnego 2+2.

Zalety Scenic względem TMY:
• Czujniki parkowania, kamera w przednim zderzaku, kamery 360
• Bezprzewodowy android auto / apple carplay - na wskaźnikach zegarów działa nawet nawigacja z android auto, a nie same wskazówki do jazdy jak w innych samochodach z tym systemem, system multimedialny działa bezbłędnie, działa yanosik i inne aplikacje pod android auto
• Wygodne fotele z przyjemnej materiałowej tapicerki, a tylko po bokach skóra, nie są wentylowane, ale są perforowane - w upale dużo lepiej niż fotele z TMY. Ogólnie jakość wnętrza i wykończenia w Scenicu na plus względem TMY, chociaż dla mnie w TMY jest w zupełności okej.
• Dużo lepszy widok w tylnym lusterku + wycieraczka z tyłu + możliwość przełączenia lusterka w tryb wyświetlacza, wtedy jak naładujemy z tyłu bagażu po sam dach lub ktoś siedzi z tyłu po srodku to nadal mamy widok do tyłu we wstecznym lusterku,
• Troszkę lepsze wyciszenie niż w TMY - w szczególności od kół, wiatr porównywalnie (i tu i tu szumi powyżej 120). Przy 120-140 Scenic trochę ciszy. Po mieście - niby ciszej ale efekt psuje jedna rzecz - patrz wady względem TMY.
• Szybsze ładowanie z AC (22kW vs 11kW)
• Większa bateria niż w TMY LR (92kW = 87kW netto), ale też o około 10% większe zużycie energii niż w TMY więc w miarę to się bilansuje (i ponad 30% większe zużycie niż w TM3) - auto miałem na kołach 20" i oponach Michelin e-primacy. No i statystyki pokazują rzeczywiste całkowite zużycie, a nie tylko dla trybu Drive jak w Tesli. Bardzo fajna funkcja na zegarach pokazująca wskaźnik zużycia wyskalowany Autostrada-Miasto, czyli wyświetla nam zasięg dla Autostrady i zasięg dla Miasta + zasięg prawdopodobny uwzględniając aktualne proporcje jazdy.
• Lepsza i cichsza praca klimatyzacji w upale
• Klamki się wysuwają przy zbliżeniu do auta, a drzwi się otwierają/zamykają bardzo cicho
• Szklany dach można zaciemniać/rozjaśniać przyciskiem
• Sporo miejsca na tylnej kanapie - żona się wcisnęła między dwa foteliki i stwierdziła że dałaby radę tak dłużej jechać


Wady Scenic względem TMY:

• Tylko przód napęd i gorsze osiągi - do jazdy rodzinnej w pełni wystarczające, moment prawdopodobnie ograniczony do 300Nm żeby dało się tym przyjemnie jeździć i nie gubił co chwila trakcji z przodu. Dynami zdecydowanie na plus dla tesli. TMY nawet w wersji RWD jest żwawszy niż Scenic, o LR i Perf nie wspominając.
• Hałas silnika/inwertera - tak, właśnie tak. Przy wolnej spokojnej jeździe bez radia nieprzyjemne piszczenie, które słychać z przodu spod maski. Przy przyspieszaniu efekt się nasila. Mam wrażenie że o ile auto od drogi jest super wyciszone, to od grodzi przecietnie. Mnie irytowało mocno, żona nie zwracała uwagi. W Tesli LR nawet mocniej słychać przedni silnik, ale jest to inny rodzaj hałasu, mniej irytujący dla mnie. W tesli RWD jest zupełna cisza.
• Wolniejsze ładowanie DC w zakresie 10-80% (max 150kW, średnio ~100kW)
• TMY jest większym i przestronniejszym autem. Scenic jest trochę mniejszy, ale nadal przestronny jak na swoje gabaryty (znacznie więcej miejsca i większy bagażnik niż w spalinowym Australu który jest 6cm krotszy). Brakuje mu frunka z przodu.
• Większe zużycie energii - około 10% w porównaniu do TMY LR. Może to wynikać w dużej mierze z ciśnienia w kołach - dla 20" zalecane w renault to 2.1-2.3 bar a w Tesli 2.8-3.2 bar.
• Brak możliwości zaprogramowania kluczyka w telefonie tylko trzeba nosić przestarzala kartę (bezdotykowe otwieranie)
• Brak możliwości przygotowania auta wcześniej z apki (schłodzenie/ogrzanie), brak trybu psa dla teściowej zostawionej w upale pod sklepem
• Brak one pedal driving. Przy kierownicy są łopatki do zmiany siły rekuperacji więc przy maksymalnym poziomie rekuperacji można ładnie wyhamować, ale nie do zera (auto toczy się jak w automacie)
• Pikawki na prędkość, na szczęście da się szybko wyłączyć podwójnym kliknięciem przycisku który ładuje tryb safety perso (wcześniej zdefiniowane ustawienia bezpieczeństwa użytkownika)

