Tesla 3 Highland Standard czy Long Range

blazej

Pionier e-mobilności
LR Highland w teście Nylanda zrobił 30 km mniej (330 i 467) przy 3 stopniach C średnio, na niefabrycznych oponach, felgach bez aero, na mokrej nawierzchni i przy niekorzystnym wietrze. Zapewne sam zmiana opon i felg dałaby podoby wynik nawet w zimowej aurze co SR w idealnych warunkach.

SR+ LFP około zera stopni robił już odpowiednio 290 i 400 km.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Ale on pisze ze nie szkodzi ladowanie dc do 100%. A ja wiem ze szkodzi.
Z tego co wiem, szkodzi głównie trzymanie baterii naładowanej do 100% cały czas. Było o tym sporo materiałów, moje empiryczne doświadczenia z telefonów podłączonych non-stop do ładowarki. Rok i po baterii. W tej chwili zarówno w telefonach, jak i laptopach masz trzyby oszczędzania baterii, żeby uniknąć trzymania wysokiego SoC, problem praktycznie nie występuje.
 

blazej

Pionier e-mobilności
To zależy. Jeśli pracujesz jak ja na laptopie podpiętym do monitora to norma jest, że pracuje on prawie cały czas na 100% baterii, ale energię bierze z zasilacza, a nie baterii. Efekt jest taki, że po prawie 3 latach mój MacBook Pro ma bardzo mało cykli za sobą i kondycję baterii 95%.

Za to obecnego iPhona 14 pro zajechałem ładując ładowarka od tabletu - za duże temperatury i już jest kiepsko z bateria. Poprzedni wytrzymał 4 lata z kondycją 88%, ale ładowany wolno w nocy.

Ładowanie DC do 100% regularnie na pewno ma wpływ na degradację ogniwa przez temperaturę - osobiście nie zamierzam praktycznie wcale ładować DC do 100%. Natomiast wolno jak najbardziej - choć też rzadko, zwykle starcza mi np. 90% na trasę na start i ew jedno doładowanie na trasie na 15 minut. Na razie nie widzę nawet w planach trasy, żebym potrzebował się dłużej doładowywać nawet wtedy, kiedy ruszam na 90%.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Efekt jest taki, że po prawie 3 latach mój MacBook Pro ma bardzo mało cykli za sobą i kondycję baterii 95%.
Mój MBP załącza w takich przypadkach oszczędzanie baterii i nie ładuje jej do 100%. Chemia to totalnie nie moja bajka, z tego co czytałem, przy wysokich napięciach tworzą się te dendryty na anodach lub katodach (nie pamiętam). Reakcja jak każda inna wymaga odpowiednich warunków (różnice potencjałów) i czasu.
Z ciekawostek, Samsung w tej chwili wprowadził "inteligentny" tryb ochrony baterii, który po podłączeniu telefonu do ładowarki uzupełnia baterię do 80% + odpala dodatkowe ładowanie tak, żeby osiągnąć te 100% na godzinę kiedy zwykle odłączasz telefon.
 

kaktus

Posiadacz elektryka
Mój MBP załącza w takich przypadkach oszczędzanie baterii i nie ładuje jej do 100%. Chemia to totalnie nie moja bajka, z tego co czytałem, przy wysokich napięciach tworzą się te dendryty na anodach lub katodach (nie pamiętam). Reakcja jak każda inna wymaga odpowiednich warunków (różnice potencjałów) i czasu.
Z ciekawostek, Samsung w tej chwili wprowadził "inteligentny" tryb ochrony baterii, który po podłączeniu telefonu do ładowarki uzupełnia baterię do 80% + odpala dodatkowe ładowanie tak, żeby osiągnąć te 100% na godzinę kiedy zwykle odłączasz telefon.
Tak samo to działa w iPhone - w nocy masz ciągle 80proc, a rano gdy wstajesz 100
 
Top