Skoda Elroq

nocomment

Zadomawiam się
Dostosowywanie tempomatu do znaków wyłączyłem od razu jak na drodze 100km/h zczytał z bocznej drogi ograniczenie 30 i dał po hamulcach.

Na autostradzie przy 120 kiedyś auto przede mną dojechało do korku i stanęło dość gwałtownie (ale nie w miejscu) - Travel assist sobie nie poradził i zaczął krzyczeć żebym ostro hamował ;)
To można tak wyłączyć dla tempomatu tylko ale zostawić "pikanie"? Bo to mi akurat nie przeszkadza, ale wpływanie na tempomat bardzo... Zakładam, że skrót który możemy wyciągnąć na górna belkę wyłącza całkowicie? (jeszcze nie testowałem...)

Dla przypomnienia jeszcze a propos Sportline: ma z tyłu szersze lacze (przy zakupie opon trzeba 2x2 brać, nie 4x1 😉), a co za tym większa płaszczyznę styku = tarcie 😉 Różnice w średnicy/szerokości felg to kilka procent przy dużej różnicy, przy calu to że 2-3%. Konfigurator Skody zdaje się zmieniał zasięgi/konsumpcję "finalnego produktu" przy zmienianiu felg/wersji
 
Last edited:

tlisek

Tomek
To można tak wyłączyć dla tempomatu tylko ale zostawić "pikanie"? Bo to mi akurat nie przeszkadza, ale wpływanie na tempomat bardzo... Zakładam, że skrót który możemy wyciągnąć na górna belkę wyłącza całkowicie? (jeszcze nie testowałem...)

Dla przypomnienia jeszcze a propos Sportline: ma z tyłu szersze lacze (przy zakupie opon trzeba 2x2 brać, nie 4x1 😉), a co za tym większa płaszczyznę styku = tarcie 😉 Różnice w średnicy/szerokości felg to kilka procent przy dużej różnicy, przy calu to że 2-3%. Konfigurator Skody zdaje się zmieniał zasięgi/konsumpcję "finalnego produktu" przy zmienianiu felg/wersji
Skrót wyciągnięty na górę wyłącza tylko pikanie (ten z ikonką znaku).

Jak się kliknie przycisk Assist, to gdzieś w ustawieniach ACC (chyba, już nie pamiętam dokładnie) jest opcja wyłączenia dostosowywania prędkości ACC / Travel Assist do znaków - wystarczy wyłączyć raz (nie włącza się samo po uruchomieniu samochodu)
 

planzero

Fachowiec
jeszcze o kołach, podsumowanie by AI (mam nadzieję, że wybaczycie :))

Większe koła w samochodach elektrycznych (EV) mają negatywny wpływ na zasięg z kilku kluczowych powodów:

  1. Zwiększone opory toczenia:
    • Większa powierzchnia styku: Większe opony mają często szerszy bieżnik i/lub dłuższą powierzchnię styku z nawierzchnią, co prowadzi do większego tarcia i w konsekwencji większych oporów toczenia. W przypadku EV, gdzie opory toczenia mają około trzy razy większe znaczenie niż w samochodach spalinowych, jest to szczególnie istotne.
    • Większe uginanie opony: Większe koła, zwłaszcza jeśli są szersze, wymagają większej energii do toczenia, ponieważ opona musi się bardziej uginać w punkcie styku z drogą.
    • Większa masa nieresorowana: Większe koła i opony są zazwyczaj cięższe. Zwiększona masa nieresorowana (masa elementów pojazdu, które nie są podparte przez zawieszenie) wymaga więcej energii do rozpędzenia i utrzymania w ruchu, co bezpośrednio przekłada się na większe zużycie energii.
  2. Gorsza aerodynamika:
    • Większa powierzchnia czołowa: Większe koła zwiększają powierzchnię czołową pojazdu, co prowadzi do większego oporu powietrza. W przypadku samochodów elektrycznych, których bateria i tak jest ciężka, każda dodatkowa oporność ma znaczący wpływ na zasięg.
    • Turbulencje: Design większych felg, często bardziej otwartych i skomplikowanych, może generować większe turbulencje powietrza wokół kół, co dodatkowo zwiększa opór aerodynamiczny.
  3. Wpływ na przekładnię i moment obrotowy:
    • Chociaż większe koła mogą sprawić, że silnik będzie obracał się wolniej przy tej samej prędkości pojazdu, co mogłoby teoretycznie być korzystne dla niektórych silników elektrycznych pracujących efektywniej w niższych zakresach obrotów, to jednak ogólny wpływ zwiększonego oporu toczenia i aerodynamiki zazwyczaj przeważa nad tymi korzyściami. Silnik musi po prostu dostarczyć więcej energii, aby pokonać dodatkowe opory.
Przykłady z badań:

Dane z badań (np. na modelach Tesla) wyraźnie pokazują, że zamiana kół na większe prowadzi do znacznego wzrostu zużycia energii i skrócenia zasięgu. Na przykład, w niektórych modelach Tesli Model X zmiana felg z 20 na 22 cale skutkowała wzrostem zużycia energii o ponad 20%!

Dlaczego producenci nadal montują duże koła w EV?

Mimo negatywnego wpływu na zasięg, duże koła są często montowane w samochodach elektrycznych z kilku powodów:

  • Estetyka: Większe koła są często postrzegane jako bardziej atrakcyjne i nadają samochodowi sportowy wygląd.
  • Wpływ na bezpieczeństwo (pośrednio): Normy bezpieczeństwa dotyczące kolizji z pieszymi wymusiły podniesienie linii pasa w samochodach. Baterie w podłodze (platformy typu "deskorolka") również podnoszą samochód. W rezultacie małe koła wyglądałyby nieproporcjonalnie i nieestetycznie, więc projektanci kompensują to większymi nadkolami i większymi kołami.
  • Właściwości jezdne: Większe i szersze opony mogą oferować lepszą przyczepność i stabilność przy wyższych prędkościach, co przekłada się na lepsze prowadzenie samochodu.
Podsumowując, choć duże koła poprawiają estetykę i w pewnym stopniu właściwości jezdne, to jednak znacząco negatywnie wpływają na efektywność energetyczną i zasięg samochodów elektrycznych, głównie poprzez zwiększenie oporów toczenia i oporu aerodynamicznego. Dlatego producenci i użytkownicy starają się znaleźć kompromis między tymi czynnikami.
 
Top