Za dawno jeździłem TMY żeby bezpośrednio porównać zawieszenie i układ kierowniczy. Wydaje mi się że zawieszenie w scenicu jest podobnej twardości, a prowadzenie bardziej precyzyjne. Na pewno zawieszenie "nie dobija" tak jak w TMY, ale może to też wynikać że znacznie niższego ciśnienia w kołach. Układ kierowniczy działa lepiej, choć musiałbym się teraz jeszcze przejechać TMY żeby mieć pewność. Ogólnie jest to samochód który bardzo dobrze się prowadzi, raczej z tych twardszych. To jest na tyle indywidualna kwestia że zalecam jazdę próbną i sprawdzenie samemu. Kawał solidnego samochodu moim zdaniem.
 

Attachments

  • 20240827_223150.jpg
    20240827_223150.jpg
    2,2 MB · Liczba wyświetleń: 41
  • 20240827_223218.jpg
    20240827_223218.jpg
    1,6 MB · Liczba wyświetleń: 40
  • 20240827_223238.jpg
    20240827_223238.jpg
    2,1 MB · Liczba wyświetleń: 43
  • 20240827_223257.jpg
    20240827_223257.jpg
    2,7 MB · Liczba wyświetleń: 42
  • 20240827_223307.jpg
    20240827_223307.jpg
    2,7 MB · Liczba wyświetleń: 43

UseYbrain

Posiadacz elektryka
Brak one pedal dyskwalifikuje KAŻDE auto dla mnie. Dla mnie jest to MUST HAVE !
 

paradox

Pionier e-mobilności
brak trybu psa dla teściowej zostawionej w upale pod sklepem
świetna recenzja. zastanawiam się tyko nad brakiem trybu psa dla teściowej, czy to aby nie jest celowy zabieg? jeżeli tak to raczej powinien być w plusach. Renault zawsze było w awangardzie rozwiązań motoryzacyjnych. Tesla powinna brać przykład. ;)
 

eimi

Posiadacz elektryka
świetna recenzja. zastanawiam się tyko nad brakiem trybu psa dla teściowej, czy to aby nie jest celowy zabieg? jeżeli tak to raczej powinien być w plusach. Renault zawsze było w awangardzie rozwiązań motoryzacyjnych. Tesla powinna brać przykład. ;)
Mam najlepsza teściowa na świecie, a w Tesli w trybie psa czasem nawet zostawiam w swoje dzieci. Od jakiegoś czasu w Tesli też jest tryb utrzymywania temperatury ale można w nim otworzyć drzwi i okna i nie ma wielkiego komunikatu na desce jaka w środku panuje temperatura (żeby ktoś nie zbił szyby). Do tego w Tesli jest podgląd na kamerę w środku w telefonie.

Brak one pedal dyskwalifikuje KAŻDE auto dla mnie. Dla mnie jest to MUST HAVE !
Dla mnie też to minus ale idzie przywyknąć. Łopatki z możliwością zmniejszania/zwiększania rekuperacji w trakcie jazdy też mają swój plus. Niemniej uważam że powinna być taka opcja w ustawieniach
;)
 
Last edited:

paradox

Pionier e-mobilności
Mam najlepsza teściowa na świecie, a w Tesli w trybie psa czasem nawet zostawiam w swoje dzieci. Od jakiegoś czasu w Tesli też jest tryb utrzymywania temperatury ale można w nim otworzyć drzwi i okna i nie ma wielkiego komunikatu na desce jaka w środku panuje temperatura (żeby ktoś nie zbił szyby). Do tego w Tesli jest podgląd na kamerę w środku w telefonie.
na szczęście też mam wspaniałą teściową. tryb psa powinien być standardem w nowych EV.
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
@elmi, jaką masz apkę do obsługi tego Scenica?
Bo w standardowym MyRenault obsługującym i PHEV i EV możesz włączyć klimę ad hoc, albo zaprogramować gotowość na konkretną godzinę. Ta apka jest prymitywna i w ogóle niewiele umie, ale to akurat tak.

