świsty / świergot w systemie klimatyzacji TMY (wewnątrz)

Giaur77

Fachowiec
No tak to jest z ASO. Tesla tu się raczej nie odróżnia.
Wysłałem im (ASO) nagranie z dźwiękami klimy przy przyjęciu do serwisu. Niestety nie miałem możliwości rozmowy z technikiem, a z opisu "rozwiązania problemu" oraz rozmowy z osobą, która wydawała mi auto po serwisie, podejrzewam jednak, że chyba nikt nie kłopotał się zapoznaniem się z materiałem audio... :(

Jak się zrobi cieplej i problem będzie się nasilał, to może (a) zajrzę w okolice filtra, itp. próbując ustalić skąd pochodzi dźwięk, i/lub (b) podjadę do serwisu ponownie. Problem tylko z tym, że na wyjazd do serwisu (którego przecież w tesli nie potrzeba... ;)) u mnie schodzi cały dzień.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Wysłałem im (ASO) nagranie z dźwiękami klimy przy przyjęciu do serwisu. Niestety nie miałem możliwości rozmowy z technikiem, a z opisu "rozwiązania problemu" oraz rozmowy z osobą, która wydawała mi auto po serwisie, podejrzewam jednak, że chyba nikt nie kłopotał się zapoznaniem się z materiałem audio... :(
Na 99% tak było.. dopóki nie nawiążesz jakichś bliższych stosunków 🤣 tak aby przestać być anonimową szarą masą.. to będziesz traktowany jak taka szara masa, tyle że z kasiorą czyli można masę strzyc :D
Jak się zrobi cieplej i problem będzie się nasilał, to może (a) zajrzę w okolice filtra, itp. próbując ustalić skąd pochodzi dźwięk, i/lub (b) podjadę do serwisu ponownie.
Na razie możesz spróbować teoretycznie namierzyć (jakieś materiały w necie?) gdzie może być ten wentylator.. może jest jakoś wcale niegłupio umiejscowiony?
Problem tylko z tym, że na wyjazd do serwisu (którego przecież w tesli nie potrzeba... ;)) u mnie schodzi cały dzień.
Zrób sobie wycieczkę po prostu, nie tylko nudny wyjazd do serwisu :)

PS. I możesz uzupełnić swój profil o lokalizację.. bo może masz blisko do Bronka, czy raczej do jego mechanika?

Pozdrawiam
 

Giaur77

Fachowiec
Na 99% tak było.. dopóki nie nawiążesz jakichś bliższych stosunków 🤣 tak aby przestać być anonimową szarą masą.. to będziesz traktowany jak taka szara masa, tyle że z kasiorą czyli można masę strzyc :D
Następnym razem zabiorę jakiś poczęstunek, albo zostawię go na siedzeniu kierowcy z kartką do technika :D

Na razie możesz spróbować teoretycznie namierzyć (jakieś materiały w necie?) gdzie może być ten wentylator.. może jest jakoś wcale niegłupio umiejscowiony?
Pewnie będę szukał, ale na razie nie znalazłem. Jest za to od groma info / materiałów dot. głośnej pracy heat pump, ale nic co szło by w "moje tony".
Poza tym ten wkurzający dźwięk przypomina o sobie tylko jak siedzę w aucie, a wtedy zazwyczaj się gdzieś spieszę. Po przyjściu do domu nie mam czasu na szukanie, a potem zapominam, aż do... poranka kiedy siedzę w aucie. :)

Zrób sobie wycieczkę po prostu, nie tylko nudny wyjazd do serwisu :)
Jak będzie cieplej, to pomyślę. Przy ostatniej wizycie w serwisie (brak auta zastępczego), tylko zmarzłem i straciłem kupę czasu na powrót do centrum, a potem z powrotem na Radzymińską.

PS. I możesz uzupełnić swój profil o lokalizację.. bo może masz blisko do Bronka, czy raczej do jego mechanika?
raczej daleko, bo jestem z Wrocławia, ale uzupełnię
 

JareG

Pionier e-mobilności
Następnym razem zabiorę jakiś poczęstunek, albo zostawię go na siedzeniu kierowcy z kartką do technika :D
Hmm.. to nie do końca tak działa. Musisz się zaprzyjaźnić, pogadać raz i drugi etc. Chlanie potem :D
Jak będzie cieplej, to pomyślę. Przy ostatniej wizycie w serwisie (brak auta zastępczego), tylko zmarzłem i straciłem kupę czasu na powrót do centrum, a potem z powrotem na Radzymińską.
Sugerowałbym synchronizację wizyty w ASO z dostępnym autem 'zastępczym'.. kiedyś widziałem film, jak człek podrzucił tam Skę, i na parę chwil dostał TM3P :D
raczej daleko, bo jestem z Wrocławia, ale uzupełnię
No i widzisz.. Tobie jest potrzebny taki zwykły, 'bronkowy' (czyli łebski) mechanik. A ja mam (a może miałem, muszę sprawdzić) takiego we Wrocku :)

