SR czy LR

zibizz1

Pionier e-mobilności
A ja jechałem pare miesiecy pod Poznań i wybrałem się spalinowym bo mi zależało na czasie. Do wyboru było dojechanie 25 minut do Ionity albo oszczędna jazda i ładowanie się na Orlenie 50kW. Jakbym nie planował wychodziło +1h. Brakuje bardzo 150kW na wysokości Konina. W takich trasach jednodniowych LR jest naprawde dużo lepsze. Ruszamy z pod domu 100% i robimy ewnetualnie jedno ładowanie na powrocie
Y Standard 6h27m
Y LR 5h23m
Spalinowy 4h
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
A ja w długi weekend wybieram się SR z Katowic do Mediolanu i Florencji. Z tego co sprawdzałem to zasadniczo po przekroczeniu Polskiej granicy kwestia SR czy LR jest bez różnicy (no może w wyjątkiem tego że LR nieznacznie szybciej się ładuje. Na całej trasie będę musiał doładować taką samą liczbę KWh (a być może troche mniej bo z kolei SR ma nieznacznie mniejsze zużycie). W SR planuję 7 przystanków przy SuC z czasem 6-21 min. i dystansami między nimi na poziomie 150 km. Mógłbym zredukować liczbę przystanków do 5 i wydłużyć dystense do ok. 200-250 km ale ładowanie byłoby znacznie dłuższe.

W LR pewnie byłoby pewnie 5-6 przystanków ale z czasem 15-45 min. więc pytanie jaka tu byłaby różnica.
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Na każdy przystanek trzeba zjechać i wrócić z powrotem na szlak komunikacyjny, a to chyba też zabiera ilość czasu, tym bardziej jak ładowanie na SUC.
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
W realu też nie wpływa raczej. Masa ma wpływ tylko na opory toczenia, a przy wysokich prędkościach i tak większość energii zżera aerodynamika. Takie 300 kg w aucie to dodatkowe jakieś 15% całkowitej masy.
Jeśli chodzi o zużycie energii na rozpędzanie - co rozpędzisz to zrekuperujesz, no chyba, ze chcesz liczyć zużycie energii tylko wjeżdżając na jakąś wielką górę ale to można równie dobrze liczyć zjeżdżając :p
Characteristics-of-rolling-resistance-and-aerodynamic-drag-of-a-vehicle.png

Więc tak "fizyko" to pisze :p
TIR jadąc pusto pali 18l/100,
24t ładunku ponad 30l/100
Gabaryty czy pusty czy pełny te same
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Gdzieś widziałem informacje ze po pełnym cyklu bateria-koła-bateria zostaje ~70%, więc te 30% tracimy
Jakby TIR miał rekuperację to z 18l zrobiłoby się 21.6l przy czym TIR zwieksza mase o 200% po załdunku.
Przy zwiekszeniu masy o 15% skoczyłoby z 18 na 18.3, jeśli nie używamy hamulca i nie przyspieszamy gwałtownie. W osobówce jednak pewnie troszke wiecej bo jeżdzi się bardziej dynamicznie niż TIRem
 

Michal

Moderator
Gdzieś widziałem informacje ze po pełnym cyklu bateria-koła-bateria zostaje ~70%, więc te 30% tracimy
Jakby TIR miał rekuperację to z 18l zrobiłoby się 21.6l przy czym TIR zwieksza mase o 200% po załdunku.
Przy zwiekszeniu masy o 15% skoczyłoby z 18 na 18.3, jeśli nie używamy hamulca i nie przyspieszamy gwałtownie. W osobówce jednak pewnie troszke wiecej bo jeżdzi się bardziej dynamicznie niż TIRem
Widzę, że za chwilę w oczach niektórych dołączysz do moich magazynkowych :p
Podając magazynki racjonalności oczywiście ;)
 

Kszychu

Pionier e-mobilności
Jakby TIR miał rekuperację to z 18l zrobiłoby się 21.6l przy czym TIR zwieksza mase o 200% po załdunku.
Przy zwiekszeniu masy o 15% skoczyłoby z 18 na 18.3, jeśli nie używamy hamulca i nie przyspieszamy gwałtownie.
Dokładnie. Możemy się rozdrabniać w nieskończoność i wtedy wyjdzie nawet że wczorajsza kolacja wpływa na zużycie.
Przypomina mi to troche jak na studiach na kolokwium z mechaniki podał wynik do 20 miejsca po przecinku bo chciał być dokładny
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ja dojechalem (LR) z ząbek, pod chate w poznaniu, zimą w deszczu, jadac 130 bez ladowania i na miejscu mialem 7% (no ale auto nowka sztuka nie smigane ;P jak odebralem)
130 a 140 autostradowe to jednak robi spora roznice.
 

jaggred

Zadomawiam się
Mozliwe, jednak warunki tez nie byly idealne, wyjezdzalem z bateria 94% chyba, i balem sie ze nei dojade to nie cisnalem :)
 
Top