Z tym ciśnieniem to jesteś pewny?
Ja mam Megankę, która jest lżejsza i dla kół 20" zalecane ciśnienie to 2,5-2,6 MPa
 

eimi

Posiadacz elektryka
jaką masz apkę do obsługi tego Scenica?
Bo w standardowym MyRenault obsługującym i PHEV i EV możesz włączyć klimę ad hoc, albo zaprogramować gotowość na konkretną godzinę. Ta apka jest prymitywna i w ogóle niewiele umie, ale to akurat tak.
A tego to nie wiedziałem. Próbowałem właśnie dodać auto do tego myrenault ale nie da rady, to wypożyczone auto i pewnie już jest dodane u kogoś, więc niestety tego nie przetestuje. Ale jeżeli jest możliwość zdalnego włączęnia klimy to super.
Z tym ciśnieniem to jesteś pewny?
Ja mam Megankę, która jest lżejsza i dla kół 20" zalecane ciśnienie to 2,5-2,6 MPa
Tak, też jeździłem Megane etech i tam było wyższe ciśnienie. Zdziwiło mnie że tutaj takie duże ciężkie auto a ciśnienie takie niskie dla 20"
 

Attachments

  • 20240828_120359.jpg
    20240828_120359.jpg
    846,7 KB · Liczba wyświetleń: 12

blazej

Pionier e-mobilności

Tutaj test zasięgu od Nylanda - w porządku, chociaż całościowo uwzględniając szybkość ładowania oraz to, ile w czasie jazdy tej baterii ucieka, to Tesla nadal ma dużą przewagę. No i ten system, te grafiki, to jak to wygląda... jak w leciwej grze komputerowej. Mi się to nie podoba, ale ja już zdążyłem zauważyć, że 38 lat to na tym forum może być wiek raczej młody :) Sądząc po wspominkach PRL itp. Trochę to zaskakujące na forum o EV, ale też bardzo budujące.

Można się spodziewać, że w kolejnych dniach będą następne testy w tym - zwłaszcza ciekawy - test 1000 km. Wg mnie to auto, żeby faktycznie się sprzedawało, musiałoby kosztować maksymalnie okolice 140k zł w wersji podstawowej z tym zasięgiem. Tymczasem jak uruchomiłem konfigurator, to mi 240k brakło na wersję, która byłaby dla mnie ok.

Chociaż... ostatnio jak dla pracowników Skody konfigurujemy i przy Kamiq nie jesteśmy w stanie się zamknąć po rabatach w 130k zł, to ja serio nie wiem, czy narzekanie na ceny EV jest uprawnione.
 
Chociaż... ostatnio jak dla pracowników Skody konfigurujemy i przy Kamiq nie jesteśmy w stanie się zamknąć po rabatach w 130k zł, to ja serio nie wiem, czy narzekanie na ceny EV jest uprawnione.
Konfigurowałem sobie ostatnio passata - z najmocniejszym silnikiem i dodatkowym wyposażeniem podchodzi pod 300k PLN (da się i 320k)
Za passata!
Moim daniem EV (przynajmniej Tesla) zrównały się już z ICE. Kwestia zasięgu i czasu ładowania.
 
Last edited:

eimi

Posiadacz elektryka
Czy Wy przespaliscie ostatnie 4 lata inflacji? ;) toż to za 100k już praktycznie nie da się kupić auta. Renault Austral który jest ciut mniejszy od scenica to >180k trzeba dać.

Ja mam 36 lat i scenic mi się podoba. Jest to ciekawa alternatywa jak ktoś nie chce tak ascetycznego wnętrza jak w Tesli. Wyróżnia się też na drodze, w szczególności oryginalne felgi. W scenicu nawet sporo fizycznych przycisków. Wziąłbym z niego przełożył kilka rzeczy do Tesli, ale poczekamy zobaczymy co zaoferuje nowy Y.
 
Top