Pozdrawiam
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Na razie możesz spróbować teoretycznie namierzyć (...) gdzie może być ten wentylator.. może jest jakoś wcale niegłupio umiejscowiony?
Screenshot 2022-01-19 at 13.24.00.png
Wyjęcia wentylatora wymaga spuszczenia czynnika z układu chłodzenia. Brzmi trudno.
EDIT: To z manuala dla Model 3 do 2020. Jestem przekonany, że w 2021+ nie jest łatwiej.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Wyjęcia wentylatora wymaga spuszczenia czynnika z układu chłodzenia. Brzmi trudno.
EDIT: To z manuala dla Model 3 do 2020. Jestem przekonany, że w 2021+ nie jest łatwiej.
IMO nie ma potrzeby wyjmowania pacjenta, o ile da się go dotknąc.. choćby jakimś patykiem. W ten sposób (plus stetoskop) można namierzać źródło dziwnych dźwięków :) A jeśli jest jakieś dojście do możliwości zablokowania śmigła, to już w ogóle jesteśmy w domu :D
.. właśnie wpadł mi do łba pomysł, żeby spróbować znaleźć bezpiecznik od wentylatora, na 100% musi być. Słychać świergot, to wyłaczamy grata, wyciągamy bezpiecznik, i włączamy.. jeśli jest świergot, to nie wentylator :D O ile Tesla pozwoli odpalić system bez tego bezpiecznika oczywiście :D

BTW: Na tym obrazku to pewnie jest mowa o wentylatorze chłodnicy.. a nam chodzi o wentalor od nawiewu do wnętrza, który najczęściej jest gdzieś koło nagrzewnicy.. chociaż może hałasować i jeden, i drugi.

Pozdrawiam
 

JareG

Pionier e-mobilności
Model 3 nie ma klasycznych (wyjmowalnych :D) bezpieczników.
Fuck! Co to za samochód jest, jako to tak, bez bezpieczników..? ;) :D
Wygląda to tak, że może być dostęp od strony kabiny, pod schowkiem albo gdzieś w okolicy (np. często bywa dojście za schowkiem, który trzeba wyjąć) :) Wystarczy, że czymś da się dziada fizycznie dotknąć.. a filtr kabinowy gdzie jest w TM3? Bronek pisał, że sam go wymieniał.. :D

Pozdrawiam
 

Giaur77

Fachowiec
@JareG @ciastek

dzięki za podpowiedzi. Chyba nie odważę się rozbierać połowy auta. Skupię się na ustaleniu miejsca odgłosu.

Pisałem wyżej, że ten odgłos pojawia się cyklicznie co 40-50 sekund. Wentylator dmuchawy w tym momencie pracuje cały czas. Świergot rośnie i maleje przez jakieś 5 sekund. Tak jakby otwierała się jakaś przegroda.

Próbowałem wyłączać i włączać recyrkulację, sterować nawiewem, itp. aby zlokalizować źródło dzięwięku, ale to nic z tych rzeczy. Tak jakby jakiś element (pompa ciepła?) otwierał jakiś zawór i go zamykał po chwili.

Co ciekawe, w trybie ręcznym, jak ustawię szybkość pracy wentylatora dźwięk jest słyszalny jeszcze przez jakiś czas, ale potem milknie. Sądzę jednak, że to nie jest związane z samą dmuchawą, bo - w trybie auto - kiedy świergot jest słyszalny, prędkość nawiewu (szum wentylatora) jest na stałym poziomie. Nie jest więc tak, że np. chwilowo system zwiększa szybkość pracy dmuchawy i wtedy słychać świergot. To coś innego... Będę szukał.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
a filtr kabinowy gdzie jest w TM3?
Dobierasz się do niego od wnęki pasażera. https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-model-3#replace-air-filter
Tak jakby jakiś element (pompa ciepła?) otwierał jakiś zawór i go zamykał po chwili.
Chyba też słyszałem taki świergot i uznałem go za normalny dźwięk klimatyzacji.
Spróbowałbym jeszcze ustawić nawiew na jakąś stałą wartość (niską, co by nawiew nie hałasował) i zmieniał ustawienie temperatury, co by sprawdzić, czy wpływa to jakoś na ten dźwięk.
 
Top