PawelGDZ

Posiadacz elektryka
Na stocku był Y którzy by mi odpowiadał ale chcę z hakiem którego nie miał. Rozmawiałem w ubiegłym tygodniu z jakimś doradcą z Tesli i powiedział mi, że nie ma możliwości późniejszego montażu.
Musiał być jakiś świeżak lub pomylił z 3
Dołożenia haka może wyjść koło 10% więcej niż przy zamówieniu z konfiguratora, ale dołożyć możesz na pewno
 

Duracell

Zadomawiam się
Ciekawi mnie jedna kwestia - wiecie czy w modelach LR 0-100 km/h jest uzależnione od poziomu naładowania akumulatora?
Tzn czy jak ma się mniej % to auto będzie nieco gorzej przyspieszać?
 

Michal

Moderator
Przyspieszenie zależy od mocy jaką możesz pobrać z baterii, a ta zależy w zasadzie od dwóch czynników:
  1. Temperatury baterii i charakterystyki temperaturowej jaką dla danej baterii zaprogramował producent.
  2. Możliwej do uzyskania mocy, która zależy m.in. napięcia akumulatora, czyli od jego stopnia naładowania i typu baterii oraz możliwych do uzyskania prądów.
Inaczej zachowują się tutaj LFP (CATL), NMC (LG) i NCA (Panasonic).
Poniżej przykład badania charakterystyki napięciowej tych typów baterii podczas ładowania. Widać, że LFP ma prawie stałe napięcie przez większość pojemności, a pozostałe dwa typy mają dość podobny wykres z mocnym wzrostem. Na podstawie tego spadku napięcia (4,2 - 3V) można oszacować, że w przypadku NMC i NCA zakładając stały prąd dostępna moc (moc = napięcie * prąd) może spaść o około 25% porównując 100% i 5%.
1692872468565.png

[źródło]

Tutaj opis typów ogniw - jeśli szybciej spada moc ładowania, szybciej spada też moc dostępna w aucie:

W dużym skrócie:
  • NCA (auta z USA - Panasonic) ma najmniejsze spadki mocy w zależności od temperatury i stopnia naładowania. Mam takie auto i mogę powiedzieć, że naszą zimą (około 0C) praktycznie nie czuć spadku mocy auta. Dopiero około -10C są spadki mocy objawiające się niepełnym paskiem przyspieszenia na ekranie.
  • NMC (auta z Chin i Niemiec - LG) mają trochę większe spadki mocy ale to nie jest duża różnica - powiedziałbym, że to jest jakieś 5-10% różnicy przy normalnym użytkowaniu. Mam takie auto od maja, ale jeszcze nie spędziłem z nim zimy, więc nie jestem w stanie na własnym przykładzie tego ocenić. Z filmów Bjorna kojarzę, że tutaj spadki mocy pojawiają się już właśnie w okolicach 0C).
  • LFP (auta z mniejszymi bateriami z Chin - CATL) mają niższe przyspieszenia niż powyższe ze względu na mniejszą baterię, ale również charakteryzują się największymi różnicami w osiągach ze względu na temperaturę i stopień naładowania. Przy czym stopień naładowania powinien zmieniać dostępną moc głównie na początku i końcu naładowania (100-90% i 20-0%), bo to w tych zakresach znacząco zmieniają się napięcia, a w przedziale 20-80% są raczej stałe). Te ogniwa są też bardzo czułe na niskie temperatury.
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
@Duracell Wazniejsza jest temperatura baterii niz jej poziom ale jedno i drugie wpływa na maksymalne osiągi. Jak chce się wyciagnac absolutny max w modelu performance to zalecane parametry to
-bateria 50-55 stopni
-poziom 100%
-zimne silniki
Co daje Max Discharge 462kW, tyle mozna pobrac mocy przy tych paramterach

Procenty które CIe interesują:
83% SOC tracisz 2% przy tej samej temperaturze baterii
73% SOC i 48 stopni spadek 5%
89% SOC i 6 stopni lub 16% SOC i 48 stopni masz spadek mocy 20%

Model LR powinien mieć maksymalną moc w wiekszym zakresie i zimne silniki nie są istotne

W apce od SEXY buttons można sprawdzić max discharge(wysoki SOC i temp) i max regen (niski SOC i wysoka temp)

źródło:
 

tokwi

Pionier e-mobilności
No i na przyspieszenie oprócz takich cech jak:
1. temperatura baterii
2. max moc obciążenia baterii
mają
3. silniki, które są coraz słabsze przy kolejnych zmianach, (ale można poprawić opcją boost)
4. no i oprócz kierowcy (inny nie mniej ważny) wyłączona opcja "przyspieszaj z uwzględnieniem otoczenia/przeszkód" czy jakoś tak sie nazywa.

@Michal, to prawda że NMC ma w stosunku do NCA większy spadek napięcia na krzywej, ale na maksymalną moc ma wpływ maksymalny prąd, a ten na ogniwie NMC może być 3 x większy, dlatego przy skrajnych przyspieszeniach, a tego dotyczyło pytanie NMC powinno zacować sie lepiej i dać większą moc.
1692876017918.png

Trochę chwalę tu swoje E5D-NMC, ale jakoś 2 lata temu byłem pod mega wrażeniem jak sobie bez podgrzania ładnie radziła przy -20.
 

Michal

Moderator
@Michal, to prawda że NMC ma w stosunku do NCA większy spadek napięcia na krzywej, ale na maksymalną moc ma wpływ maksymalny prąd, a ten na ogniwie NMC może być 3 x większy, dlatego przy skrajnych przyspieszeniach, a tego dotyczyło pytanie NMC powinno zacować sie lepiej i dać większą moc.
Jeśli prądy ładowania są takie same i w NMC spadają szybciej wraz ze wzrostem stopnia naładowania, to moim zdaniem nie ma szans, żeby tutaj nagle, magicznie prądy rozładowania były większe. To raczej będzie bardzo podobnie się zachowywało.
Ponadto z mojego własnego doświadczenia (mam oba auta pod ręką) czuję po prostu nawet teraz latem, że NCA jest bardziej zrywne.
Podobno charakterystyka temperaturowa zależy od ilości kobaltu, a tego w NCA jest znacznie więcej.
 

tokwi

Pionier e-mobilności
Chyba obydwaj przekombinowujemy. A na pewno ja, bo oprócz maksymalnego prądu rozładowywania pojedynczego ogniwa (na co zwróciłem uwagę przy zestawieniu NMC-NCA) na pewno jest max prąd całego pakietu i ten cap nam znosi różnice w chemiach.

Przy szukaniu przyspieszeń w TM3LR/AWD warto jednak też pamiętać o odznaczeniu tej opcji o której pisałem (przyspieszanie z uwzględnienien oteocznia), bo ona przy tym samym pojeździe wnosi więcej niż poziom SoC.
A z temperaturą oczywiste: wysoka sprawność gdy miedź zimna, a elektrolit ciepły.
Fajnie na liczbach pokazał pomiędzy moim postem @zibizz1
 

nabrU

Moderator
Też mam dwa numery ale niewyobrażam sobie biegać z dwoma sluchawkami i je ładować. Polecam albo dualsim, esim, albo przekierowanie rozmów z jednego numeru na drugi.

Wyraźnie napisałem, że drugi telefon jest telefonem służbowym i z pewnych ważnych względów karta SIM musi być w telefonie, który mi wydano. Więc tak, muszę fizycznie nosić 2 telefony: jeden własny i drugi służbowy i nie da się tego obejść żadną z proponowanych wyżej metod.
 
Top