Skala procentowa

zibizz1

Pionier e-mobilności
@poochaty
Przychodzi mi na myśl wewnętrzny opór baterii. Im większy prąd pobierasz z baterii tym bardziej się grzeje i więcej energii jest tracone. Pomiar jest poza baterią dlatego zawsze pobranej energii będzie mniej niż tej załadowanej. W zimę ten opór wewnętrzny jest znacznie większy ale ta energia służy do ogrzania pakietu z COP 1. W lato przy dużych temperaturach jest tracona. Opór wewnętrzny rośnie także z wiekiem baterii i jest składowa degradacji. Ale w nowym aucie w temperaturze ~20 stopni przy spokojnej jeździe ilość pobranej energii powinna odpowiadać pojemności.

Przy dużej ilości rekuperacji jednak będzie się to rozjeżdżać. Bo np wrzucając 1kWh do baterii będzie można tak naprawdę wyjąć 0,95kWh, więc jeśli o te wartości pomniejszymy ilość zużytych kWh a potem zwiększymy o drugą wartość to wyjdzie mniej.

Ostatnia sprawa to może być bateria LFP która ma płaska krzywą napięcia a napięcie zależy od temperatury więc trudno określić pozostała pojemność baterii w przedziale 20-80% SoC więc samochód może w tym przedziale zaniżać pozostała energię i wyświetla 50% zamiast np rzeczywistych 52% tak żeby nie było wtopy w przypadku gdy się pomyli, ale raczej wszyscy starają się aby wskaźnik procentowy był liniowy
 

dixiluk

Fachowiec
Zużycie prądu jesteś w stanie łatwo sprawdzić, niestety nie za bardzo da się sprawdzić aktualna pojemność baterii- bazujemy na napięciu i jakiś założeniach, do tego przy zużyciu napięcie się waha. Podobnie masz w spalinowkach, poziom paliwa też nie jest idealnie określany tylko uśredniony, w telefonach też 0-50 to nie tyle samo co 50-100.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Oprogramowanie w aucie(dobrym) stara sie zeby 0-50 to było to samo co 50-100, ale np na takich wykresach już pojawia się wątpliwość o skale. Czy ona została ustalona przez np rozładowywanie akumulatora stałym prądem a skala to czas? Bo skoro w zakresie 90-100 mamy 4V a w zakresie 0-10 mamy 3V to przy stałym prądzie w 90-100% będzie 4kWh a w 0-10% będzie 3kWh. Wiec biorąc skale z tego wykresu to ilośc energii 50-100 będzie większa niż 0-50, akurat odwrotnie do sytuacji którą tu omawiamy. W prostych urządzeniach np wiertarka/kosiarka moc i obroty spadają więc czas działania będzie podobny ale jakość pracy gorsza no i tam raczej wskaznik to prosta fukcja napięcia, ale w samochodach (i dzisiejszych telefonach) siedzi bardziej skomplikowana metoda określania SoC i jego wyświetlania. Zreszta nawet w Tesli zdarzy się się że jeśli ustawimy ładowanie np na 70% i zrobimy to np w nocy i rano zrobi się cieplej to odłą czając ładowarkę może być 71-72%.

1715337811475.png
 

krzycho

Nowy na Forum
Hej. Czy skala procentowa jest liniowa? Jadę MYLR 2021 i czegoś nie rozumiem. Naładowałem samochód do 100% (łącznie z balansowaniem itd) i ruszyłem w trasę. Właśnie minąłem 50% i sytuacja wygląda jak na zdjęciu. Zużyte 32 kWh i 50%. Moja bateria to ok 70-72 kWh. Gdzie są pozostałe kWh, albo po prostu czy skala jest aż tak nieliniowa?
P. S. Samochód prowadzi moja żona.


View attachment 17675
A po ostatnim czy przedostatnim updacie procenty/km uwzględniają degradację. Możliwe, że brakuje Ci 10% pojemności?
 

poochaty

Posiadacz elektryka
A po ostatnim czy przedostatnim updacie procenty/km uwzględniają degradację. Możliwe, że brakuje Ci 10% pojemności?
No właśnie tak jakby 10% znikło. Trzeba będzie potestować i ew się pozbyć.
 
Top